Het Gouden Molentje draait niet meer G. MERKLE B.V. OPHEFFINGS UITVERKOOP SPUI 167a - DEN HAAG Telefoon 070 - 360 48 85 20% tot 50% korting op goud, zilver en juwelen. In verband meta.s. bedrijfssluiting kunnen geen reparaties meer wor den aangenomen. Sluitingsdatum 22 december a.s. Wij bedanken langs deze weg al onze klanten voor het jarenlang in ons gestelde vertrouwen. GEOPEND van 9.30-1 7.00 uur ZATERDAGS geopend tot 1 6.00 uur WOENSDAGS de gehele dag GESLOTEN dochtertje door in mistig Londen, waar ik elke nacht, van 10 tot 4, werkte in de telegrammen-afdeling van United Press of America. Nu heb ik mijn levenlang met weinig slaap toegekund, zodat ik om 10 uur in de morgen in Regent- street binnen stapte in the Technical School of Arts voor lessen in het schil deren van aquarelletjes. Wij woonden in de Mount Royal Flats, in de volkmond The Concentration Camp genoemd vanwege de aanwezigheid van vele Duits Joodse families die "Het Schrift op de Wand" bereids vroeg ontcijferd hadden. En mijn vrouw en dochtertje van zes jaarja, die moesten zich maar amu seren met eindeloze wandelingen in het dichtbij gelegen Hydepark en winkel tjes-kijken in Oxford Street, ja wel, kijken-niet kopen, want Johan Adam, de vierde journalist in rechte stam-lijn Wormser, was echt nog wel terlaloe koerang doewiet. 0 ja, dat Mercedesje: dat heb ik in Bandoeng verkocht voor 2.000 pop ter aflossing van vaderlijke lening en omdat zo'n Europees autootje te veel barang-aloes was wat reparaties betreft. Voor 1 600 pop kocht ik in 1 939 van meneer Heim die prachtige grote don ker metalic groene Chrysler Big-Six 1936erdie u nog kunt bewonderen op pagina 97 van Hein Buitenwegs verrukkelijke prentenboek "De laatste tempo doeloe". Nog even de laatste foto: v.l.n.r. Lia Moonen de jongste) met 8 dienstjaren, mw. H. Bos, 18 jaren in dienst, mw. E. Danjo met 17 jaar en dan mw. L. IJssel met 22 jaren trouwe dienst. Elk wijkblaadje, elke advertentiekrant vermeldt de opening van niewe zaken, nieuwe winkels. Nieuwe namen die voor je ze hebt kunnen onthouden, alweer door andere zijn vervangen. Dit is een tijd van snel komen en even snel weer af, de tijd van heel lang blijven, behoudendheid, is voorgoed voorbij. In die tijd begon G. Merkle eind vorige eeuw zijn zaak aan het Haagse Spui. "Het Gouden Molentje", 1 897 om precies te zijn. Een Goudsmid die vakbekwaam en met toewijding zijn vitrines en étagères vulde met de mooiste sieraden en voorwerpen in goud en zilver. Het Spui was toen een drukke gezellige winkelstraat waar de Hagenaar, ook de gesitueerde, graag kocht. Merkle had de goede lokatie gevonden. En met zijn vakmanschap verwierf hij de goede reputatie als juwelier, een reputatie die drie generaties stand hield. Het Spui is het oude Spui niet meer, druk verkeer, trams en bussen die links en rechts afslaan, want Den Haag heeft zich uitgebreid. Er is gesloopt en verbouwd, dit stukje Den Haag is onherkenbaar geworden, voor hen die "tempo doeloe" gekend hebben. "Het Gouden Molentje" is altijd klein gebleven. Stijl en distinctie hebben geen ruimte nodig. De klanten wisten het wel te vinden. Merkle hield stand, bijna een eeuw. Hoe komt een juwelier als Merkle ertoe jarenlang in een Indisch tijdschrift als Tong-Tong/Moesson te adverteren? Wat is de relatie tussen deze zaak en Indische mensen? De Merkles kwamen oorspronkelijk uit Duitsland, een vage Indische background is er wel in de familie geweest, maar het echte contact ontstond toch in de jaren '50, '60. Toen kwamen de Indische repatrianten, die hun sieraden vaak lieten versmelten, als goud en zilver verkochten. Men vond bij Merkle en zijn assistentes geduld, vriendelijkheid, naast vakmanschap. Reparaties, vermaken? Dan moet je bij "Het Gouden Molentje" aan het Spui zijn! Merkle werd een vertrouwd "Indisch" adres, hoewel het helemaal geen Indische juwelier was. 40 Jaar heeft B. Merkle, de laatste "molenaar" de juwelierszaak aan het Spui beheerd. Hij houdt ermee op. De veiligheid? niet over praten maar. Het Spui is veranderd, maar wie het pand 1 67a binnenkomt (eerst aanbellen) doet een stap van een halve eeuw terug. Nu sluit "Het Gouden Molentje" haar (bijna) gouden eeuw af. De felle affiches met "Opheffings uitverkoop" geven een wrang gevoel, opheffen is zo definitief weg. De heer Merkle (wil beslist niet op de foto) trekt op 22 december de deur achter zich dicht. Het team van de liefste assistentes die men zich wensen kan, valt na vele dienstjaren uiteen. "Wat gaat u hierna doen?" vraag ik. "Vissen misschien", grapt er een. "Goudvissen?We lachen, we schudden handen, het is alsof ik ze al heel lang ken. Bedankt mijnheer Merkle, bedankt lieve dames, voor al die glanzende jaren aan het Spui. En bij Moesson. Het ga u wel! LD 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 19