Speeldata MEI/JUNI r, -/ 6 mei Amsterdam/Buitenveldert B.O.C. 020 - -44 62 62 15.00 uur 8/12 idem Brakke Grond 020 - 26 68 66 20.30 uur 17/18 Rotterdam Theater de Evenaar/010 - 411 10 55 20.30 uur 25 t/m 27* Hoorn Presentatiefestival info: tel. 020 - 22 24 60 juiste datum, zaal en tijd nog te bepalen. 1 juni Nijmegen O 42 080 - 22 34 11 20.30 uur 7 optie Tilburg derde wereld festival 24 sept. Dordrecht/kunstmin 28/29 optie Den Haag/Korzo Info/boekingen: Stichting DELTA/Ton de Jong, Voorvisser 6, 1541 XJ Koog a/d illustratie Zaan, tel. 075-313089/178889 van Rogier (ook 's avonds bereikbaar) uit het boek "Njai Dasima". "Aan de oever van de Tjiliwoeng vindt het leven van Njai Dasima een gewelddadig einde. Achter de Kampoeng Pejambon wordt zij door een gehuurde moordenaar, een djago van Kampoeng Kwitang, vermoord. Het lijk wordt in de rivier gegooid en drijft stroomafwaarts. "En wonder", zo lezen wij, alsof de Hemel 't zo beschikte", juist achter de woning van de heer Williams raakte het vast aan enige boomwortels, die daar in de rivier uit staken." (Citaat uit het boek) Martijn Apituley speelt de schrijver Manusama en net als deze ook zeer goed viool. Verrassend was ook een scène met Douwes Dekker die ook Ambon bezocht scheen te hebben of er kort heeft gewoond. Een vondst van Van Galen. (Foto's: Kees Brandenburg) geheel (ook Anis de Jong) en de muzi kale illustratie (Charlie Nanlohy) ver dienen de hoogste onderscheiding. Martijn Apituley (Manusama) speelt uit stekend viool, niemand minder dan het Herbie White Orchestre voerde de ach tergrondmuziek uit, ook het prachtige "Sio Maluku" is een compositie van Charly Nanlohy. Een stuk dat u gezien moet hebben. EN KUNT ZIEN, als u tijdig reserveert. De meeste zalen zijn klein! De illustraties zijn teder, levendig en soms humoristisch. Wie alleen om "Njai Dasima" komt, wordt niet teleur gesteld. Maar wie overwegend meer wil dan alleen ontspanning, krijgt met deze uitvoering veel mee. De drie acteurs, Anis de Jong, Piet Spee, Martijn Apituley en een actrice Nel Lekatompessy, spelen alle rollen. Met een kleine omwisseling van een kleding stuk en hoofddeksel, veranderen de figuren, worden rollen gewisseld. Nee, er ontstaat absoluut geen verwarring bij de toeschouwer. De stemmen, gebaren en teksten laten aan duidelijkheid niet te wensen over. De laatste acte (het stuk speelt zonder pauze) is de derde dimensie, die aan het verhaal van Manusama wordt toege voegd. Het gaat hier om Manusama zelf, het vertrek van zijn dochter die met een Hollander trouwt. Het betekent ook zijn afscheid aan Ambon. Hij geeft (symbolisch) Nancy een pusaka mee, zij keert echter niet meer naar Ambon terug en de stukken raken ver loren. Dit magnifieke, ontroerende slot komt volledig op naam van de scenario schrijvers Jan van Galen en Anis de Jong. De artistieke leiding van het LILIAN DUCELLE

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 5