DAS/MA EN MANUSAMA Bij de herdruk in 1962 van "Njai Dasima", geschreven door A. Manusama, wijdde Tjalie Robinson in het voorwoord uit over de schrijver, zijn werk, zijn idealen, maar vooral zijn inzet tot het behoud van een eigen identiteit en cultureel inzicht. Alvares Theodorus Manusama, werd geboren op 15 januari 1878 en overleed op 10 januari 1937. Tot 1917 was hij opzichter 1e KI. bij B.O.W. en daarna beheerder van de bibliotheek van Waterstaat. Van 1913 tot 1916 speelde hij een grote rol als vice-voorzitter van het Ambonse Studiefonds. Daarna was hij adviseur van dit fonds. Hij is een mens geweest zoals er tienduizenden leefden in Indië: een middelmatig, "dus" vergeten ambtenaar. Aangezien in het oude Indië alles wat ongestudeerd en ongetiteld was, geen aanzien kon genieten, en omdat tenslotte het interesse-terrein van Manusama geen "tjap" droeg van Europese cultuur of "klasse", is hij ook als schrijver bijna vergeten. Waarover schreef hij? O.a. over Ambonnezen, de eerste belijders van het Christendom in Oost- Indië, over Krontjong als muziekinstrument, als melodie en gezang, over de Komedie Stamboel of de Oost-Indische Opera, over Gaba-gaba als bouw stoffen, over Poesaka Ambon en natuurlijk "Njai Dasima". Ook een groot aantal andere manuscripten, die tijdens de oorlog, de politionele acties en de vrijheidsstrijd van Ambon verloren zijn gegaan. Hij liet zich niet intimideren door wat men van hem en zijn studies dacht, ging niet bij de pakken neerzitten als uitgever na uitgever zijn manuscripten weigerde, liet zelf drukken in zeer bescheiden vorm wat zijn uiteraard zeer bescheiden beurs hem veroorloofde en waagde de gok van een slechte verkoop en een onverschillige ontvangst. Hij moet ook een ver vooruitziende blik gehad hebben en zeker geweten hebben, dat er eens een tijd zou komen van eerlijker inzicht en grote historische belangstelling voor vele wegstervende waarden van zijn tijd. Aan het eind van zijn inleiding slaakte Tjalie de verzuchting: "Met Mohammed Balfas, de Indonesische novelle-schrijver, heb ik maandenlang rondgelopen met dit boekje op zak, zoekend naar een vorm om dit drama (Njai Dasima) te brengen voor het moderne toneel. We zijn er niet in geslaagd". 38 Jaar na deze woorden brengt een toneelgroep van JONGE mensen, Ambonnezen en Hollanders Njai Dasima terug. In de oude vorm maar met een verrassende toevoeging die het stuk "driedimensionaal" maakt. "Dasima en Manusama" zou het kunnen heten. Jan van Galen (rechts) scenarioschrijver en regisseur en Anis de Jong, artistiek leider van theatergroep "Delta". 4 Theatergroep Delta Een prettig gesprek had ik met Jan van Galen en Anis de Jong, de belangrijkste personen bij de tot standkoming van "Njai Dasima" als toneelstuk. Jan van Galen, bewerkte en schreef samen met Anis de Jong het verhaal. Deze samen werking van deze Hollandse jongen en de (hiergeboren) Molukker, Anis de Jong is de best denkbare gebleken. Niet alleen de ervarenheid van Van Galen als regisseur maar het enthousias me waarmee hij dit project aangreep om er alles uit te halen wat er in zat, is overduidelijk gebleken. Anis de Jong (in Vught geboren, vader bij het KNIL) begon als bankwerker bij de Hoogovens, speelde amateurtoneel en ging later daar zo op in dat hij nu beroepsmatig aan het toneel verbonden is. In 1 983 richtte hij officieel de theatergroep "Delta" op. Sinds 1983 bezig met 3 jongens uit de Molukken en twee Hol landse toneelenthousiasten brachten ze reeds verscheidene stukken. De naam "Delta" is verstandelijk goed gekozen: Een stromengebied waar ideeën met culturele en sociale achtergronden samenvloeien en kunnen worden ge realiseerd. In februari met veel moeite nog een plaats kunnen krijgen in het kleinste zaaltje van de brakke Grond in Amster dam. 80 Plaatsen die natuurlijk de hele week waren uitverkocht. Een Grand- guignol-achtig zaaltje met diezelfde sfeer en spanning, een klein smal podium, zacht verlicht, geen zwaartoneelgordijn waardoor buitenstaander meteen insi der wordt van het gebeuren zodadelijk. Daar zit ik op de allerbovenste, achterste rij te kijken en denk na een kwartier: weten jullie wel hoe verschrikkelijk goed jullie zijn? Net zoals ikvaakopeen voorste rij in een grote zaal me heb verbeten: weten jullie wel hoe verschrik kelijk slecht jullie staan te spelen? Dit hier is geen toneel, het is een tot realiteit gebracht visioen van Manusama, die zijn verhaal schrijft over Dasima. Terwijl het drama van de intrige, bedrog en gewelddadigheid tussen de hoofd personen zich fragmentarisch afspeelt, blijft Manusama de schrijver ervan, als hoofdpersoon daarbij betrokken. Dasima (later de njai, huishoudster van de sympathieke mr. Williams) is ook Manusama's dochter Nancy, die in het oorspronkelijk verhaal het dochtertje is van Dasima. Het scenario door Jan van Galen briljant geschreven en uitgedacht, bewijst dat hij meer gelezen heeft dan het boek. In geschiedenisboeken ge doken, heeft hij zich verdiept en de moeite genomen het gevoelsleven van de Molukkers, hun trots, hun cultuur, hun strijd om het behoud van een eigen identiteit te doorgronden. Op een sub tiele wijze heeft hij dit in het stuk verwerkt. Het verhaal van Dasima is de illustratie van het boek dat eigenlijk Manusama heet. //V -j/ffff 'ffftt

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 4