POT ORIENT TRAVEL BV S RETOUR BANGKOK v af 1.430,— RETOUR JAKARTA v aM.900- 31 -daaqse verzorgde reis JAVA en BALI garantiefonds v_a f 3.800- reisgelden RETOUR BALI f 2.135- RETOUR AUSTRALIË v af 2.525.- Singel 486 - 101 7 AW AMSTERDAM r I JT-J r Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG rwlK# Tel. 070 - 361 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 Gespecialiseerd in: Krissen en Oosterse Wapens Indonesisch Houtsnijwerk Aziatica en Curiosa Wayangpoppen Hooigracht 62 2312 KV Leiden Tel. 071 - 132177 (Vervolg: "Van Mestiezen tot Indische Nederlanders") trouwen met totoks die niet in regerings kringen verkeren. Europeanen Twee zoons van W.V.H. Daniël (1 783- 1 860) en Scipio (1785-1827) illustre ren de 1 9-eeuwse loop van de Mestie- zengeschiedenis. Daniël heeft bij de Javaanse vrouw Mea drie dochters, die hij zijn achternaam en een Christelijke voornaam geeft: een soort intentie verklaring om ze Europees op te voeden. In 1827, als ze op huwbare leeftijd komen, wettigt hij ze officieel. In 1 844 trouwt hij Mea, die daarmee onder de naam Christina Simons Nederlandse wordt. Van de dochters trouwt de jong ste met een zoon van oom Scipio. De tweede dochter trouwt met een import- European, toekomstig gouverneur van de Molukken. De oudste dochter trouwt een totok-bestuursambtenaar die het tot resident van Cheribon zal brengen: Tjaling Ament. Tjaling brengt de naam in, maar de faam van de familie is gebaseerd op de macht, status, rijkdom en ondernemersactiviteiten van zijn Mestieze schoonfamilie. Indonesiërs Scipio was ook niet getrouwd. Wel 14 werden de kinderen uit de concubinaten allemaal gedoopt. Een officiële handeling die tot een Europese opvoeding ver plichtte. Alleen Maria kreeg daarbij de achternaam Van Riemsdijk. De anderen moesten het doen met een omkering ervan: Kijdsmeir. Echt erkend werden ze pas na hun zuigelingenjaren. De moeders werden niet gehuwd. Dat had voor haar vooral sociale implicaties: zij mochten niet met Scipio in het openbaar verschijnen en werden niet begraven op hetzelfde (Europese) kerkhof als man en kinderen. De Nederlanders met wie Scipio's dochters trouwden, ver vulden onbetekenende baantjes in de koloniale maatschappij. Maar Willem, de jongste zoon, deed een goed huwelijk. Hij trouwde met nichtje Van Riemsdijk. De acht kinderen uit hun huwelijk lei den een leven dat niet van Indonesiërs is te onderscheiden. Huwelijken met Indonesiërs doen hun nageslacht uit de (Nederlandse, koloniale) geschiedenis verdwijnen, want 'Inlanders' werden niet geregistreerd. Van belang is te constateren dat het Mestiezen in de jaren '70 van de 1 9e eeuw nog niets kan schelen dat de schoonfamilie Indonesisch is. Mestiezenmaatschappij verdwijnt, de Mestiezencultuur moet nieuwe wegen zoeken om zich staande te houden. Dat Ons reserve fonds voor moeilijke dagen Moesson wil geen subsidie. Het wil voort bestaan alleen als U dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes I Hieronder laten wij, onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verant woording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over oktober 1990. v. B. f 100,-; W. Boverhof e/o Mw. f 50,-; A. Burg f 10,-; A.M.H. de la Croix f 10,-; Mw. J.W. de Groot f 10,-; Mw. A. Hazevoet- Tijm f 100,-; T. Heyman f 10,-; J. v. Holstijn f 250,-; J.C.C. Jansz f 10,-; Mw. F.A. de Leeuw-Remy f 50,-; J.C. Lemaire-Manuel f 25,-; F. Lit f 1 7,30; R. Mariouw f 40,-; B.M. Naberman f 10,-; CI.A.L. Pabst-Swa- neveld f 10,-; H. de Quant f 10,-; F. Scott- Bleeker f 100,-; L.E.V. Simao f 10,-; V.A. Sponhoff f 20,-; L.C.N. Staff f 1 5,-; M.H. Uyterdijk f 1 2,11; F. Voogt f 22,-; G. Vroo- men f 3,-; J. Willemsen-Sterckx f 10,-. Totaal ontvangen voor Poekoel Teroes Pot in oktober f 904,41 Totaal ontvangen voor Bruine Bus incl. Kerstkrandjang in oktober f 7.442,33 lukt haar door een verbintenis aan te gaan met Indonesië. In het achterland van de oude VOC-kernen vestigt zich een nieuwe variant van de Mestiezen- cultuur, waarbij het (mestiezen-) Maleis definitief de plaats inneemt van het Portugees-maleis, en de invloed van vreemde culturen zich beperkttot Indo nesisch en Nederlands (west-Europees). Karei Holle, Van der Tuuk en Brata Yoeda fungeren ieder op hun eigen wijze als vertegenwoordigers van deze nieuwe variant die met toenemende kracht maatschappelijk ongewenst wordt. Zeker tot aan het eind van de 1 9e eeuw blijft ze echter bepalend voor het gezicht van de kolonie. Zo zeer zelfs dat de totoks in de 20e eeuw zich hoe langer hoe meer daadwerkelijk apart moeten gaan houden van de niet-totoks om het gevaar van verindischen' te ontlopen. Typerend daarbij is dat de positie van de stadmestiezen het 'offi ciële' beeld van de Mestiezen gaat be palen. Het is het stereotype van de kleine 'verpauperde' Indo, die tot niet veel meer in staat en bereid is dan een eenvoudig klerkenbaantje of een lage militaire rang onder voortdurend toe zicht van de totok. Over dat beeld, de oorzaken en de gevolgen daarvan gaat het volgende en laatste deel. (wordt vervolgd)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 14