The Festival of Indonesia 1990-1991 Op 1 6 september 1 990 om 20.00 uur vindt in het Kennedy Center in Washington D.C. de officiële opening plaats van een gala-voorstelling, die een inleiding vormt tot de grootste Indonesische manifestatie ooit in de Verenigde Staten gehouden: FESTIVAL OF INDONESIA 1 990-1 991De opening, die verricht wordt door Z.E. Ali Alatas, minister van Buitenlandse Zaken van Indonesië, wordt opgeluisterd door een dans- en muziekfestijn, verzorgd door leden van de kraton van Yogyakarta, een groep uit Pasundan, Saman dansers uit Aceh en een junioren dansgroep uit Bali. Hiermee zal een gigantisch feestelijk gebeuren losbarsten, bruisend van vele aantrekkelijke activiteiten, verdeeld over 250 onderdelen in meer dan 50 steden verspreid over 23 staten, inclusief Hawaii. Een spectaculair gebeuren, dat 18 maanden zal duren, vanaf september 1990 in Washington D.C. tot begin 1 992 in San Francisco. Waarbij door middel van speciale tentoonstellingen, dans, muziek, theatervormen, filmvoor stellingen, schilderijen- en foto-exposi ties, culinaire demonstraties, symposia en lezingen het volle licht wordt gewor pen op de veelzijdige aspecten van de Indonesische culturen. Na het initiatief hiertoe, genomen door de Indonesische Stichting Nusantara Jaya, en officieel gesteund door de regeringen van beide landen, zijn vele jaren van voorbereiding in stilte, gevolgd. Diverse werkcomite's togen aan de arbeid om programma's samen te stellen, bruiklenen aan te vragen en fondsen te werven. Zij waren samengesteld uit prominente vertegen woordigers van Amerikaanse universi teiten, kunstmusea, bedrijven en ex- ambassadeurs in Indonesië: en hun Indonesische tegenvoeters. Onder deze laatsten komen we bekende namen tegen als: Dr. G.B.P.H. Poeger, Joop Avé. Prof. Dr. Umar Kayam, Prof. Dr. Haryati Soebadio, Prof. Dr. Koesnadi Hardjasoemantri, Dr. Subagio Sastro- wardoyoen Prof. Dr. Ida Bagus Mantra. Het resultaat was, dat bijdragen bin nenstroomden van stichtingen, lucht vaart- en oliemaatschappijen en parti culieren. Het doet goed ook de ABN en KLM vermeld te zien. En dit alles om het financiële plaatje van meer dan tien miljoen dollar rond te krijgen. Een dergelijk bedrag bijeen te krijgen voor kunst en cultuur van een vreemd land, klinkt fabuleus en is in deze tijd waarschijnlijk nog alleen in Amerika op te brengen, het land, waar alles per definitie altijd het grootst is. Met het simpel geformuleerde doel: dat het fes tival een gelegenheid wil scheppen tot vermeerdering van begrip en waardering voor Indonesië en zijn unieke traditionele erfgoed. Je boft wel met zo'n rijke suikeroom uit Amerika, want denk ook eens aan het onderliggende propagan distische effect: een welkome stroom van nog meer Amerikaanse toeristen naar I ndonesië, die dit wonderlijke land met zijn boeiende volken naderhand ook wel eens zelf willen gaan bekijken. Kom daar in Nederland eens om, of zo u wilt, in Europa. Afgezien van de reus achtige som gelds, die een dergelijke opzet vergt, lijkt het erop of de oprechte belangstelling in het westen voor Indo nesië de laatste tijd aan het tanen is. Over Nederland gesproken, wie van u die dit leest, wist van dit festival af? Wie had erover gehoord of gelezen? Een handjevol misschien, voornamelijk zij, die werkzaam in de museumwereld beroepsmatig werden benaderd voor bruiklenen, zoals uit het Indonesisch Museum Nusantara Delft, het Rijks museum voor Volkenkunde Leiden of het Tropenmuseum Amsterdam. Eigen lijk wel bedroevend voor een land als het onze, dat zich blijkbaar liever be moeit met zaken, die ver van ons bed liggen, dan zaken waarmee we ons toch echt nog wel verbonden voelen, Hoe is het anders te verklaren, dat de media, die anders op de eerste rij zitten, deze kans hebben gemist en over de gehele linie verstek hebben laten gaan? Men heeft zich niet verwaardigd ook maar één enkele aankondiging, voorbeschouwing of zelfs een persberichtje aan dit festival te wijden. Hoewel ikzelf reeds enkele jaren geleden via kabar angin over dit op handen zijn de festival had gehoord, duurde het tot twee maanden geleden, dat ik plotseling met mijn neus op de realiteit werd gedrukt. Het toeval wilde, dat ik in het bezit kwam van het juni/juli nummer van "Amtrak Express". Zoiets als "Hol land Herald" van de KLM, maar in dit geval van een Amerikaanse spoorweg maatschappij. Tot mijn grote verbazing vond ik hierin een goed gedocumenteerd en geïllustreerd artikel over het komende Indonesia Festival, plus een adres voor nadere informatie. Hier lag een kans om hoe dan ook, in Nederland bekendheid te geven aan dit toch ook voor ons (Indische) Nederlanders belangrijke evenement. Onmiddellijk een brief ge schreven. Weken gewacht en bijna de moed opgegeven. Totdat op 4 septem ber jl. toch nog een keurig verzorgde persmap bij mij in de bus gleed. In het kort komt het op het volgende neer. De kern wordt gevormd door 4 grote tentoonstellingen, ieder met een specifiek thema en samengesteld uit topstukken van musea en collecties in Amerika en Indonesië en aangevuld met bruiklenen uit andere landen, waar onder Nederland. 1. The Sculpture of Indonesia. Samensteller ex-directeur van het Boston Museum of Fine Arts, Dr. Jan Fontein. Georganiseerd door de Na tional Gallery of Art. Hier zijn een aantal van de beroemde godenbeel den, Buddhabeelden en tempelreliëfs bijeengebracht van de Midden- en Oostjavaanse tempelcomplexen uit de Hindoe-Javaanse periode van de 8e-1 5e eeuw, waaronder de vermaar de Prajnaparamita van Singosari. Als mede een groot aantal kleinere voor werpen en beeldjes van goud en zilver, bronzen tempelklokken; en een paar uiterst zeldzame voorwerpen uit de bronstijd van de vijfde eeuw v. Chr., zoals de unieke bronzen cere moniële bijl van Roti. a. National Gallery of Art. 4th Street and Constitution Avenue NW. Washington DC 20565 1 juli - 4 november 1990 Contactpersoon: Katie Ziglar b. Museum of Fine Arts. 1001 Bissonnet, Houston TX 77005, 9 december 1990 - 17 maart 1991. Contactpersoon: Anne Lewis/Ken Soh. c. The Metropolitan Museum of Art 5th Avenue 82nd Street, New York NY 10028 27 april - 18 augustus 1991 Contactpersoon: Deborah Roldan d. The Asian Art Museum of San Francisco. Golden Gate Park, San Francisco CA 941 1 8 28 september 1991 - 5 januari 1992 Contactpersoon: Lilia Villanueva 2. Beyond the Java Sea. Samensteller Dr. Paul Taylor van het Smithsonian Institute. Verzameling topstukken uit de materiële culturen van de volken der Kleine Soenda- Eilanden en van de Grote Oost. a. Houston Museum of National Science One Hermann Circle Drive, Houston TX 77000 21 november 1 990 - 1 7 februari 1991 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 8