ONRUST, een vergeten eilandje nabij Batavia Piljit - lotion ORIENT TRAVEL BV In een klein zaaltje van het Amsterdams Historisch Museum is tot 21 oktober a.s. een kleine, interessante tentoon stelling te zien over het eilandje Onrust. De tentoonstelling is een project van de 'Werkgroep VOC, Oostenburg en On rust', die onder meer onderzoek doet naar de bedrijfsgeschiedenis van Onrust. Onderzoek met een praktische kant, want de bestuurders van Jakarta over wegen om van het eiland een culturele trekpleister te maken. Zo wil men er een museum vestigen met archeologische vondsten en één van de vroegere zaag molens in ere herstellen. Voorts zullen de fundamenten van de vroegere be bouwing worden opgegraven. Onrust maakt deel uit van de Pulau Seribu, de ruim honderdvijftig kleine koraaleilandjes, die in de baai van Jakar ta liggen. Sommigen zullen zich herin neren dat Onrust in het vooroorlogse Indië als quarantaine station fungeerde voor onder meer Indonesische Mekka- gangers en ook als t.b.c.-sanatorium heeft dienst gedaan. Tijdens de tweede wereldoorlog werden er N.S.B.-ers en Duitsers op het eiland geïnterneerd. Aan dit eiland-verleden gaat de tentoon stelling echter voorbij: de aandacht richt zich uitsluitend op de Compagnie's tijd toen het eiland ook al zeer intensief werd gebruikt. Hoewel het eilandje Onrust slechts 300 bij 400 meter groot is, werd het door de Bewindhebbers van de V.O.C. uitgeko zen om aldaar de grote Oost-I ndië- vaarders te laten repareren en voor overslag en opslag van goederen. De ondiepe haven van Batavia was immers niet toegankelijk voor grote zeeschepen! Op de equipagewerven van de stad Batavia werden slechts kleine scheep jes als sloepen e.d. gemaakt. Het echte grote werk vond plaats op Onrust. Een belangrijke scheepsreparatie was het zogeheten "kalefateren", waarbij het schip werd "gekield", dat wil zeg gen scheef getrokken en de werklieden de scheepsromp konden gaan herstel len. Ook het schip van de ontdekkings reiziger James Cook, de "Endeavour" werd op Onrust gerepareerd en Cook was erg te spreken over de deskundige wijze waarop dat gebeurde. Rond 1770 waren er dagelijks circa 3.000 mensen op het eiland werkzaam. 1 200 personen verbleven er zelfs per manent en 1.800 pendelden van nabij gelegen eilanden. Kuiper en Purmerend, op en neer. Op het eiland werkten vrije timmerlieden, Indonesische slaven en gevangenen. Twee keer per jaar mochten de timmer lieden met een driedaags verlof naar Batavia, dat slechts veertien kilometer van Onrust verwijderd was. Het gespaar de geld werd dan meestal in een mum *§pl van tijd in drank omgezet en na terug keer wachtte opnieuw een hard en saai bestaan. Over de tentoonstelling is een schitte rend boekje geschreven door Lodewijk J. Wagenaar voor de vriendenprijs van f 3,50. Het biedt een goed overzicht van de geschiedenis van Onrust en is van 1 5 fraaie prentafbeeldingen voor zien. Mocht u in Amsterdam zijn en in de buurt van het museum, dan is een kort bezoek aan de expositie Onrust een bedrijvig eiland in de baai van Batavia 1616-1795 echt de moeite waard! Het Amsterdams Historisch Museum is gevestigd aan de Kalverstraat 92 te Amsterdam en is geopend iedere dag van 1 1.00 tot 1 7.00 uur. RICHARD VOORNEMAN Het eiland Onrust, bij Batavia naar een prent van M. de Sallieth, 1779. De V.O.C. had op het eiland een scheepswerf, op de voorgrond is men bezig een scheepsromp te kalefateren. Pijnverlichtend, effectief wer kend bij: spierpijn, hoofdpijn, krampen, groeipijn bij kinderen, allegie-jeuk, verwijdert wratten en desinfecteert bij insectenbeten. Hoort in uw reistas! Zuinig in gebruik. Flacon 100 CC. Nu nog f 24,50 KEEP MOVING INTERNATIONAL Stegerhoek 1 4, 2203 BE Noordwijk tel. 01 719-1 7657, b.g.g. 1 6386 RETOUR BANGKOK v af 1.265- RETOUR JAKARTA v af 1.795- 31 -daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.800,— garantiefonds REISGELDEN RETOUR BALI v.af2.135- RETOUR AUSTRALIË v.af2.360- Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 f Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070-361 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 13