Speeldata MEI/JUNI
r, -/
6 mei Amsterdam/Buitenveldert
B.O.C. 020 - -44 62 62
15.00 uur
8/12 idem Brakke Grond
020 - 26 68 66 20.30 uur
17/18 Rotterdam Theater de
Evenaar/010 - 411 10 55
20.30 uur
25 t/m 27* Hoorn Presentatiefestival
info: tel. 020 - 22 24 60
juiste datum, zaal en
tijd nog te bepalen.
1 juni Nijmegen O 42
080 - 22 34 11 20.30 uur
7 optie Tilburg
derde wereld festival
24 sept. Dordrecht/kunstmin
28/29 optie Den Haag/Korzo
Info/boekingen:
Stichting DELTA/Ton de Jong,
Voorvisser 6, 1541 XJ Koog a/d illustratie
Zaan, tel. 075-313089/178889 van Rogier
(ook 's avonds bereikbaar) uit het boek
"Njai Dasima".
"Aan de oever van de Tjiliwoeng vindt het leven van Njai Dasima een gewelddadig
einde. Achter de Kampoeng Pejambon wordt zij door een gehuurde moordenaar,
een djago van Kampoeng Kwitang, vermoord. Het lijk wordt in de rivier gegooid en
drijft stroomafwaarts. "En wonder", zo lezen wij, alsof de Hemel 't zo
beschikte", juist achter de woning van de heer Williams raakte het vast aan enige
boomwortels, die daar in de rivier uit staken." (Citaat uit het boek)
Martijn Apituley speelt de schrijver
Manusama en net als deze ook zeer
goed viool. Verrassend was ook een
scène met Douwes Dekker die ook
Ambon bezocht scheen te hebben of er
kort heeft gewoond. Een vondst van
Van Galen.
(Foto's: Kees Brandenburg)
geheel (ook Anis de Jong) en de muzi
kale illustratie (Charlie Nanlohy) ver
dienen de hoogste onderscheiding.
Martijn Apituley (Manusama) speelt uit
stekend viool, niemand minder dan het
Herbie White Orchestre voerde de ach
tergrondmuziek uit, ook het prachtige
"Sio Maluku" is een compositie van
Charly Nanlohy. Een stuk dat u gezien
moet hebben.
EN KUNT ZIEN, als u tijdig reserveert.
De meeste zalen zijn klein!
De illustraties zijn teder, levendig en
soms humoristisch. Wie alleen om
"Njai Dasima" komt, wordt niet teleur
gesteld. Maar wie overwegend meer
wil dan alleen ontspanning, krijgt met
deze uitvoering veel mee.
De drie acteurs, Anis de Jong, Piet
Spee, Martijn Apituley en een actrice Nel
Lekatompessy, spelen alle rollen. Met
een kleine omwisseling van een kleding
stuk en hoofddeksel, veranderen de
figuren, worden rollen gewisseld. Nee,
er ontstaat absoluut geen verwarring bij
de toeschouwer. De stemmen, gebaren
en teksten laten aan duidelijkheid niet
te wensen over.
De laatste acte (het stuk speelt zonder
pauze) is de derde dimensie, die aan het
verhaal van Manusama wordt toege
voegd. Het gaat hier om Manusama
zelf, het vertrek van zijn dochter die met
een Hollander trouwt. Het betekent ook
zijn afscheid aan Ambon. Hij geeft
(symbolisch) Nancy een pusaka
mee, zij keert echter niet meer naar
Ambon terug en de stukken raken ver
loren. Dit magnifieke, ontroerende slot
komt volledig op naam van de scenario
schrijvers Jan van Galen en Anis de
Jong. De artistieke leiding van het
LILIAN DUCELLE