DE VUURWAGEN Kinderen worden altijd gefascineerd door een trein, hetgeen door de com mercie uitgebuit wordt. Men vindt prak tisch altijd in speelgoedwinkels elec- trische treintjes en in zogenaamde "theme-parks" zoals Madurodam of Disneyland rijden minitreintjes. De loco motiefjes in de speelparken zijn wel technologisch modern, maar hebben vaak een antieke make-up. Een bekend liedje in Indonesië is het volgende: "Naik kreta api toet-toet Siapa hendak turut Ke Bandung, Surabaya Kreta-ku tak brenti lama... enzovoort De locomotief wordt ook af en toe gebruikt als symbool van kracht. Er was eens een advertentie voor een krachtig werkend hoestmiddel, geïllustreerd door een stoom uitblazende grote loco motief. Dit type locomotief zag men in het vroegere Indië rijden op het traject van de "Eendaagse", van Batavia naar Soerabaya. Goed bekeken klopt dit beeld niet met de werkelijkheid, want zo'n puffende en blazende stoomlocomotief kan slechts een klein gedeelte van al die stoomkracht gebruiken voor tractie van de trein. De latere diesel- en electrische locomotieven zijn veel energie-efficiën ter geworden. Jammer dat met de ver dwijning van de stoomlocomotief, ook het specifieke geluid van de stoomfluit verdwenen is. Dat geluid had een romantische klank, anders dan die van de electrische claxons van de tegen woordige tijd. In Indië werd het spoorverkeer geëx ploiteerd door de S.S., haar zuster maatschappijen (S.C.S., S.D.S., O.J.S., en S.J.S.) en de N.I.S. De meeste rail- banen waren smalspoor, behalve de N.I.S., die had breedspoor. De N.I.S. is tot heden toe bekend vanwege het prachtige hoofdkantoor bij het begin van Bodjong te Semarang. Tot eind vorig jaar werd het gebruikt door mili tairen, doch volgens kranteberichten wordt het in de nabije toekomst terug gegeven aan de spoorwegen, de P.J.K.A. In de gordel van smaragd heet een trein "kreta api", wat vuurwagen betekent. Ook in het land van de panda en het land van Hiawatha en Sitting Bull noemen ze een trein vuurwagen. Ondanks dat er nu geen vuurtje meer in locomotieven wordt gestookt, de naam vuurwagen zal wel tot in oneindigheid blijven be staan. De stoomlocomotieven op Java kregen twee laatste rustplaatsen, namelijk het loco-museum te Ambarawa en een iden tiek museum te Jakarta. Laatstgenoemd museum werd medio 1989 in elkaar gezet, in een rustig hoekje van Teman Mini Indonesia Indah te Tjililitan. In Tegal staan nog enkele roestende locomotieven op het emplacement van het depot en één op het erf van de vroegere S.C.S.- werkplaats. Het kleine loco'tje op het erf was gebouwd door Beyer Peacock in Manchester in het jaar 1895 en hier in gebruik genomen in 1 902. Het bekendste museum is dat van Ambarawa en ook de railbaan Am- barawa-Bedono wordt sporadisch ge bruikt. Op deze lijn, vermoedelijk de enige tandradbaan in Zuid-Oost Azië, rijdt tot vandaag de dag, af en toe een stoom loco motiefje en enkele ouder wetse wagons die in hun glorietijd een gemoedelijk boemeltreintje vormden - gebruikt door bakuls (marktvrouwen). Deze lijn wordt nu gebruikt door toeris ten, als er voldoende gegadigden zijn. Dit treintje rijdt achterwaarts de berg op van Ambarawa naar Bedono en terug. Een locomotief trekt gewoonlijk, maar déze duwt zijn last omhoog. Dit omhoogduwen en nietomhoogtrek- ken van een zware last, is waarschijnlijk afgekeken van de gewoonte van mest kevers in de wildernis van Afrika. Als een mestkever een grote mestbal van dierenmest (van olifant, zebra of ander dier) naar zijn hoger gelegen woonplaats wil brengen, dan rolt hij hem. De bal is meestal veel groter dan de eigenaar. Om het ogenschijnlijk onoplosbare pro bleem op te lossen, duwt de kever de bal niet met zijn voorpoten omhoog, maar zet zijn rug er tegen en loopt achterwaarts de helling op. Ook auto mobilisten uit de goede oude tijd pas ten dit trucje toe. Dat was de tijd van de model-T-Ford's, zonder zelfstarter en op hoge wielen. Ze konden ook niet anders doen als ze van Tawangmangoe via Tjemorosewoe naar Sarangan wilden rijden. Geen paardekrachten genoeg om voorwaarts de steile helling op te rijden, dus dan maar met het achter werk naar boven. Deze steile weg be staat nog, maar nu is er een nieuwe minder steile verbinding tussen Saran gan en Tawangmangu. Zo zien we weer dat er eigenlijk niets nieuws is onder de zon. Treinvervoer in Indonesië blijft populair. Onlangs stonden twee foto's in de krant. Een was uit Midden-Java en wel van een van de laatste ritten van de voorma lige Semarang Joana Stoomtram. Boor devol passagiers, hangende uit ramen, op bordessen staande en zelfs op de diesel-locomotief. De andere foto was van West-Java met identiek beeld: hangende aan alle uitsteeksels, staande en zittende op de daken van de wagons. Zo zijn we dan weer terug in onze eigen tijd. Geweldige veranderingen in de technologie hebben nu van de treinen indrukwekkende snelheidsmonsters gemaakt. We noemen er twee: de Franse Train de Grande Vitesse en de Japanse bliksemtrein Shinkansen. Elke wagon wordt door een aparte motor aangedre ven; ze zijn gecomputeriseerd en kun nen worden gecontroleerd vanuit de stations. Snelheden van om en nabij de tweehonderd kilometer per uur zijn praktisch alledaagse dingen. Na de nogal recente ontwikkeling van superconductoren en krachtige mag neten en hun toepassing in de tractie van treinen, zijn we benieuwd naar de vorm en snelheid van de komende super vuurwagens. OEI TAT IE 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 11