BRIEVEN OVER... 0 ëJ9m O Cirebon Met NECTAR-essence: Individueel reizen door Indonesië DINIHARI TRAVEL (Vervolg: "Becaks passen niet meer in de moderne stad") verneur is gekomen om de laatste becaks op te halen. Ik denk aan Pak Basir en Pak Anang. De vorige drie keer waren ze op tijd gewaarschuwd. Zou dat deze keer ook het geval zijn? Als ik richting de markt loop, zie ik ze in hevige discussie gewikkeld met de ge meentewerkers, die de becak van hen los proberen te trekken. Er ontstaat een heel tumult als een aantal omstanders Pak Basir en Pak Anang gaan helpen. Dan grijpt de politie, die zich tevoren op de achtergrond heeft gehouden, in. Met getrokken revolvers stappen ze op de becaks af. Gelaten laten Pak Basir en Pak Anang hun becaks los. Tegen zoveel overmacht kunnen ze niet op. De vol gende dag lees ik dat bij een becak- razzia in een wijk in het zuiden van Jakarta woedende becakrijders een lid van het gemeenteteam hebben gedood. Trek naar de stad Een ambtenaar bij de stadsplannings- dienst, die gehuisvest is aan het grote Merdeka, hetVrijheidsplein, steltdathij de dood van het teamlid betreurt, maar dat het de prijs is die de stad voor haar verdere ontwikkeling moet betalen. Hij geeft toe, dat de gouveneur met zijn becakverbod meer beoogt, dan het een voudig verwijderen van een in zijn ogen niet meer acceptabel vervoermiddel. "In feite wil de gouverneur mensen in de desa's ontmoedigen naar de stad te komen", zo geeft hij als commentaar. "Voor veel mensen was de becak na aankomst in de stad de eerste bestaans mogelijkheid. Als deze straks niet meer bestaat, zullen ze zich twee keer be denken voor ze naar Jakarta komen. Want laten we even duidelijk zijn. We praten over een stad van bijna acht miljoen mensen met een infrastructuur, die bij de enorme bevolkingsgroei van de laatste twintig jaar sterk is achter gebleven. Slechts veertig procent van alle huizen is aangesloten op hetdrink- waterleidingsnet. In sommige wijken is sprake van een bevolkingsdichtheid van 3.000 mensen per hectare. We hebben verkeersopstoppingen die bijna de gehele dag duren. In de huidige kritieke situatie is er echt geen plaats meer om de jaarlijkse stroom van 200.000 mensen uit de desa op te vangen", aldus de stadsplanner, die eraan toevoegt dat plannen voor gron dige infrastructurele verbeteringen al jaren lang klaarliggen, maar dat fondsen om ze uit te voeren ontbreken. HANS ROLLOOS (Dit artikel is overgenomen uit "Interna tionale Samenwerking", juni 1990) 18 Naar aanleiding van het artikel "Onder desongsongTunggul Naga" Van F.M.J. van Maanen, in Moesson no. 1 9 van 1 5 mei 1 990, zou ik enkele aanvullingen willen plaatsen t.a.v. de tekst bij de foto: De vooringang van de kraton Kasepuhan in Cirebon. De tekst is op enkele punten niet helemaal juist. In de kunst en cultuur van Cirebon zijn inderdaad door de eeuwen heen vele Chinese invloeden opgenomen, die samen met Javaanse, Sundanese en Moslim-elementen in de loopdertijden zijn versmolten tot een typisch eigen levensstijl en kunstvorm, n.l. die van Cirebon. Cirebon heeft op al die invloeden van buiten zo meesterlijk een eigen stempel weten te drukken, dat er een eigen Cirebonse "identiteit" ontstond, die zich zelfstandig verder heeft ontwik keld. Vergeleken met andere delen van Java herkent men de Cirebon-stijl daar om makkelijker aan zijn specifieke karakter. Inderdaad vindt men in de kraton Kasepuhan diverse elementen, die op Chinese invloeden teruggaan. Maar evenzogoed (in de oude gebouwen en poorten van de voorhof vóór de eigen lijke kraton), oud-javaanse elementen, die sterk verwant zijn aan die van het laatste Hindoe-rijk Majapahit, in Oost- Java. In de tijd van de V.O.C. werden hier in sommige muren zelfs (nu antieke) Delftsblauwe tegels tot een harmonieu ze versiering ingemetseld! Beter voor beeld van het absorbtievermogen van de Cirebon-cultuur is nauwelijks denk baar. De twee witte roofdieren op de rots partij vóór de eigenlijke kraton zijn echter geen Chinese leeuwen (al bevin den die zich wel in de verderop gelegen meditatie- en lusthof van de vroegere sultans, Suniaragi), doch inheemse, witte Siliwangi tijgers. De beroemde Sunan Gunung Jati (Hidayat) van Cirebon, tevens een der negen wali's die de Islam op Java ver spreidden, kreeg uit zijn vierde huwelijk een zoon, Pangeran Pasarean, die de voorvader van alle Cirebonse sultans werd. Het vijfde huwelijk van Sunan Gunung Jati was met de befaamde Chinese Prinses Ong Tien, dochter van de keizer van China. Dit huwelijk bleef kinderloos. De moeder van Sunan Gunung Jati, Rara Santang, was een prinses van het westjavaanse hindoerijk Pajajaran. Vol gens de legende vermeed Prabu Sili wangi, de vorst van Pajajaran (die het hindoeïsme trouw was gebleven), een direkt contact met de moslimzoon van zijn dochter. En door middel van zijn magische krachten liet hij zijn rijk Pajajaran in het niets verdwijnen. Zijn onderdanen veranderden in de witte tijgers van Siliwangi, die sindsdien de symbolische wachters zijn van de Cire bonse vorstenhuizen. Aldus de kronieken: Purwaka Caruban Nagari en Babad Cerbon. Bronnen: Tim Yayasan Mitra Budaya Indonesia: CERBON. (Red. R. Abdurachman), Ja karta 1 982. Alit Veldhuisen-Djajasoebrata: BLOE MEN VAN HET HEELAL, (blz. 59), Sijthoff, Amsterdam 1 984. R.S. WASSING OEOEPONBERO Zilveren Medaille Den Haag 1885 Luik 1902 Gouden Medaille Den Haag 1913 maakt U voordelig uw ROZENSTROOP sorbets, gebak en zeer fijne likeuren I I Nu ook levensmiddelen kleurstoffen: rood- geel-groen-oranje-blauw en bruin. Vraag gratis receptenboekje bij uw Toko, drogist of Pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence. Wagenstraat 129, Den Haag - met eigen vervoer en chauffeur - verzorging en akkomodatie Voor inlichtingen: tel. 02526 - 7 21 46 Zeer goed guesth., WIS MA CHARLOTTE bij Holl./Manadonese mensen. Ruime frisse kmrs. m. fan, eigen badk. toilet; pr. f 20,- tot f 25,- incl ontb.; gratis halen/brengen v. vlieav. Men spreekt HoliyEngylndon. Koffie-thee-frisdrank gratis, lunch en diner op afspraak. Excursies naaro.a. zeetuinen, modder baden, Meer v. Tondano en nog vele andere mogelijk met onze bus. Inl. in Ned. Jo ten Westenend, tel. 04120 - 35144. tel. Manado 0431 - 62265.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 18