VOOR ONZE HOLLANDSE VRIENDEN YAYASAN KAWEDIRI De K.W.-lli, Batavia anno toen. Deze rubriek in ons bulletin, de "WARTA KAWEDRI" is voornamelijk bestemd voor onze vrienden/vriendinnen die zich in Nederland gevestigd hebben. Wij hebben op het ogenblik geen idee hoeveel er nog zijn. Toch willen wij hen via ons bulletin op de hoogte houden van recente gebeurtenissen rondom wat eens de "oudste HBS" was in Indonesia (om precies te zijn opgericht op 27 november 1 860 en dit jaar dus 1 30 jaar geleden). Om te beginnen was er dus de eerste reünie van oud-leerlingen van de Koning Willem III School (gehouden in de aula van het voormalige schoolgebouw) op 26 november 1 989, die tegelijkertijd bedoeld was als "voorbereiding" van de 2de reünie in 1 990 (het 1 30 jarig bestaan). Opmerkelijk. Dat kan gezegd wor den van de ontwikkeling die twee organisaties van K.W.III-reünisten doormaken. De ene, de K.W.III- reünie in Nederland, telt nog maar zo'n 300 leden, waarvan slechts 70 de tweejaarlijks bijeenkomsten in Den Haag nog bezoeken. De gevorderde leeftijden van de meeste oud-leerlingen van de roemruchte H.B.S. in Batavia laten geen inspannende activiteiten en nieuwe impulsen meer toe. De andere organisatie, de pas vorig jaar opgerichte Yayasan KAWEDRI te Jakarta, bruist met haar 200 leden van energie. Eind november 1989 organiseerde deze stichting een eerste reünie van Indonesische oud-leerlingen van de K.W.-III. In het eerste bulle tin van de Yayasan Kawedri was een open brief aan oud-school- genoten in Nederland gepubli ceerd. Die brief is hier over genomen. Oud K.W. Ill-ers die in contact willen komen met de Yayasan Kawedri oud-schoolgenoten in Indonesië kunnen schrijven naar: Yayasan KAWEDRI p/a Perpusatakaan Nasional Jalan Salemba Raya 28 - P.O. Box 3624 Jakarta 10002 Indonesia Wat bracht ons ertoe deze reünie te organiseren? Was het omdat wij trots waren eens leerlingen te zijn geweest van deze school? En wat was zo bijzon der aan deze school? De Voorzitter van het Voorbereidend Comité, Joost Muskita, bracht in zijn rede gedurende deze eerste reünie de volgende argumentatie en antwoorden op bovengenoemde vragen naar voren. 1Volgens een aantekening van Tjalie Robinson (zelf een oud-leerling van de PHS): "Het is ontegenzeggelijk waar dat deze HBS (bedoeld wordt de KW-III) de meest unieke HBS is. Het is daar om begrijpelijk dat de leerlingen vol houden dat hun school niet zo maar gewoon een HBS is, maar de KW-III. Alle HBS-en noemen zich HBS, behalve één in Batavia: de KW-lll." 2. Prof. Dr. Siamet Iman Santoso (de ex pert op het gebied van studie en ontwikkeling) schreef in zijn boek "Pendidikan di Indonesia dari masa ke masa" (vrij vertaald: De studie in Indonesia door de jaren heen): "Het meest bijzondere is dat deze orthodoxe feodaal/koloniale studie operationeel effectieve "nation-buil ders" heeft voortgebracht, die het Indonesische Volk wisten te be wegen tot het verkrijgen van hun territoriaal politieke vrijheid." Prof. Siamet zelf voltooide zijn mid delbare studie aan de AMS te Yogyakarta. De KW-lll, ondanks het feit dat het grootste deel van de leerlingen de Nederlandse nationaliteit bezat, heeft vele "nation-builders" voortgebracht. Om maar enkele te noemen: Achmad Djajadiningrat, Mohamad Achmad (de vader van Maria Ulfah,) Haji AgusSalim, Mohamad Husni Thamrin, Johannes Latuharhary, Ali Sastroamidjojo, Ach- med Soebardjo, Soekanto Tjokrodiat- modjo, Wiranatakusumah, Surachman Tjokroadisoerjo, Maria Ulfah Soebadio, Maramis, Sumitro Djojohadikusumo, Suchyar Tedjasukmana, Chairul Saleh, Achmad Astrawinata, Syarif Thajeb, Harun Zain, Haryati Soebadio. Drie oud-leerlingen kwamen om het leven in de vrijheidsstrijd. Ze waren: Rahadi Osman die sneuvelde in Kali- mantan, Letkol. Soenarmo Soerjosoe- marno tijdens de tweede politionele actie in Yogyakarta en Soebianto Djojo- hadikoesoemo in de strijd in Lengkong, Tangerang. In de aantekeningen van laatstgenoemde werd het volgende ge dicht gevonden van Henriette Roland Holst: "Wij zijn de bouwers van de tempel niet Wij zijn enkel de sjouwers van de stenen Wij zijn het geslacht dat moest vergaan Opdat een betere oprijze uit onze graven Dit eenvoudige gedicht, zo ontroerend en relevant, herinnert ons aan onze roeping en aan onze oneindige taak: "De opbouw van ons land en volk". Om terug te komen op de reünie. Me nigeen heeft zich afgevraagd: "Waarom nu pas?" Wij zijn allemaal al zo "oud". De jongsten van ons zijn nu over de zestig! Zoveel andere scholen hebben al een reünie gehouden, sommigen zelfs meerdere. Vele factoren speelden een rol o.a.: Ons schoolgebouw, in tegenstel ling met andere scholen, werd na afloop van de tweede wereldoorlog nooit meer gebruikt als school of voor andere studie (lees verder volgende pagina) 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 23