Een decennium gaat heen Van begin tot eind BU DE VOORPLAAT (Foto: C. Lawick) In California bezocht ik eens een expositie van kerstbomen uit de gehele wereld, van Scandinavië tot Nieuw Zeeland. Een van de kleurrijkste en ook wel mooiste shows op het gebied van sierkunst. Mensen zijn in dat opzicht niet te remmen en hebben een fantasie die je verstomd doet staan. Deze collectie bomen maakte mij tenminste sprakeloos. De ijzige chique van de Franse boom, de overdaad van de Joegoslavische inzending met wel duizend poppetjes, beestjes, vruchten, bloemen aan de takken, de roze Amerikaanse boom en de indrukwekkende besneeuwde Duitse boom. Na een uur deden mijn ogen pijn en doodmoe van de realiteit gleed ik terug naar de herinnering van "onze" kerstboom in Malang. leder jaar werd een tjemara van aan zienlijke en onhandige afmetingen door de voordeur van de Protestantse Kerk (aan de aloon-aloon) gemanoeuvreerd. Een groepje kinderen van de Christelijke Lagere School mocht de boom optuigen. Slingers van vlokjes watten aan een draadje geregen, wat zilveren en rode ballen, rozetjes van crêpe-papier en dan nog wat glinsterende slingers hier en daar. De rèntèngan lichtjes die als laatste werden aangebracht waren de belang rijkste bijdrage aan de feeststemming. O ja, de grote ster in top was, voor de boom overeind werd gezet, al aange bracht anders had alleen een echte engel dat kunnen doen. De tjemara was zeker zo'n zeven meter hoog! Nog zie ik die lange tafel vol cadeautjes. Allemaal boeken (o.a. van W. G. v.d. Hulst) keurig per klasse opgestapeld, onze namen erop. Eerst zingen, dan het Kerstverhaal, dan weer zingen, dan het gebed, dan de boeken. Met het gevoel dat je iets bijgedragen had tot de vrede in de wereld (die in die tijd toch nog nergens merkbaar verstoord was) liep je met je vriendjes en vriendinnetjes naar huis. "Waarom zijn er altijd kerstbomen met Kerstmis?" vroeg ik eens aan mijn moeder. Die daarop het enige juiste antwoord gaf. "Daarom. Vind je ze dan niet mooi." "Jawel." "Nou dan." Dat de oorspronkelijke kerstboom van een heidens gebruik afstamde en in de loop der eeuwen "gekerstend" was tot sym bool van het licht, ach, dat is toch niet zo belangrijk. Dat er van de eenvoudige Kerstgedachte zowat niets meer over is, wel. Maar is er in deze materialistische wereld nog iets terug te draaien? Mis schien heeft de opgetuigde kerstboom de associatie met geschenken meer grond gegeven dan we vermoeden. Dure bomen, dure geschenken, elk jaarduur- der en meer. Tienduizenden bomen uit het bos gesleurd, opgestapeld en ge kruisigd op de hoek van de straat te koop. Nog cynischer: de boom-met- een-kluit die je terug kunt planten. Bomen te huur, te leen. Het geweten spreekt, terugdraaien die knop. Doen we het? Op onze voorplaat ook dit jaar geen Kerstboom. Als u de voorplaten van 33 jaargangen opzoekt, ziet u dat onze Kestnummers nooit de traditionele Kersttaferelen op de cover hebben gehad. Omdat Kerst en Nieuwjaar toch de belangrijkste dagen van het hele jaar zijn, moet de voorplaat van ons Indisch blad ook het meest Indische element bevatten, is ons standpunt. Daarom deze prachtige, stilmakende foto van Carel Lawick van een tak kruidnagel bloesem. Ooit gezien? Ooit geroken? Is onze vertrouwde tjenkè niet de meest gebruikte specerij in de maand decem- 1990. Negentienhonderdnegentig. Ik weet niet, maar als je dit jaartal uit spreekt klinkt het zo metaalachtig, zo futuristisch, zo veraf. Maar over een paar weken zullen we niet beter weten en is 1 990 gewoon 1 990. Iets abso luuts zal er echter in door blijven klinken. Zo van: "geen gedonder, we leven nu in de jaren negentig en we gaan straks beginnen aan tweeduizend. Wat ge weest is, is geweest. Vooruit kijken en anders niet." Voor wie straks moeite zal hebben met die stalen mentaliteit zullen "de jaren tachtig" welhaast zacht in de oren klin ken, terwijl de decennia daarvoor tot een ver verleden zullen lijken te beho ren. En zoiets als "negentienhonderd vijfendertig" zal klinken als antieke oudheid. Maar het is waar: de jaren '80 zijn voorbij. En zoals zo dikwijls is het meer tristesse om hetgeen voorbij gaat (eigenlijk tristesse om het feit dat alles altijd voorbij moet gaan) dan het huiverig opzien tegen een nieuw begin en allerlei uitdagingen in het verschiet. Wat dan is in de jaren '80 voorbij gegaan? Wat hebben de jaren '80 ge bracht? Vooreerst is daar natuurlijk ieders persoonlijk leven dat het zoeken van antwoorden op deze vregen zinvol maakt. Het saldo van de opgemaakte balans neem je dan mee als eerste inbreng voor de jaren negentig. En daar is ook de Indische balans en als ik een bescheiden poging mag wagen om een ber? Speculaas, spekkoek, zwartzuur? De Indische keuken is doordrongen van de kruidnagellucht, de geur die sterker is dan die van dennenaalden. Voor de oorsprong van de kerstboom moeten we een sprong van 1 5 eeuwen terug maken, als we toch aan het springen zijn, laten we dan een kleinere sprong maken van 4 eeuwen terug in onze historie. Toen Engelsen, Hollanders en Portugezen specerijen kwamen halen uit de Oost. Laten we even de schande van die haalzucht buiten beschouwing en alleen denken aan de oorzaak en gevolg. Zouden er Indische mensen zijn ontstaan als die Hollanders geen kruid- nageltjes waren komen halen. Was dat niet het begin van Indië? En ook het begin van ons einde daar? Misschien toch zinvol om nu in deze weken dat we verondersteld worden vredelievend te denken en blijdschap uit te dragen aan onze medemens, met of zonder kerstboom, ook dankbaar te zijn voor wat we zijn. En wat we bezitten. Zonder méér. Alleen met dat potje tjengkè in de keuken desnoods. LD karakteristiek te geven van hetgeen het meest recent achter ons ligt, dan is het deze: "voor de Indische gemeenschap zijn de jaren '80 bewogen jaren ge weest: er was veel beweging. Dat de bewegingen ook altijd ergens toe heb ben geleid, is een te optimistische conclusie." Wat hebben de jaren '80 ons gebracht en ontnomen? Bladerend door Moesson kom je tot deze opsomming: - oprichting Stichting Herdenking 1 5 augustus 1 945 - oprichting Vereniging Nazaten Indische Nederlanders en Sympatisanten (Nines) - oprichting Indische sociëteit Serukun - oprichting Indisch Wetenschappelijk Instituut (IWI) - jongerendag in Paradiso (Amsterdam) - proces Comité Geschiedkundig Eerherstel Nederlands-I ndië tegen de Staat der Nederlanden over deel 1 1A van dr. L. de Jong - opening nieuwe winkel boekhandel Moesson - onthulling gedenkplaat in gebouw Tweede Kamer voor Indische oorlogsslachtoffers - oprichting werkgroep Indische Letteren - oprichting Centrale van Samenwerkende Indische organisaties (Censio) 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 2