EEN MUST?
wffÉfëété
Sumatra Highway
Van het noordelijkste naar het zuide
lijkste puntje van Sumatra, van Banda
Aceh tot Bakauheni, loopt de Sumatra
Highway. Gezien de lengte kan men
inderdaad wel spreken over een High
way. Hij is nl. ongeveer 2500 km lang
(volgens een grof afstandskaartje). De
kwaliteit van de weg (smalte, wegdek)
en het drukke verkeer (bij en in de
steden, langzaam en snel verkeer, voet
gangers en vee) zorgen ervoor dat men
overzo'n afstand veel langerdoetdan in
Europa.
Er zijn nog meer wegen van noord naar
zuid. Langs vrijwel de hele westkust
loopt een weg. Hier en daar moet men
wel het binnenland in. Dat zijn echter
korte stukjes gezien de totale lengte
van deze weg. Uiteindelijk komt men
dan uit bij Bandar Lampung (Telok
Betung). Nog een andere weg is er, nl.
die langs de oostkant van Sumatra.
Deze weg splitst zich van de Sumatra
Highway af bij Tebingtinggi en gaat dan
via Rantauprapat, Pekanbaru, Jambi en
Palembang naar Kotabumi waar weer
de Sumatra Highway bereikt wordt.
Verder zijn er hier en daar nog tussen
liggende noord-zuid wegen. Maar deze
zijn veel korter.
Wij hebben een autotocht gemaakt van
Medantot Bakauheni. Hetgrootstedeel
was Sumatra Highway. Het traject van
Medan tot het Padangse wil ik niet
bespreken, omdat vele toeristen dit
traject wel kennen. De meesten stap
pen dan in Padang op het vliegtuig naar
Jakarta of komen in Padang aan en
vertrekken in noordelijke richting. Een
zeer klein deel bezoekt het gebied ten
zuiden van Padang. Banda Aceh-Medan
ken ik niet. Daar praat ik dus ook niet
over.
Over het deel van de Sumatra Highway
ten zuiden van Padang wil ik wel wat
zeggen. Grote delen van de Sumatra
Highway bestonden vroeger ook al.
Maar ten zuiden van Padang ontbrak
een grote doorgaande weg. De Indone
siërs hebben met buitenlandse hulp
(Italiaanse) de weg doorgaand gemaakt.
Zoals ik in Moesson van 1 5 oktober
1989, nr. 6 al schreef kwamen wij
vanuit Padang via Pakanbaru bij Pari-
trantang op de Sumatra Highway. We
konden toen voortmaken want de weg
was goed. De drukte viel mee (verge
leken met Medan-Padang). Hieren daar
een verongelukte autobus of een vracht
auto, uitgebrand, aangereden of van de
•V
weg geraakt. Niet mee bemoeien en
zorg er voor dat je er niet bij betrokken
raakt. De Indonesiërs houden er hele
maal niet van. Wegwezen is het parool.
E.e.a. komt voort uit de reacties van de
Indonesiër die iets overkomt. Hij raakt
geheel overstuur en kan mata gelap
worden. Ook de politie kan je een hele
tijd ophouden. Ook wij ontsnapten op
het nippertje aan een aanrijding met
een wild rijdende, om de bocht scheu
rende overbeladen autobus. Er waren
ook veel auto's met motor- en banden-
pech. Gelukkig zijn er veel werkplaatsjes
variërend van 1 tot 10 vierkante meter.
De steden liggen vrij ver van elkaar af.
Daardoor ook de grotere benzinesta
tions. Geen probleem, want de benzine
en solar (diesel brandstof) wordt gehaald
in grote aantallen vaten (van 20 liter
kannetjes tot 200 liter tanks). De brand
stof wordt dan weer verder verkocht in
piepkleine verkooppunten aan o.a.
brom- en motorfietsers die maar weinig
nodig hebben.
Van Padang tot Sawahlunto gaat de
weg dwars over de Bukit Bariaan, een
heel mooi stuk. Daarna rijd je over een
vrij vlak deel zuidwaarts over de ooste
lijke uitlopers van de Bukit Barisan. Het
stuk Paritrantang-Muarabungo is daar-