Het Gouden Molentje draait niet meer
G. MERKLE B.V.
OPHEFFINGS
UITVERKOOP
SPUI 167a - DEN HAAG
Telefoon 070 - 360 48 85
20% tot 50% korting op
goud, zilver en juwelen.
In verband meta.s. bedrijfssluiting
kunnen geen reparaties meer wor
den aangenomen.
Sluitingsdatum 22 december a.s.
Wij bedanken langs deze weg al
onze klanten voor het jarenlang
in ons gestelde vertrouwen.
GEOPEND van 9.30-1 7.00 uur
ZATERDAGS geopend tot 1 6.00 uur
WOENSDAGS de gehele dag
GESLOTEN
dochtertje door in mistig Londen, waar
ik elke nacht, van 10 tot 4, werkte in de
telegrammen-afdeling van United Press
of America. Nu heb ik mijn levenlang
met weinig slaap toegekund, zodat ik
om 10 uur in de morgen in Regent-
street binnen stapte in the Technical
School of Arts voor lessen in het schil
deren van aquarelletjes. Wij woonden
in de Mount Royal Flats, in de volkmond
The Concentration Camp genoemd
vanwege de aanwezigheid van vele
Duits Joodse families die "Het Schrift
op de Wand" bereids vroeg ontcijferd
hadden.
En mijn vrouw en dochtertje van zes
jaarja, die moesten zich maar amu
seren met eindeloze wandelingen in het
dichtbij gelegen Hydepark en winkel
tjes-kijken in Oxford Street, ja wel,
kijken-niet kopen, want Johan Adam,
de vierde journalist in rechte stam-lijn
Wormser, was echt nog wel terlaloe
koerang doewiet.
0 ja, dat Mercedesje: dat heb ik in
Bandoeng verkocht voor 2.000 pop ter
aflossing van vaderlijke lening en
omdat zo'n Europees autootje te veel
barang-aloes was wat reparaties betreft.
Voor 1 600 pop kocht ik in 1 939 van
meneer Heim die prachtige grote don
ker metalic groene Chrysler Big-Six
1936erdie u nog kunt bewonderen
op pagina 97 van Hein Buitenwegs
verrukkelijke prentenboek "De laatste
tempo doeloe".
Nog even de laatste foto: v.l.n.r. Lia Moonen de jongste) met 8 dienstjaren,
mw. H. Bos, 18 jaren in dienst, mw. E. Danjo met 17 jaar en dan mw. L. IJssel met
22 jaren trouwe dienst.
Elk wijkblaadje, elke advertentiekrant vermeldt de opening van niewe zaken,
nieuwe winkels. Nieuwe namen die voor je ze hebt kunnen onthouden, alweer door
andere zijn vervangen. Dit is een tijd van snel komen en even snel weer af, de tijd
van heel lang blijven, behoudendheid, is voorgoed voorbij.
In die tijd begon G. Merkle eind vorige eeuw zijn zaak aan het Haagse Spui. "Het
Gouden Molentje", 1 897 om precies te zijn. Een Goudsmid die vakbekwaam en
met toewijding zijn vitrines en étagères vulde met de mooiste sieraden en
voorwerpen in goud en zilver. Het Spui was toen een drukke gezellige winkelstraat
waar de Hagenaar, ook de gesitueerde, graag kocht. Merkle had de goede lokatie
gevonden. En met zijn vakmanschap verwierf hij de goede reputatie als juwelier,
een reputatie die drie generaties stand hield.
Het Spui is het oude Spui niet meer, druk verkeer, trams en bussen die links en
rechts afslaan, want Den Haag heeft zich uitgebreid. Er is gesloopt en verbouwd,
dit stukje Den Haag is onherkenbaar geworden, voor hen die "tempo doeloe"
gekend hebben.
"Het Gouden Molentje" is altijd klein gebleven. Stijl en distinctie hebben geen
ruimte nodig. De klanten wisten het wel te vinden. Merkle hield stand, bijna een
eeuw. Hoe komt een juwelier als Merkle ertoe jarenlang in een Indisch tijdschrift
als Tong-Tong/Moesson te adverteren? Wat is de relatie tussen deze zaak en
Indische mensen? De Merkles kwamen oorspronkelijk uit Duitsland, een vage
Indische background is er wel in de familie geweest, maar het echte contact
ontstond toch in de jaren '50, '60. Toen kwamen de Indische repatrianten, die hun
sieraden vaak lieten versmelten, als goud en zilver verkochten. Men vond bij
Merkle en zijn assistentes geduld, vriendelijkheid, naast vakmanschap. Reparaties,
vermaken? Dan moet je bij "Het Gouden Molentje" aan het Spui zijn! Merkle werd
een vertrouwd "Indisch" adres, hoewel het helemaal geen Indische juwelier was.
40 Jaar heeft B. Merkle, de laatste "molenaar" de juwelierszaak aan het Spui
beheerd. Hij houdt ermee op. De veiligheid? niet over praten maar. Het Spui is
veranderd, maar wie het pand 1 67a binnenkomt (eerst aanbellen) doet een stap
van een halve eeuw terug. Nu sluit "Het Gouden Molentje" haar (bijna) gouden
eeuw af.
De felle affiches met "Opheffings uitverkoop" geven een wrang gevoel, opheffen is
zo definitief weg.
De heer Merkle (wil beslist niet op de foto) trekt op 22 december de deur achter
zich dicht. Het team van de liefste assistentes die men zich wensen kan, valt na vele
dienstjaren uiteen. "Wat gaat u hierna doen?" vraag ik.
"Vissen misschien", grapt er een. "Goudvissen?We lachen, we schudden
handen, het is alsof ik ze al heel lang ken. Bedankt mijnheer Merkle, bedankt lieve
dames, voor al die glanzende jaren aan het Spui. En bij Moesson. Het ga u wel!
LD
19