O VREDE ORIENT TRAVEL BV Als ik dood ben mijn Waarde Ziel, Reis dan over bergen en dalen, rivieren en zeeën, Terug naar de plek waar Ge ontstond, Want pas dan zult Ge Uw rust en vrede hervinden, Bij de glorievolle stralen van een nieuwe morgenstond. J. E. SCHEEREN- WAGENVOORDE Vanaf het hotelletje liep men eerst een kilometer een vrij steil pad af, waarna men een met fijn lava-zand bedekte vlakte overstak van zeker zo'n vier kilo meter. Het was nog pikkedonker, de sterren stonden stralend helder aan het firmament en in het Oosten begon het héél vaag wat te gloren. Soms stoof er een paardje stof stuivend langs ons heen met zo'n gids er op, die hoopte om in de verte de een of andere uitge putte bergbeklimmer alsnog te kun nen overhalen om zijn paard te huren. Later, toen het daglicht begon te komen, zagen we pas hoe vuil we van dat stuifzand geworden waren.Maar voor lopig liepen we in flinke pas voort want het leek nét alsof de zon vervroegd aan het opkomen was en het doel was nu eenmaal, om op de kraterrand staande, de zon vér weg in de diepte te zien opkomen. Nadat de vlakte was overgestoken, begon het zgn. pad dat er in wezen niet was, te klimmen en te steigen, steeds steiler en als zo'n beetje iedereen uit geput het eindpunt van het steile pad bereikt had, stond men voor een van hout gemaakte trap van ongeveer 200 treden. Inmiddels begon ook de lucht naar zwavel te ruiken, zodat die trap beklimmen met het nodige gekuch gepaard ging. De meesten waaronder ook schrijver dezes, kwamen dan ook volledig uitgeput boven aan en hadden écht enige minuten nodig om op adem en op krachten te komen. Daarna spoedden we ons over de krater rand weg van het rookpluimpje, om op die manier weer wat frisse lucht te krijgen. Maar de beloning voor dit alles is gigantisch, groots en indrukwekkend! Want héél langzaam zie je in de krater bepaalde contouren loskomen en ook in de vlakte waar in het stof zo moeizaam voort gesjokt werd, ook daar beginnen zich bepaalde details af te tekenen en langzamerhand kan men zien waar- en hoe men gelopen heeft. De sterren vervagen héél langzaam, alleen Sirius en de ochtendster (dus een planeet) houden het nog een tijdje vol in hun strijd om de nacht heer schappij maar de zon wint en haar oranje gloed is de voorbode van haar oprukkende legioenen van warmte- en leven schenkende stralen, ledereen, en dat waren zeker zo'n 1 50 mensen die de tocht omhoog op de kraterrand volbracht hadden, stond ademloos en in gespannen aandacht te wachten en te kijken naar het eerste vonkje licht dat boven de om haar as draaiende aarde zou verschijnen. Er waren onder de bergbeklimmers ook vrij veel Indonesiërs en van weerskanten vonden we het leuk, met elkaar te kun nen converseren, hetgeen haast fluiste rend gedaan werd. Ja, en toen was daar het grote moment dat de zon zichtbaar werd en velen begroetten haar met gejuich. Men kan gerust stellen dat de émoties die als mens déér op die vul- kaantop ondergaan werden, gewoon pure oerinstincten zijn. Het is alsof er een krachtstroom door heel je wezen vloeit en die je doet realiseren dat de zon onmisbaar is en dat zonder zon het aardse leven ondenkbaar is. Want zou de zon, die in wezen gewoon een ster is en één grote vuurbal, doorde een of andere oorzaak plotseling doven, dan zou binnen een paar seconden een hevige vrieskoude de ganse aarde in haar kille- en dodende greep nemen. En op zo'n ogenblik realiseer je je, dat het aanbidden van de zon in wezen helemaal zo gek nog niet is en dat het volkomen acceptabel is dat oervolken in de zon een Goddelijkheid zagen en hoe mooi is dan ineens dat Indonesische woord: "Mata Hari". Het oog van de dag, want zonder dat oog van de dag was op aarde gezichtsvermogen on denkbaarI Wij en het echtpaar Sing Kam spoed den ons daarna weer hotelwaarts, want wilden wij ons reisschema aanhouden, dan dienden wij de middagtrein in Surabaya te halen, die in wezen de nachttrein is naar Jakarta. Het bustochtje naar beneden tot vlak bij Probolinggo was onvergetelijk mooi en hier zag men waarschijnlijk Java op haar mooist. Op de grote weg buiten Probolinggo scheidden onze wegen, het bevriende echtpaar nam als eerste de bus naar Malang en wij konden vijf minuten later in de Surabaya bus stappen. En zo kwam in wezen onze Indonesië reis ten einde, er was nog die nachttrein naar Jakarta waar het 's nachts "bere- koud" was omdat de air-conditioning zo goed werkte, zodat er dekens werden uitgedeeld. Dan het opstijgen per vlieg tuigen in hetazuur-blauwewaterzagen we al die eilandjes liggen die vroeger Nederlandse namen hadden, zo als Hoorn, Enkhuizen, Dwars in de weg, Onrust en al die anderen, die behoren bij de grote groep van "Poeloe Seriboe" oftewel de Duizend Eilanden. Van dankbaarheid vervuld laatje in een flits héél die reis nog eens de revue passeren en je ziet en hoort Oom Ambon weer die ergens uitleg van geeft, de Willem's Toren, Samosir, de in de sawah gestorte bus, dat lieve Batakvrouwtje, de oude Emmahaven bij Padang met vlakbij de boulevard, het eilandje de "Apenberg", de Puncak, de Borobudur, Tandjong Perak's markante torentje op het havengebouw, het propvolle busje en de klimtocht naar de top van de Bromo. Het lijkt gek, maar op zo'n moment ben je extra dankbaar dat je leeft en dat je dat alles hebt mogen zien. Bent U er al eens (terug) geweest? Kan ik er nog eens terug komen? Saja tida tau, tetapi mau! Dat het de bewoners van Tanah Ayer Kita goed moge gaan en dat zij de gulden middenweg leren bewandelen die ligt tussen hun verlangen tot indus triële expansie en het bewaren van de oude waarden én hun schone erfgoed. RETOUR BANGKOK v.af 1.295- /7*Im\ RETOUR JAKARTA v af 1.795,- V\^// 31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,— garantiefonds REISGELDEN RETOUR BALI v.af2.150,-! RETOUR AUSTRALIË v.af 2.695 - Singel 486 - 1 01 7 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070 - 61 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 37