PI DJ ET, je kunt het of je kunt het niet O (Vervolg: "The Festival of Indonesia") Alsof dit alles nog niet genoeg is, wordt de liefhebber bovendien nog aangenaam bezig gehouden door uitgelezen dans en muziekgezelschappen uit Indonesië. De Kratongroep van de Sultan van Yogyakarta voert in verschillende steden Wayang Wong, Bedaya, Golek Menak en Wayang Kulit op. De Children of Bali (10-14 jaar) dansen de Legong Kera- ton, Baris, Janger en Kebyar Duduk, gedurende hun uitgebreide tournee. De groep uit Pasundan houdt zich bezig met Wayang Golek, Jaipong (nieuwe populaire muziekvorm) en Kendang Rampak, eveneens in verschillende steden. Vervolgens gaat een speciale groep Topeng Cirebon met zijn verfijnde maskerdansen eveneens het land door. En dat is ook het geval met een Acehse dansgroep, gespecialiseerd in Saman en Seudati; en een groep uit Minangkabau met o.a. Pencak Silat. Waarlijk een lui lekkerland voor wie het gebodene naar waarde weet te schatten. Ook hier worden naast deze officiële dansvoorstellingen uit Indonesië, kleinere een- of tweedaagse dans-en muziek feesten georganiseerd door een bepaal de stad, vaak in combinatie van een Indonesische leraar en zijn Amerikaanse pupillen. Verrassend is het, te constate ren, dat ook Amerika zijn gamelans heeft, die tijdens het festival door Amerikaanse musici bespeeld worden, zoals bijvoorbeeld aan de Universiteit van Michigan in Kalamazoo. The Cinema of Indonesia, georganiseerd door de Asia Society vertoont Indone sische speelfilms door het hele land, zoals: Lewat Jam Malam (Usmar Ismail 1 954), Pagar Kawat Berduri (Asrul Sani 1961), Dua Tanda Mata (Teguh Karya 1972), Ayahku (Agus Ellyas 1988), enz. En dan zijn er nog de vele symposia en lezingen met de meest uiteenlopen de, gespecialiseerde onderwerpen, ge organiseerd door musea en diverse andere wetenschappelijke instellingen. Bij de grote tentoonstellingen horen natuurlijk ook catalogi. De eerste, die uitkwam: The Sculpture of Indonesia 65,-) is reeds verkrijgbar, omdat de gelijk namige tentoonstelling als een voorbode op de officiële opening, reeds in juli van start ging. Deze catalogus is zelfs al te koop in het boekwinkeltje van het Rijks museum voor Volkenkunde te Leiden. Behalve deze grote catalogi zijn er een aantal kleinere publicaties uitgegeven met thema's als: Music and Dance Traditions of Indonesia; Modern Indo nesian Cinema; Literature: Wayang; Contemporary Performing Arts, enz. Mocht u door dit alles ook enthousiast geworden zijn en wilt u meer weten, dan kunt u voor de persmap terecht bij: Joan Sands Associates. 14 East 60th Street, Suite 305. New York, NY10022. Voor specifieke informatie kunt u schrij ven naar de bovenvermelde adressen en contactpersonen. Wie weet overweegt u wel om zelf een der evenementen te bezoeken. Dan zou een relaas hiervan in Moesson zeker op zijn plaats zijn. RENE S. WASSING "Praktische spirituele massage" is de titel van het boek dat Jack F. Chandu toevoegde aan de lange reeks van ziel- ontledende, geestverheffende, toe- komstonthullende literatuur die hij in de loop der jaren heeft doen verschij nen Chandu, een man die naarstig elk aspect van het ongeziene, onbe- grepene onderzocht heeft en daarmee een reputatie heeft opgebouwd waar hij zelf het meest plezier aan beleeft. Spirituele massage zegt Chandu is een onderdeel van het holisme, een moderne richting in de hedendaagse alternatieve psychologische geneeswijze. Het holis me gaat er van uit dat ieder mens een unieke eenheid vormt van lichaam en geest die niet gescheiden kan worden. (Simpele waarheid: de dood is toch niet anders