De alleroudste video FAJJiWIND Hotel nodig in Indonesië? Hotel nodig in Thailand? reizen 070-3630553 (ook voor vliegtickets) BU DE VOORPLAAT (Foto: archief IWI) Ze zit voor de televisie maar kijkt er niet naar. "Waarom zet je de TV aan als je er toch niet naar kijkt?" vraag ik. "Ik heb de TV niet aan, ik moet eerst de video terugspoelen en dan ga ik naar David kijken". Dan zie ik op het scherm inderdaad alleen warrige, gekleurde strepen in ijltempo voorbijschieten: een video die teruggespoeld wordt. Een kind kan het. Dit kind van zes kon het dus. Haar vingertjes drukken feilloos (voor mij) onzichtbare knopjes in op vreemde apparaten en even later zit ze met devoot gezichtje te kijken naar haar geliefde "David de Kabouter". Tussen Stacy en mij liggen bijna twee generaties, dat geeft mij het recht om elke vorm van technische vernieuwing na het uitvinden van de televisie te weigeren. Voor mij geen afstandsbe diening, geen video, CD's of andere apparaten waar knopjes moeten wor den ingedrukt, uitgetrokken, wegge schoven. Ook al om de eenvoudige reden dat ik ze met mijn belabberde ogen niet kan zien. Wat niet ziet, wat niet weet, niet deert is voor mij een motto waar ik vrij goed bij vaar. En op den duur is het nog milieuzuiverend ook, je zult zien dat ze vroeger of later uitvinden dat door het indrukken van knopjes gifgas vrijkomt. Nu is er net een jongeman geweest die zich bezorgd heeft afgevraagd waarom oudere Indische mensen zo in het ver leden leven. Waarom we niet in de toekomst kijken. Wel, dat doe ik ge regeld en wat ik zie doet me met af grijzen aan de dag van morgen denken. Als oudere heb ik dat toekomstkijken over te laten aan jonge sterke mensen met in- en uitzicht en ik moet alleen vertrouwen hebben in wat er door hen bedisseld wordt. Of niet soms? Mogen oudere mensen nog wel dénken? Waar hebben ze dan de VUT voor uit gevonden en de AOW? Neen jongeman, voor ons is er die eenvoudige schakelaar. Met één hand beweging zet mijn tijdmachine mij terug naar de tijd dat ik mijn vader en moeder in de binnengalerij hoor musiceren. Vader viool, moeder piano. Ze speelden Schubert, Strauss, Weber, Mozart wal sen, stukken uit de opera, polonaises en nocturnes. Zuiver voor eigen plezier. Niet met de behoefte om op te treden of met platen, CD's en cassettes geld te verdienen of op tv en radio te komen. Neen, zomaar, omdat muziek - en dat is voor iedereen die het maakt - een uiting is van blijdschap, tevredenheid en be vrediging van een verlangen naar iets moois. In veel huizen zag je een piano, een viool, een gitaar. Er was altijd wel iemand die erop kon spelen. Soms ge beurde dat samen, soms ook alleen. Gezongen werd er ook. "Ajo, kom je van avond spelen?" Ik hoor het mijn vader nog zeggen tegen Tom Schalk, Leo Ohl. "Kan jouw vrouw wel vanavond?" "Natuurlijk." Ma kon altijd, er was immers geen "Cagney and Lacy", "Dallas" of "Golden Girls" die ze beslist niet wilde missen? Waar hadden ze piano en viool spelen geleerd? Van deze of gene. En van wie hadden deze of gene het geleerd? Nou moet u niet moeilijk doen, er waren geen muziekscholen en conservatoria maar de allereerste deze of gene had er wel in Europa op gezeten. Denk aan Kathy Ament, aan Madlener, aan Paul Seelig, aan die vele, vele getalenteerde musici met een gedegen Europese opleiding die in Indië woonden. Er was geen Buma,geenStemra, er was alleen de muziek die men wilde maken en k o n maken. Die klonk 's avonds in stille straatjes, gang zus, gang zo. Op afgelegen ondernemingen. We groeiden op met Westerse muziek, met gamelan en krontjong. We hadden de vrije keus, al naar gelang onze geaardheid. Meestal was het de westerse muziek of kron tjong. Gamelan stond te ver van ons af, die hoorde bij de achtergrond van ons "zijn", maar daar bleef het bij. Dat begrijpen ze in Nederland nooit. Je kunt geen film over Indië zien of gamelan klanken slaan onze herinnering meteen dood. Terwijl Indië voor ons altijd Schubert, Weber, Strauss, Puccini betekent. Vertel ze dat hier maar eens, ze geloven je niet. Weet u nu wat ik bedoel bij deze voor plaat? Dat is de alleroudste video, nergens te krijgen. H ij past ook op geen enkele video-recorder dan op die, die u altijd bij u draagt. Als u tenminste zo oud bent als LD Wie deze musicerende dame en heer zijn, we weten het niet. Op de achter kant van de foto stond alleen: in ons huis op Kramat. NIEUWE EN BIJZONDERE BOEKEN BIJ BOEKHANDEL MOESSON Indonesisch/Engels Seni Kerajinan Aceh The crafts of Aceh door Barbara Leigh Rijk geïllustreerd werk over kunst en cultuur in Aceh. f 52,50, porto f 5,50 ENSIKLOPEDI BUDAYA NASIONAL Keris dan senjata tradisional Indonesia lainnya. Encyclopaedie over krissen in Indonesia. Geïll. f 149,-, porto f 5,50 Partini, Recollections of a Mang- kunagaran Princess f 29,50, porto f 4,50 BATIK KLASSIK (Classical batik) Alles over de orthodoxe wijze van batik ken, de motieven en hun betekenis. Rijk geïill. f 30,-, porto f 4,50 Zojuist ontvangen: een groot aantal Indonesische recepten boekjes (kaart-systeem, geïll.) f 19,50 per deel (wel zelf uit te zoeken!) Van Batig slot naar Ereschuld door Janny de Jong Discussie over financiële verhouding Nederland-lndië. f 49,50, porto f 5,50 De Banda eilanden Een serie lezingen door D. A. Visker over de geschiedenis, de perkeniers en de bevolking van Banda. Eenvoudige uitgave, f 10,00, porto f 2,50. STABELAN JUBILEUM-NUMMER Verhalen over en rond de historie v.h. KNIL. Samengesteld door P. van Meel, redacteur Stabelan. Goede documenta tie, rijk geïllustreerd. f 25,50, porto f 4,50 Laan van Meerdervoort 610 2563 BN DEN HAAG Telefoon 070 - 346 89 50 51 of 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 2