Roots, cultuur, identiteit? Laten we beginnen met respect! Als iets je tijdens een bezoek aan Indonesië down kan maken, dan is dat een bezoek aan een begraafplaats. Niet omdat een kerkhof "eng" zou zijn en ook niet omdat je een ontmoeting met de dood hebt, maar omdat je daar ziet en voelt hoe het Indische verleden in het definitieve stadium van verval is geraakt. Vergeten, verwaarloosd en ver vallen liggen de graven van opa en oma, oom en tante, pa en ma onder dezelfde tropenzon die eens, heel lang geleden, hun ziel en lichaam verwarmde. Je ziet de graven, of wat daar van over is, van mensen die in destijds naar Nederland meegenomen foto-albums zijn terug te zien: voor hun huis, op het werk, in de klas, op de onderneming, in Magelang Graven van mensen uit wie je bent voortgekomen. Mensen over wie je hebt horen vertellen, maar de laatste jaren niet meer omdat de vertellers zelf ook al dood zijn. "Indo's al rockend naar een eigen cultu reel centrum" stond laatst in een krant boven een verslag van een jaarlijkse Indische Dag en hoewel je die kop natuurlijk in context moet zien, toch wordt daarmee één van de redenen aangegeven waarom het zo ontluiste rend is om een begraafplaats in Indonesië te bezoeken. Hier, hier in Nederland wordt door mensen uit Indië en hun nakomelingen wel veel gedanst en gepraat over cultuurbehoud, maar veel te weinig, misschien ook wel niets, gedaan aan het behoud van Indische monumenten in Indonesië. Zeker, met name de laatste jaren wil men in Indonesië nog weieens een belangrijk stuk architectuur uit de Hol landse tijd restaureren, maar de Indische gemeenschap hier staat daar verder buiten. Een graf is echter ook een monument en wel het meest persoon lijke dat je je denken kan. Wat kan je in Indonesië, of waar ook ter wereld, méér doen zeggen en voelen dan een moment bij een graf? Over "roots" gesproken! Maar wat doen wij met graven? Wij weten niet eens waar zij liggen. Wij weten niet eens of ze nog bestaan. Wij weten niet eens wie er begraven zijn! In Holland zoeken we het graf van oom Pong al nooit op, laat staan het graf van ene tante Rien in Indonesië. En in In donesië zien ze ook dat die graven er maar bij liggen en omdat er wel eens een nieuwe weg moet komen, of omdat er elke dag mensen begraven moeten worden, ruimen ze af en toe maar wat op. Opschriften worden weggehaald, met een hamer wordt een steen weg- geranseld en in een kuil met vuil kan nog meer vuil. Erevelden in Indonesië. Dat is een heel ander verhaal. Een verhaal hoe het ook kan. Eigenlijk zou ik op deze plaats willen pleiten voor zoiets als een "project Europese begraafplaatsen in Indonesië". Te denken valt bijvoorbeeld aan een groep mensen in Nedeland die in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Neder landse Ambassade in Jakarta in Indo nesië de oude Europese begraafplaatsen gaat inventariseren om vervolgens de resultaten over te dragen aan een of ander bureau of instantie la de Oorlogs gravenstichting. Letterlijk en figuurlijk zou dat dan een groots project worden, waarbij men zich kan afvragen: waar- 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 4