Uit de oude Kompenie Kamfer Kist door J. A. Wormser OP HET GLADDE PAD DER KRANTENWERELD (III) 18 Wat bracht die Moesson van 1 november jl. mij een fantastische verrassing, met die foto's op de pagina's 8 en 9! Nota bene uit een reclamefolder van de Preangerbode die ik omstreeks 1935 zelf ontworpen heb. En ik vermoed dat ik nu ook weet van wie de redactie ze kreeg: van een oude getrouwe die sedert 1 921 het concern van mijn vader gediend heeft: Mej. Beerman, die ik ook een paar dagen geleden een bezoekje bracht, nadat zij mij op het spoor gekomen was via mijn verhaaltjes in Moessonzo ziet U! En zo kom ik nog weer op een verhaaltje over het gladde sawahdijkje van de journalistiek, en wel tijdens mijn Europees verlof, dat juist samenviel met de Olympische Spelen van 1 936 in Berlijn, waar, zoals we nooit vergeten zullen, ene Hitier juist aan het bewind was. Daar ik toch aan een nieuwe auto toe was, kocht ik die in Holland, en dat was een kleine Mercedes, de zogenaamde 1 70 V, voor-schrik niet -1 700 gulden, nieuw (ja, wel met een kleine lening van hoger hand, dat wel). Het transport naar Indië kostte zoiets van 1 50 gulden (kan me vergissen) en invoerrechten-lndië (weet ik zeker) 130 gulden. Enfin, ik was eigenlijk uit op een Triumph Sou thern Cross of een SS Swallow (de eerste naam voor Jaguar) tweede hands, dat welmaar mijn schoonvader bij wie mijn vrouw, dochtertje en ik logeer den, verbood mij ten sterkste zo een "opzichtige protserige-wagen voor zijn deur te parkeren". Dus: met de bescheiden donker blauwe Mercedes naar Berlijn, in gezelschap van mijn oudere broer Jan. Over de hobbel-keien wegen van die dagen be reikten wij de Duitse grens, waar een reus van een douane-man mij aansprak: "Fahren Sie gerne Mercedes", waarop ik (naar volle waarheid) gedecideerd antwoordde: 'Ichfahre NUR Mercedes" wat zulk een indruk op deze lobbes, maakte, dat hij zei: "Ich trage, aus- nahmsweise, Ihr Gepack" en zo bracht hij mijn koffer naar het gebouw waar onze koffers gecontroleerd werden. Sjonge-jonge wat sloofden die lui zich uitook al met die enorme span doeken over de straten "Wir begrüssen die Jugend der Welt". Nou ik zou wel anders leren! Broer Jan en ik schreven in een hotel in Osnabrück onze namen in en lieten onze passen achter, aten nog wat en gingen naar bed. Om drie uur: gebonk op onze deurdong-dong-dong GESTAPOöffnenüEn daar kwam een vlerk in een gele regenjas en een donkere toppie de slaapkamer ingedon- derdpaspoortenja, de mijne was een toen gebruikelijke familie-pas "Ich befehle Ihnen ihre Frau und das Kindforzuführen"Ein momentbitte, Herr Major" (geef dat kreng maar een mooie rang) en ik loop naar mijn tas en haal er uit: een op kostbaar, geschept papier, in zwart en goud omrande krul len, een germaans pompeuse uitnodi ging tot het Geweldige PERS DINER waaraan Unser FÜHRER zou deelnemen in grote krullen ondertekend GOEBBELShield het die vent onder zijn neus en vroeg hem beleefd "Was wird unser Herr Goebbels schon sagen, wenn ich gegen Sie meine Beschwer- de erheben wurde?en die vlegel verschoot van kleur en wist niet hoe gauw hij de trap af kon. In het kolossale Olympische Stadion zat ik op de pers-tribune binnen arm-lengte achter de Führertoen kwamen daar als eersten de Oostenrijkers binnen ge marcheerden datdaverende, donde rende Sieg-Heil zal ik nooit vergeten Nu moet ik wel even er aan herinneren, dat de wereld pas goed en wel zo'n beetje genezen was van de vrees voor het agressieve rode, communisten gevaar van de jaren twintig en dus nog niet kon weten hoe ver de klap naar rechts wel zijn konals dit tenminste echt conservatief zou zijn. En de Kristal nacht kwam eerst twee jaar later, zodat toen, in 1936, de wereld toch we! respect had voor wat dit land toen presteerde. En zo werd het PERS-FESTIJN een groots evenement, waar alle kranten koningen en hun redacteuren en ander schrijvend volkje elkaar ontmoetten. Tja, dat was een wereld-gebeurtenis, dat hele Olympische-gedoe. Zo reisde ik in de snelste trein ter wereld, "Der Fliegende Hamburger" van de hoofd stad naar Hamburg ter bijwoning van de Olympische zeil-wedstrijden, die wij journalisten in mooie en zeer snelle motorboten volgdentja, wat een merkwaardige zware ronde stalen schij ven zaten daar op voor- en achterschip? Enfin, we hebben dat allemaal wel een beetje te laat gesnapt. Ter lering keek ik een paar weken rond op "De Telegraaf", waar ik een meer economische techniek van kranten- opmaak leerde, die ik in 1937, toen ik chef-redactie werd, met succes kon toepassen. Die winter bracht ik met echtgenote en (lees verder volgende pagina) Braga, 1936-1937. Links, onder "Byoux", mijn prachtige Chrysler Big-Six, toen nog van meneer Heim.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 18