dan een afscheid tussen geest en lichaam? - LD) Verder: Chandu definieert de massage als een holistische geneeswijze. De massage is elke vorm van bepaalde handbewegingen, die in aanraking met het menselijk lichaam een aangename en gezondheid-bevorderende werking teweeg brengt. Met deze stelling als basis geeft Chandu in 1 50 pagina's en evenzovele foto-illustraties weer wat en hoe er gewreven, betast, beklopt, ge drukt en gestreeld moet worden om tot een optimale verlichting van een pijnlijk lichaam en gekwelde geest te komen. De tientallen technieken die Chandu beschrijft (waarbij het woord chakra veelvuldig voorkomt) is voor hem een weet, voor de leek een raadsel. Chinese, Japanse, Indiase massage technieken die volgens Chandu allemaal gebaseerd zijn op spirituele benadering van de patiënt en de masseur. Excusez moi, bij geneeskundige massage spreekt men van patiënt en masseur. Bij schoon heids- en sportmassage van cliënt en therapeut of fysiotherapeut. (Persoonlijk heb ik voor sommige technieken nog een andere benaming voor beide par tijen, maar die zijn minder wetenschap pelijk.) Pidjet lemboet", tedere massage, ik heb me door deze ondertitel laten ver leiden het boek van Chandu in te blade ren. Ik had beter moeten weten, mas sage is nooit teder. Het is een stukje realiteit: aanvoelen, doen, het weten komt later en maakt dat het aanvoelen nog beter nog intensiever kan worden. Een medemens verlossen van pijn ver oorzaakt door stijve spieren, verzwik king, spanningen. En gewoon barstende koppijn. Nog altijd denk ik met immense dank baarheid en warme genegenheid aan Hilly Jonkman-lemon, een vrouw met het grote hart en de sterke handen. Die duizenden verloste van hevige, hard nekkige, of acute pijnen. Al was ze zelf soms verre van gezond, als haar stevige maar zachte handen je aanraakten, voel de je je spieren ontspannen. Altijd eerst je voeten, je benen, dan je rug, hals, schouders. Je voelde haar vingers zoeken naar de plek waar een spier niet goed zat, je voelde vaak een magnetische kracht bij de aanraking. Hilly's pidjet was drukpunctuur, acupuncturisten stonden verbaasd dat ze feilloos de punten wist, zonder dat ze ooit daar les in had gehad. Zon wondelijk mens als Hilly Jonkman vinden we in Indonesië en ook in heel Azië waar pidjet, masseren, een natuur lijke gave is. In de meeste gevallen overgegaan van moeder of vader naar dochter en zoon. Als vrouw laat je je door een vrouw pidjet, mannen worden wel door vrouwen gepidjet, maar vrou wen laten zich nóóit door mannen behandelen. Dat is een ongeschreven ethische wet en ik ben ervan overtuigd dat die berust op een oerinstinct van zede en zelfbescherming. Toegegeven dat men daar nu om schatert. "Permissie ndoro". Als de tengere Javaanse toekang pidjet (steevast is een pidjet-beurt een punt op het pro gramma van een vakantie in Indonesië. En dan bedoel ik niet het genante ge wriemel en plein publique van mas seuses op de Balische stranden) mijn voeten en benen gehad heeft, bedekt ze die met een sarong. Poedelnaakt liggen is er niet bij, is niet goed, je kunt kouvatten, zegt ze. Pidjet, een kwestie van gevoelige handen, van weten en kunnen, van ervaring en aanvoelen. Zo n boekje als van Chandu, het is eigenlijk schandalig dat met zoveel poeha en bla-bla-bla zo n heilzame menselijke verdienste wordt gepresen teerd aan een publiek dat het nog gelooft ook. Net zo verschrikkelijk als de manier waarop "Indonesia Magazine" "Neneh Piyet" boven een verhaal ongecorrigeerd laat. Ach mijn lieve nenek pidjet ben je daar nog? LD 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 10