NIAS, een verdwijnende cultuur in beeld gebracht Met een bijzondere tentoonstelling over de rijke, nog weinig bekende cultuur van Nias viert het Volkenkundig Museum Nusantara in Delft de afsluiting van het 125-jarig jubileum van haar collectie. Deze overzichtstentoonstelling (die wordt gevormd door meer dan 300 kunst voorwerpen van goud, steen en hout), waarvoor uit vele delen van de wereld bijdragen werden geleverd, geeft een uitstekend beeld van volk en cultuur van dit ten westen van Sumatra gelegen eiland. Het is voor de eerste maal dat er een totaal overzicht in een expositie wordt gegeven van de diverse cultuurvormen op dit eiland. Voor de samenstelling van deze unieke tentoonstelling zijn uit museumcollecties uit o.a. België, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zwitserland enNederland, alsmede uit particuliere verzamelingen bruiklenen verkregen, waardoor een vrijwel volledig beeld van de Nias-cultuur wordt geboden. Door de geïsoleerde ligging is de traditionele cultuur van Nias tot aan het begin van deze eeuw bewaard kunnen blijven, tegenwoordig dringen ook moderne invloeden, zoals overal elders, ook hier binnen. Beeld van het eiland Nias, Museum Nusantara. De geschiedenis van Nias begint vol gens de overlevering met de nederdaling uit de bovenwereld van Hia, de zoon van de oppergoden. In centraal Nias zou hij het eerste dorp Sifalago, hebben ge sticht, van waaruit zich de mensen over geheel Nias verspreidden. De genealo- giën van de hoofden gaan meer dan 50 generaties terug naar dit mythische begin. Over de vroege geschiedenis van Nias is weinig bekend, Arabische en Perziche reizigers bezochten het eiland, maar hun berichten uit 851 en 1 1 54 leveren slechts oppervlakkige informatie op. De V.O.C. sloot met de hoofden handels contracten. Nadat Nias in 1 864 onder rechtstreeks Nederlands bestuur was gekomen, kreeg de cultuur van het eiland enige bekendheid door rapporten van bestuursambtenaren en zendelingen. Een overheersend kenmerk van deze oud-Indonesische cultuur is de dualis tische opvatting over de kosmos: een tweedeling in bovenwereld (gesymbo liseerd door een vogel) en de onder wereld (gesymboliseerd dooreen hage dis). Dit dualisme werkt ook door in de wereld van de mensen, de Ono Niha, (kinderen der mensen, daarmee de af stamming van de voorouders benadruk kend) zoals de Niassers zichzelf noe men. Tegenover elkaar staan zo: cultuur- natuur, adel-volk, man-vrouw. Ook inde architectuur van de huizen en artistieke motieven komt dit dualisme tot uiting. De belangrijkste kenmerken van deze cultuur zijn de grote stenen monumen ten, megalieten, de imposante architec tuur van de huizen en de bijzondere rol van de voorouders in het leven en denken van de Niassaers. Er bestaan verschillen in cultuur en taal tussen de verschillende delen van het eiland. Grote adatfeesten en andere belangrijke gebeurtenissen waren aanleiding tot het oprichten van deze megalieten, die in de dorpen langs de hoofdstraat wer den geplaatst. Voor de voorouders werden vaak meer dan levensgrote stenen afbeeldingen gemaakt, die buiten de huizen werden opgesteld en een bijzondere verering genoten. Voor man nen en vrouwen uit de adelstand wer den stenen zetels (osa' osa) gemaakt, die de vorm van een mythische vogel hebben. Ook in de architectuur van de huizen weerspiegelt zich de opvatting van de Niha over de kosmos: de imposante dakconstructie stelt de bovenwereld voor, het woongedeelte de wereld van de mensen en de ruimte onder de huizen de onderwereld. De voorouders spelen in het gehele leven van Nias een bijzonder grote rol, als bemiddelaar tussen de goden en de mensen. Zoals gezegd werden zij afgebeeld in steen, maar ook in hout. De fraai bewerkte houten voorouderbeelden werden op gesteld in de adathuizen. Soms waren er hele reeksen van deze voorouderbeel den, als het ware een genealogie in hout uitbeeldend. Gouden en koperen sieraden, waarvan op de expositie een groot aantal exem plaren aanwezig is, die opvallen door hun artistieke uitvoering, werden ter gelegen heid van grote feesten vervaardigd, om de macht en aanzien van de adel te benadrukken. Naast vele voorouder- beelden zijn er op de tentoonstelling ook gebruiksvoorwerpen, kledingstuk ken, stenen zetels, sieraden en kunstig bewerkte wapens (schilden, kurassen, helmen en zwaarden) te zien. Sommige motieven bij de tentoonge stelde voorwerpen doen denken aan de cultuurvan het Paaseiland. Datde Nias- cultuur ook elders in Indonesië sporen heeft nagelaten blijkt uit overeenkom sten die op te merken zijn met bijvoor beeld onderdelen van de huizen van de Bataks en met de hoofdtooi van de Toradja's. Deze wel zeer bijzondere tentoonstel ling, die alleszins een bezoek waard is, zal tot en met 26 augustus 1 990 te zien zijn. CH.M. Volkenkundig Museum Nusantara St. Agathaplein 4 261 1 HR Delft Onder de titel "NIAS, TRIBAL TREASURES, Cosmic reflections in stone, wood and gold", is als naslagwerk, een rijk geïllustreerd boek met vele kleurenfoto's verschenen met bij dragen van binnen- en buitenland se deskundigen. Daarnaast wordt de gehele collectie, zoals die voor de tentoonstelling bijeengebracht is, besproken en afgebeeld. Het boek is een blijvend monu ment van de kunst en cultuur van de Ono Niga. Het is verkrijgbaar in paperback en als hardcover en kost respectievelijk f 75,- en f 90,-. Het boek is Engelstalig met uitvoerige Nederlandse samenvattingen. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 20