Are you Indisch too? Amerikaanse Indo's. Ik zal er maar eerst even de draak mee steken, dan hebben we dat gehad. Maar vóórdat ik dat doe, eerst natuurlijk de vraag beantwoorden waarom dan wel gespot moet worden met onze broeders en zusters in de States. Hoewel, eigenlijk betreft het dan niet Indo's in Amerika, maar alleen hen die voor een paar weken hier komen op familiebezoek. Het antwoord is: eigenlijk weet ik het ook niet. Misschien is het een overgenomen trekje om alles dat van een andere wijk of verder komt in principe als onaanvaardbaar vreemd te beschouwen. Of misschien is het gewone ordinaire kift. Of het is wellicht dat wij eisen dat iedereen altijd gewoon moet doen. Niet moeilijk, niet interessant maar gewoon. Hoe het zij, nu dus eerst even licht rot doen: Auto stopt. Portieren open. Twee paren stappen uit. Eén komt uit Amerika. Dat zie je meteen. Niet zozeer aan de kle ding, maar aan de manier waarop vooral hij zijn kleren recht trekt en rond kijkt. Zo'n blik van eerste verkenning, die bij sommigen overgaat in een blik van "anybody recognizing me?" Dat is ech ter zelden het geval. Komen binnen. Hij voorop. - Hi, I'm from Kellefornja. These are my wife, my sister and brother in law. - Goedemorgen. - Well, actually wij zijn gekomen for the shop. - Ken. Op nummer 48. - That way? - Precies. En hoe in Amerika? - Well, its gettinghoe zal ik zeggen. Hier is veel social security. Bij ons it's still working hard. But it's okay. - Komt u ook uit Amerika? - Néén. Wij wonen hier op de Melis Stokelaan. Mijn broer wilde graag even kijken. - Natuurlijk. Genoeg flauw gedaan, nu serieus. In 1 989 verscheen het door Boudewijn (Boudy) Rijkschroeff (Djakarta, 1951) geschreven boek "Een ervaring rijker, de Indische immigranten in de Verenig de Staten van Amerika". Wat bracht mensen ertoe om na een ingrijpende migratie uit Indië/lndonesië naar Ne derland te besluiten om te emigreren naar Amerika? Welke motieven lagen daaraan ten grondslag en welke factoren speelden een rol bij het besluitvor mingsproces? En welke ervaringen heb bendie Indischeemigranten in Amerika opgedaan? Op deze vragen heeft Boudy Rijkschroeff antwoorden proberen te vinden. Boudy: "Nee, dat boek heb ik niet geschreven in het kader van een studie of zo. In 1 982 ben ik in Rotterdam als socioloog afgestudeerd. Bedrijfs economie en bedrijfskunde zijn mijn specialismen. Dat boek is eigenlijk zomaar geschreven. Met mijn vrouw ben ik nu twee keer in Amerika geweest en daar zijn we met verschillende In dische families in contact gekomen. H et eerste bezoek was wat rondkijken en luisteren naar succes stories. Toen ook nam ik mij voor mij verder inde Indische emigrant te verdiepen, want het is toch niet niks dat zo'n 24.000 Indische mensen, dat is bijna tien procent van het aantal uit Indië gerepatrieerden, naar Amerika zijn gegaan in de jaren 1 953 tot 1 963. Behalve een paar arti kelen was er nog niet over geschreven. Tijdens mijn tweede bezoek heb ik mensen geïnterviewd en kon ik wat onder de oppervlakte kijken. Ik kreeg toen inzicht in de motieven voor emi gratie en hoorde wat het heeft gekost om een nieuwe living op te bouwen. Het was altijd een combinatie van fakto- ren die deed besluiten om de oversteek te wagen en het besluit om te gaan was het resultaat van een proces van jaren. Het Nederlandse klimaat, statusverlies en onvrede met de eigen situatie waren de belangrijkste motieven. Een ruzie op het werk bijvoorbeeld was dan de drup pel die de emmer deed overlopen en thuis gekomen werd de knoop door gehakt. Tien procent van de geëmigreerden heeft het niet gered en is teruggekeerd. Door sommigen werd dat gezien als bewijs dat het onzin was om te emigreren, voor anderen was het reden om in hun vuist te lachen. Mensen gunnen elkander niet altijd het beste. Maar dat 90 procent het wél gemaakt heeft, zegt veel meer. Dat wil niet zeggen dat iedereen steen rijk is geworden, maar men heeft een nieuw leven kunnen opbouwen. In mijn boek kunnen belangstellenden lezen hoe dat gegaan is". "Ja, er zijn de laatste jaren ouderen die weer teruggaan naar Nederland. Dat verschijnsel is een apart onderzoek waard. Ouder worden in de Verenigde Staten is, zoals overal elders, een pro bleem, in ieder geval een bijzondere levensfase. Of men teruggaat, is afhan kelijk van de relatie met de kinderen, materiële omstandigheden en met emoties. Ouderen zoeken mogelijkhe den om bij elkaar te komen en het verleden met elkaar te delen. Dat men zo'n 30 jaar in Amerika heeft gewoond, is geen beletsel om de bindende faktor te beleven en die faktor is Indië. Of de bejaarde "Amerikaanse Indo's" hier ook vinden wat zij zoeken, weet ik (nog) niet. Het is wel een punt voor een Indisch bejaardenbeleid." Boudewijn Rijkschroeff "Er zijn ouderen en er zijn jongeren. Wanneer je het hebt over zoiets als behoud van Indische cultuur en identi teit, dan mag je inderdaad niet rekenen op de 2e en 3e generatie Amerikaanse Indische jongeren. Die zijn verameri- kaanst. Dat is geen waardeoordeel, ik wil er slechts mee aanduiden dat zij hard willen, hard kunnen en hard moeten werken. ATV-dagen bijvoorbeeld ken nen ze daar niet. Men is daar veel ondernemender. Voorbeeld: wanneer iemand in Nederland failliet is gegaan, dan is hij meestal blijvend gebroken. In Amerika niet. Een faillisement betekent een uitdaging: start all over and do it better this time. De jongeren zijn getogen Amerikanen. Ze praten alleen Engels, zijn getrouwd met Amerikanen en ze hebben geen historische aanknopingspunten zoals hier in Nederland. Maar hier moeten we ons ook weer niet vergissen. Wat de ouders betreft: die weten heel goed, omdat zij de berichten volgen, hoe het in (Indisch) Nederland is. Zij kunnen zich een voorstelling maken. Bij som migen staat die voorstelling naast het beeld van Nederland dat zij bij hun vertrek hebben meegenomen. Want zoals bij vele emigranten: men houdt in herinnering het beeld vast van hoe het was op het moment van vertrek. Toen meegenomen grammofoonplaten bij voorbeeld zijn gaandeweg relikwiën geworden en voorde kinderen herken baar als ze ermee geconfronteerd worden. Emigratie betekende vroeger in principe een afscheid voor het leven. Wie weet heeft van de sterke Indische familie banden, weet ook hoe ingrijpend een emigratiebesluit geweest moet zijn. Er zou voornamelijk alleen briefcontact zijn. Weinigen konden toen vermoeden dat het vliegverkeer zoveel ontmoetin- 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 4