In 1963 werd Indo Community Center "De Soos" in Caiifornië opgericht. Centrum was Pasadena waar iedere maand honderden leden met kinderen samen kwamen om te praten, te spelen, te sporten of om op de een of andere manier blijk te geven van hun creativiteit. Lezingen toneeluitvoeringen hielden de talrijke leden 25 jaar in vriendschap en harmonie bij elkaar. Good citizens werden het, goede Indische mensen bléven het. De vereniging bestaat niet meer het blad wel, circa duizend lezers. gen mogelijk zou maken. Maar om terug te keren op de jongeren: het is een bekend verschijnsel dat bij de 3e genereatie altijd een hernieuwde belangstelling ontstaat naarde "roots". Dat zal in Amerika niet betekenen dat daar een opleving zal komen van In dische tradities of zo, maar wel dat men dan wil weten, kennis op wil doen over de geschiedenis van hun (groot)ouders. Waar kwamen zij vandaan. Om in die behoefte te kunnen voorzien, moeten er o.m. boeken zijn. Als een bescheiden bijdrage daaraan zal mijn boek binnen kort in het Engels worden vertaald. R.B. Het 1 1 7 bladzijden tellende boek "Een ervaring rijker" door B.R. Rijkschroeff is uitgegeven door Eburon te Delft. Het kost f 29,50, porto f 3,- en is verkrijgbaar bij Boekhandel Moesson. "In het begin heb ik het erg moeilijk gehad. Er waren momenten dat ik van dag tot dag leefdeIk moest veel spullen verkopen om aan geld te komen. Ik had uit Holland ook mijn platencollectie van Django Reinhardt meegenomen. Ik was daar zeer aan gehecht; die platen waren hier niet te krijgen. Uiteinde lijk moest ik ze ook van de hand doen en dat heeft me wel veel pijn gedaan "Ons eerste Kerstfeest in Amerika zal ik nooit vergeten. We hadden geen geld om een Kerstboom te kopen. Mijn zoon kreeg toen de boom die bij hem op school in de klas had gestaan. De dag voor Kerst mis heeft hij de tuin van de buren schoongemaakt en met het verdien de geld heeft hij versieringen ge kocht voor de boom. Dat was na tuurlijk fantastisch, maar ik heb toen tegen mezelf gezegd: "Nooit meer zo'n Kerstmis". "Je moet hier hard werken, maar het heeft ook het voordeel dat je hard mag werken als je dat wil. Niemand kijkt je daar op aan. In Holland vinden ze je dan al gauw een uitslover, hier niet. Je merkt ook dat je hier financieel beloond wordt voor je inspanning. En je kan het besteden zoals je wenst, zonder dat de mensen er iets van zeggen. Ookal zou jedrieauto'svoorjedeur hebben, niemand kijkt je daarop aan. Integendeel, men waardeert dat juist!" "In Amerika was ik onderwijzeres en in Holland heb ik niet hoeven werken. Hier in Amerika moest ik zorgen voor extra inkomen; mijn man kon in het begin alleen losse baantjes krijgen en soms zat hij zonder werk. Ik kon bij een Ameri kaanse familie een dag in de week de huishouding verzorgen. Ze waren erg aardig voor mij en daar heb ik ook Engels leren spreken. "De eerste jaren konden we met het salaris van mijn man goed rond komen. Twee kinderen gingen ech ter kort na elkaar studeren. De kos ten van de studie zijn erg hoog. We kregen geen beurs. We wilden dat de kinderen op de campus konden wonen; bovendien moesten ze ook over een eigen auto kunnen be schikken. Per studerend kind kostte dat bijna 800 per maand. Om die studies te kunnen betalen heb ik tien jaar lang in een fabriek gewerkt aan de lopende band. Daarna heb ik mijn tijd volgemaakt om in aanmer king te komen voor pensioen. "Ik was niet zo lang geleden op een party van mijn dochter. Allemaal jongelui, behalve mijn vrouw en ikzelf. Ik raakte in gesprek met een vriendin van mijn dochter en toen bleek dat zij ook Indisch was en nog enige kennis van het Nederlands had. Mijn dochter hoorde mij Neder lands met haar praten en kwam naar ons toe: "Are you Indisch too?" vroeg ze verbaasd aan haar vriendin. Dat was haar dus eerder niet opgevallen. Eén van de andere gasten die in de buurt stond haakte daarop in en zei: "I'm from Indiana, so I'm Indisch too!" (Citaten uit "Een ervaring rijker".) 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 5