Even Elvire Theodora Mostert-Galman BU DE VOORPLAAT (Foto: archief I.W.I.) Nee, dat is niet Gerrit de Raadt op de voorplaat. Ik zeg dat maar meteen, omdat velen anders blijven denken of vermoeden dat dit wel zo is. Motor rijden in Indië en Gerrit de Raadt zijn immers identiek, net als stamboel en miss Riboet, als Bandoeng en Bogerijen, net als Aneta en Berrety, net als de VOC en Jan Pieterszoon Coen, net als Hoewel, ook al zou het wèl Gerrit de Raadt zijn op de voorplaat, dan nog zouden we de nodige bijzonderheden over hem erbij moeten schrijven. Ten eerste omdat velen een Harley Davidson nog wel kunnen associëren met De Raadt, maar met de naamsbekendheid houdt het dan verder ook op. Waar en wanneer hij geboren is, wat zijn presta ties zijn geweest e.d. weet men niet, heeft men nooit geweten. En ten tweede zijn er natuurlijk nog veel mensen, de "jongeren", voor wie zelfs de naam Gerrit de Raadt niets zegt. Of zoals laatst iemand tegen mij zei: "Alles wat in de toekomst geschreven wordt over Indië zou eigenlijk met veel voet noten moeten worden voorzien, anders begrijpen maar heel weinig lezers waar het geschrevene over gaat." Dokter Lie, E.D. Wermuth, F.L.P. Sachse, H. 't Hoen, GéTichelman, J.W. IJzerman, K.A.R. Bosscha, Teun Ottolander, A.A. Priester, G.A. Wilken, J.L.A. Brandes, Mina Hoffman-Krüseman, Nico J. Ger- harz, H.L.E.E. Schwartz, A. Stoop, Njonja Philipsik noem maar een paar namen. Wie kan zo, zonder eerst allerlei boeken en archieven te moeten raadplegen, iets over hen vertellen? Heel weinigen denk ik, misschien niemand meer. Elke dag immers worden wij een dag meer ge scheidenvan het verleden en komen wij een dag dichter bij de toekomst. Oma Paula bijvoorbeeld. Nee, zij was geen vooraanstaand figuur of zo, gewoon een oma. Maartoen zij overleed, dat was begin 60, toen was er toch een behoorlijke consternatie in haar familie- en kennissenkring. En druk was het op haar begrafenis! Anno 1 990 rust oma Paula nog steeds. Dat staat op haar steen. Maar je moet wel goed kijken, want de letters op de verweerde steen bij het verzakte graf zijn heel moeilijk leesbaar. Eigenlijk raad je maar meer wat er staat. Da's een stoere foto, de voorplaat. Wanneer op dezefde plek iemand had gestaan met sandalen en een fiets aan de hand dan hadden we wat anders gehad, maar nu hebben we iets dat kracht, durf en snelheid uitstraalt. Toen ik de foto voor het eerst zag, moest ik denken aan dit gedeelte uit "Schuilen voor de regen" van Vincent Mahieu: de trillende naald van de speedometer passeerde hautain de 60, tevreden de 70, tintelend de 80 en triomfantelijk de 90. Er naderde een tegenligger met felle koplampen. Het bijtend-felle licht verblindde Macaré en maakte hem woedend. Hij zette zijn koplamp ook aan en raasde verder. Hij ging geen millimeter opzij. Ook de tegenligger niet. Ze naderden elkaar als twee meteoren. Ze zouden haarscherp langs elkaar heen schieten. Ze schakelden hun lichten niet uit. Toen Macaré de brugleuning zag, was het al te laat om welke beslissing ook te nemen. In een explosie van dubbel licht sloeg hij door een plotselinge waterval van geraas rakelings tussen brugleuning en truck een roetzwarte nacht in. Hij min derde instinctmatig vaart en zijn ogen begonnen weertezien. De witte bomen gierden niet meer langs hem heen, maar vlogen, maar reden, maar gleden, maar schoven. Loes' stem kwam van ver: weet je dat mijn schoenen rakelings Na een lang en zorgzaam leven overleed onze dierbare echtgenote, moeder, schoonmoeder en oma Soerabaja 4 augustus 1909 - t Kendall Park, N.J. 4 aug. 1990 Sacramento, Cal. USA Henry Mostert Henry en Elly Robert, Nico, Frank, René N.Y. USA Charles en Elvire Henry, Jill, Michael Kendall Park, NJ Juul en Wally Lentze langs die brug gingen? Ze lachte. Macaré merkte dat hij een afschuw had van zichzelf. Telkens dacht hij aan wat gebeurd zou zijn, als ze werkelijk de brugleuning geraakt had, aan wat vlak daarvoor gebeurd zou zijn als hij geremd had of te snel vaart geminderd op de ijsgladde weg, als hij ook maar een tiende millimeter gemanoeuvreerd had met zijn stuur. Telkens vertrok zijn gezicht in een grimas van pijn, een mondhoektrekking van afschuw. Loes praatte maar door. Teddy was zo'n branie niet. Vaak had ze ook Kaatje ge-adjakt, maar hij durfde niet ver genoeg te gaan. Niet dat ik hier literair moeilijk kan of wil doen, maar in dit gedeelte van "Schuilen voor de regen" zegt Tjalie ook precies wat een man, ik beperk mij maar tot de mannen, soms opeens kan doen, voelen. Of zou willen doen. Of zou willen dat hij zou durven doen. Dat opeens iets of iemand tegenkomen, of uitdagen, dat hem eindelijk de kracht, de durf en de lang gekoesterde wil geeft om te blazen, zoals je dat op zijn Indisch zegt. Niet meer dat voorzichtige, niet meer dat ingehoudene, bange, beheerste, wel- overwogene, maar doen wat je wilt doen, no matter what, no matter who. Goed, als je die roes gehad hebt, tril je nog erger als een fietser met sandalen en een lekke band, maar toch, je hebt het gehad, je hebt het gevoeld. Je hebt je even man gevoeld. R.B. MISDRUKKEN Veel abonnees hebben er in de afgelopen maanden tenminste één ontvangen: een misdruk. Een nummer met blanco, zwarte, dubbele of halfgedrukte pagina's. En op dit moment kunnen wij niet eens de garantie geven dat dit niet meer voor zal komen. De haperingen in de machi nerie van de drukkerij, oorzaak van de misdrukken, zijn bijna, maar nog niet helemaal verholpen. Excuus, geachte abonnees, excuus en de toezegging dat hard gewerkt wordt om u een goed nummer van Moesson te bezorgen. En mocht ons dat niet gelukt zijn, aarzel dan niet om een nieuw nummer te vragen op telefoon nummer 070-3 54 5501. Directie Moesson 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 2