INDISCHE BEJAARDENZORG mensen zijn met een roeping om onze oudjes in het tehuis te verzorgen. Tot plotseling dat moment komt, dat je voelt dat jezelf ook niet meer zo jong en sterk bent. Je bent niet ziek, niet dement, niet hulpbehoevend, integendeel, maar veel van watje hebt en wat is, hoeft niet meer zo nodig. Eigenlijk zou je best willen wonen waar het kleiner is, over zichtelijker, veiliger. Dus gewoon op kleinere schaal je verdere leven willen leven, maar dan met een knop bij de deur waarop je kunt drukken als het echt nodig is. En een zaal waar je gewoon, gezellig kunt eten. En voor de deur niet alleen die eeuwige bushalte die zo prettig is, maar ook een parkeer plaats voor je eigen auto. En waar je woont heet dan geen "bejaardentehuis" maar bijvoorbeeld "wooncomplex voor Indische senioren". Maar ja, als je daar aan denkt, besluit je al gauw om voorlopig maar te blijven zitten waar je zit, want het bestaande beeld van Indische tehuizen trekt niet. En after all verdom je het toch ook om als "bejaarde" verder te gaan. De duvel is oud, is het niet. En hebben we er geen veertig jaar Holland opzitten met alle verworven heden op velerlei gebied? Een toekomstvisie voor Indische bejaar denzorg. Nieuwe ideeën? Een andere terminologie? Andere behoeften? Bre ken met stereotype beelden? Er is nog veel te doen voor de S.Z.I.N., Indische organisaties en W.V.C. Maar één ding mag niet gebeuren: geen enkel Indisch tehuis mag verdwijnen, ook Sint Jan Baptist niet, want juist dat moderne gebouw biedt vele mogelijk heden om een nieuwe visie op bejaar denzorg te realiseren. RALPH BOEKHOLT In Moesson van 1 april jl. schreven wij over de dreigende "sluiting" door het ministerie van W.V.C. van de huidige vier verzorgingstehuizen voor Indische bejaarden (Sint Jan Baptist, Dennenrust, Patria en De Leeuwerik). Met "sluiting" werd en wordt niet bedoeld dat die huizen letterlijk worden opgeheven, maar dat die tehuizen de status krijgen van "regulier tehuis", wat wil zeggen dat niet alleen Indische bejaarden maar ook andere ouderen daarin kunnen worden opgenomen. Het gevolg daarvan zal dan zijn dat van een Indisch tehuis, een Indische sfeer, een Indische benadering enzovoort geen sprake meer zal zijn. En dat is iets wat betreurd moet worden, omdat juist dat alles zo belangrijk is voor Indisch bejaarden. W.V.C., zo was in hetzelfde artikel te lezen, kwam met deze dreiging omdat regelmatig sprake is van onderbezetting in de Indische tehuizen en dat deed de vraag rijzen of er eigenlijk wel voldoende belangstelling is voor zogeheten cate gorale Indische tehuizen. Indien op korte termijn niet wordt aangetoond dat er nu en in de (nabije) toekomst voldoende kandidaat-bewoners zijn, dan zullen genoemde tehuizen hun Indische status verliezen. Als eerste zal Sintjan Baptist in Den Bosch daarvoor in aanmerking komen, omdat dit tehuis allang een structurele onderbezetting heeft. Onder bezetting betekent lege bedden en ook lege bedden kosten geld. En bovendien zou in dat lege bed iemand kunnen slapen die elders op een wachtlijst staat. Naar aanleiding van deze "W.V.C. drei ging" is tot nu toe tweemaal overleg ge voerd tussen de S.Z.I.N., het overlegor gaan van de Indische tehuizen, en enkele Indische organisaties. Voorlopig is hier uit gekomen dat Censio, de Centrale van Samenwerkende Indische Organisa ties, een dialoog aangaat met W.V.C. om te pleiten en zonodig te strijden voor het behoud van de Indische tehuizen voor de Indische gemeenschap. Verder zal een onderzoeksbureau over enige tijd een onderzoek doen naar de behoef te aan Indische tehuizen in de (nabije) toekomst. En ook zal in het verdere overleg tussen de S.Z.I.N. en de Indische organisaties gesproken worden over en gewerkt worden aan een toekomstvisie voor Indische bejaardenzorg. Wat Sint Jan Baptist betreft: nog afgewacht moet worden of over dit tehuis al een defini tieve beslissing wordt genomen vóórdat de resultaten van het eerder genoemde onderzoek bekend zijn. Overigens is inmiddels wel duidelijk geworden dat het met de "kwade rol" van W.V.C. meevalt. Wat Sint Jan Bap tist betreft is het niet dit ministerie geweest dat met "sluiting" heeft ge dreigd, maar is het een verzoek van het bestuur van dit tehuis geweest dat onrust bracht in de huidige Indische bejaardenzorg. Dat verzoek houdt na melijk in om van Sint Jan Baptist een algemeen tehuis te maken. Eén van de taken van Censio nu wordt om namens de Indische gemeenschap opzijn minst medezeggenschap te eisen wanneer het gaat om de toekomst van tehuizen die van oudsher Indische tehui zen zijn. Een toekomstvisie inzake Indische be jaardenzorg. Dit is nu iets dat werkelijk belangrijk is. Omdat wij dan praten over mensen. Over onszelf. Wat zien wij voor ons als wij horen zeggen "Indische bejaardentehuizen". Waar denken wij aan bij "Indische be jaarden?" Hebben wij het dan enkel en alleen over gehandicapten, over de menteoudjes, bedlegerigen, lieve grijs aards, muffe koektrommels, verplichte bezoeken? Zeker, dit is waar we in eerste instantie aan denken. Vanwege ervaring. Omdat we gezien hebben, en nog zien, hoe de oudjes zijn in de tehuizen. En als we weer buiten staan, sedih, beroerd of opgelucht, zijn wij blij dat we nog jong zijn, en sterk, en gezond, en een eigen huis hebben. En we zijn blij dat er St. Jan Baptist 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 3