De legendarische Frits Hinze Hij baarde opzien en stierf in stilte door M. de Rijk Muziek is eigenlijk al generaties lang een belangrijke factor geweest binnen de familie Hinze. Adrien Oscar Hinze en Julia Rosalie Vodegel kwamen beiden uit een zeer muzikale familie en hebben elkaar via de muziek leren kennen. Ze waren zo verrukt van eikaars spel, dat ze maar besloten de rest van hun leven bij elkaar te blijven. Het resultaat hiervan was een huwelijk en 12 kinderen, althans zo gaat het verhaal. Mogelijk waren er nog andere redenen aanwezig, maar daar kan men alleen nog maar naar raden. Praktisch alle kinderen bespeelden zeer verdienstelijk een muziekinstrument; dat hoorde nu eenmaal bij de opvoeding, vond men. Er klonk altijd wel muziek in huize Hinze. Het gezegde "zoals de ouden zongen, piepen de jongen" was hier goed van toepassing. Ze werden hierin belangrijk gestimuleerd door het goede voorbeeld van pa en ma, die bekend stonden als voortref felijke dilettanten. Pa op zijn viool en ma eerst achter haar Bluthner piano en later achter haar Ernst Kaps vleugel, soms samen met andere bevriende muzikanten, speelden menig uurtje tot diep in de nacht de sterren van de hemel. Pa verdiende de kost als leraar, later als hoofd van een school. Hij had een zekere reputatie opgebouwd als een onderwijzer, die de leerstof vaak met zijn viool muzikaal omlijstte. Frits Hinze, de eerste zoon, werd op 1 5 juni 1902 geboren in Batavia en groeide op in dit beschermde muzikale wereldje. Men kan aannemen dat hij niet beter wist of de wereld draaide om de muziek. Zodra hij een viool kon vasthouden en dat was rond zijn vierde jaar, bracht zijn vader hem de grondbeginselen van het viool spel bij. Daarna gaf deze hem in handen van een vioolleraar (naam ont schoten), die leerling was uit de school van de viool virtuoos en pedagoog Prof. Carl Flesh. Toen al snel bleek dat men te maken had met een uitzonderlijk talent en men van diverse kanten adviseerde Frits voor een specifiek muzikale opleiding naar Nederland te sturen, gaf dat voor de familie Hinze bepaalde problemen. Behalve de financiële, zal er zonder twijfel ook een emotionele kant zijn geweest. Je stuurt niet zo maar een kind van amper negen naar het andere eind van de wereld voor vioollessen! De ouders zullen er uiteindelijk van over tuigd zijn geraakt, dat zij Frits zouden belemmeren in zijn muzikale ontwikke ling, wanneer zij hem niet lieten gaan. Toen men het eenmaal eens was, moest de financiële kant rond gemaakt wor den. De kosten van zijn opleiding waren door het gezin niet op te brengen zeker niet met 1 2 kinderen. Bovendien was Frits niet het enige kind dat een muziekinstrument bespeelde. Pa's goede reputatie als leraar leverde geen geweldige vetpot op. Met behulp en op voorspraak van een aantal perso nen van betekenis kreeg Frits op gouver- nementsgezag een speciale beurs. Toen Moesson een paar jaar geleden een heel nummer wijdde aan musici en muziek in Nederlands-lndië ont braken de namen van Frits Hinze en Lud van Zele. Violist en pianist, tijd genoten wiens levensloop en carrière bijna identiek verliepen. Van Hinze hadden wij toen geen gegevens (hij zat toen waarschijnlijk nog in Ame rika) en bovendien bood ons blad geen ruimte voor nog meer artikelen. Nu, een jaar na zijn dood, bracht het toeval ons in contact met een neef van Hinze, de heer M. de Rijk die bereid was uitvoerig over hem te schrijven. Er zullen vele bekende en beroemde namen in dit artikel voor komen die allen die geïnteresseerd zijn geweest in, of te maken hebben gehad met muziek, zullen herkennen. Misschien kan dat tot reacties leiden, die ons nog meer vertellen over het bijzondere muziekland dat Indië ge weest is. Red. M. Voordat dit rond was, had men een soort fonds in het leven geroepen waar de opbrengsten in gestort werden van de speciale concerten die georganiseerd werden rond de jonge Frits, waarbij hij op 8-jarige leeftijd reeds een staaltje van zijn kunnen gaf. Bovendien was er nog iemand die zo goed was zich garant te stellen om het tekort aan te vullen. Opleiding Toen de financiën rond waren, was het pad geplaveid en Frits onderging het lot dat veel zogenaamde wonderkinderen te beurt viel. Hij werd uit zijn veilige ouderlijke nest gehaald om aan de an dere kant van de aardbol, in een land waar hij geen voorstelling van had, in handen te vallen van specialisten die Fritsje zouden vormen tot een muzikaal fenomeen. Er werd besloten om met de familie op een zogeheten Indisch verlof naar Nederland te gaan om Frits te vergezellen en de situatie te beoordelen, zoals kosthuis, eventuele leraar, etc. Toen alles geregeld en het verlof ten einde was, bleef er een klein en stil Indisch jongetje achter bij een gastgezin in Haarlem. Voor Frits begon een nieuw leven van keihard werken. Hij maakte de lagere en daarna de middelbare school af. De rest van de tijd studeerde hij viool, eerst bij KATZ (of CATZ) in Haarlem en later in Amsterdam bij de Russische Professor Alexander Schmuller, die zelf een leerling was 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 10