O RETOUR BANGKOK v.af 1.320- RETOUR JAKARTA v.af 1.870- Vyfi// Met NECTAR-essence: (ANVR) 31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI GARANTIEFONDS v.a3.800- reisgelden RETOUR BALI v.af 1.975- RETOUR AUSTRALIË v.aƒ2.635- Singel 486 - 101 7 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070 - 361 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 ten, om eens wat stedelingen te ont moeten, een kaartje te leggen etcetera. Wel verdacht ik de Hr.v.d. Berg er van de jungle telegraaf te zijn. Nu wilt u, waarde Moessonlezer en -lezeres, waar schijnlijk wel weten wat zo'n meneer daar wel zo deed in z'n eentje. Wel, hij was chef de bureau van de Java China Japan Lijn, tevens havenmeester na mens het N.l. Gouvernement. Een zeer belangrijk man dus. Vooral wanneer u bedenkt dat hij daar in zijn dooie eentje zat, zonder enig personeel en de JCJL- boot, de befaamde Kidoel bezocht zijn havenwerken eens in de 2 weken. Deze havenwerken bestonden uit de rivier zelf en niet vergeten ja, het strand. Die Kidoel voer van Batavia alle havens (hoogstens 3) van de zuidkust langs. Tjilatjap zal wel de belangrijkste ge weest zijn. Dat binnenlopen van die boot had ook niet zoveel om het lijf, of eigenlijk wel, want dit schip moest juist buiten de - altijd zware - branding blijven. De Kidoel liet dan een boot te water, die dan maar moest zien aan wal te komen. Op de wal, stond dicht bij ons 4-kamer Imperial Hotel een grote goedang en daar brachten de vrachtauto's van de Thee- en Rubber-ondernemingen hun produkten. Dat was allemaal wel wat omslachtig en dus kwam er wel iemand op het luister rijke idee daar een laad-pier in de zee te bouwen, zodat de Kidoel juist binnen de branding kon aanleggen. En aldus ge schiedde. Het was me een feest toen de barang over een decauville-baantje op het eind van de steiger getranspor teerd werd en die Kidoel - befaamd om zijn enorm potige stoommachine - majestueus de zware branding trot seerde en tegen de steiger kwam te liggenen toen kwam een onhebbelijk brutale en evenzeer ongediciplineerde zee-golf en die drukte het schip hard tegen de steiger, die mooi mee-veerde, zodat kapitein Venema een seconde later het sein "hard achteruit" doorgaf en het schip zich nog net kon redden, terwijl de hele bemanning in doods nood meegalmde: "ajoattret, attret. Enfin, dat liep nog best af en de sloep deed zijn werk als voorheen. Maar die arme steiger hing er voor Piet-snot bij! Toen is iemand op het grandioze idee gekomen in de riviermonding een sloe penhaventje te graven, waar dan meer dere bootjes permanent konden liggen. Dat zou laden en lossen enorm verbe teren. En zo stond daar, tot ver buiten de branding, dat machtige bouwwerk van een aanlegsteigermet een lelijke deuk middenin de branding, waar het stoomschip Kidoel nou net alleen maar een paar minuten gelegen had. En het laad- en loswerk geschiedde op de omslachtige oude manier, via een sloep van het eigen schip. Maar kijk, dat kon natuurlijk niet zo blijven. En gelukkig vonden knappe koppen een mooie en genieuze oplos sing: in de rotsen bij de riviermonding een klein haventje waar meerdere prau wen zouden liggen, die dan in een kort tempo de laad- en losarbeid konden klaarspelen! En dus geen gemier met die sloep van de Kidoel. Maar om dat haventje te bereiken moest je wel eerst een keerde rivier-zelf oversteken. Geen nood: daarvoor levert de afbraak van onze reuzen-steiger meer dan genoeg zwaar ijzer materiaal. Zo zie je, komt tijd komt raad. Klein kunstje! Voor dat afbraak werk aan die arme pier werd een jeugdig mandoertje uitver koren en hij begon met een aantal vlijtige helpers aan de verwijdering van het thans zo triest nutteloos kunstwerk. Nu weet iedereen dat als je een pier wilt maken, je aan de landzijde begint en zo kon dan onze jeugdige Michel Angelo ook echt niet anders weten, dan dat je dit bouwwerk dus eveneens van de walkant af gaat slopen! Dat stuk pier op en over het strand, dat liet zich vlot afbreken, vooral omdat al die ijzer-troep niet meer dan honderd meter verder, bij de rivier moest dienen voor de vrachtautobrug die daar dan gebouwd zou worden. Want de hele beweging zou er zo uitzien: vrachtauto's brengen thee-kisten en rubberlading naar de grote goedang, tot Kidoel buiten de branding ankert. Rijden dan over de brug naar het kleine haventje en het vlijtig prauwenvolkje roeit de bootjes naar het schip: voilé, simple comme bonjour. JawelMaar, geen mens kon daar in die enorme branding ook nog maar EEN stukje ijzer los krijgen, ook niet op stillere dagenNou, en nu was er net geen afbraak staal genoeg om die nieuwe brug over de Tjilauoet Eureun breed en sterk genoeg te maken om er met die zware truck's over te rijden. De brug werd dus een vrij smalle maar net breed genoeg om er een mooi decauville- spoortje op te leggen en nu was het spel dus zo: truck, goedang, truck, treintje, haventje, prauwtjes, Kidoel. Nou, dat haventje was ook gemakkelij ker gezegd dan gedaan, want die rotsen waren wel zo allemachtig hard en de boel slibde nog vrij vlug dicht ook. Dus werd een speciaal kanaaltje naar het Oosten uitgehakt, maar nu kwam daar zo een stroom doorheen, dat de boeren er geen kaas van gegeten hadden, zoals we in Indië plachten te zeggen. Nou, het lukte wel aardig en dus volgde de grote selamatan. Alle hoog-mogende Heeren uit Ban doeng kwamen dit werk tenslotte in wijden. Onze Agent van de JCJL, tevens Havenmeester Dirk v.d. Berg had voor rood-wit-blauw plus gamelan etc. etc. gezorgd en niets zag er vrolijker uit dan de prauwtjes en feestgangers, maar plotsklaps verduisterden de aan gezichten der autoriteiten terwijl de menigte in gejuich uitbarsttefleurige borden sierden het haventje met "ZWEMMERS" en "ONDIEP"Dirk v.d. Berg op z'n best! Ach ja, dit feestelijk geheel leek ook meer op een inwijding van een zwem badje dan van een zee-haven! NECTAR OEDEPONBERD Zilveren Medaille Den Haag 1885 Luik 1902 Gouden Medaille Den Haag 1913 maakt U voordelig uw ROZENSTROOP sorbets, gebak en zeer fijne likeuren Nu ook levensmiddelen kleurstoffen: rood, geel, groen, oranje, blauw en bruin. Vraag gratis receptenboekje bij uw Toko, drogist of Pharm. fabriek "Phytol" - Afdeling Nectar essence. Wagenstraat 129, Den Haag 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 23