Indrukken van een voorbijganger daardoor kwam ik niet 's nachts aan maar pas na zonsopgang. En daardoor had ik de gelegenheid om vanuit het treinraam nieuw daglicht te zien vallen op Midden-Java. Om midden op een sawah een tani gehurkt te zien roken. Om op een bospad lachende school kinderen te zien lopen. Om vrouwen druk pratend op weg naar de pasar te zien gaan. Allemaal levend geworden oude foto's. Allemaal werkelijke ver halen. Misschien is hetdatwel, altijd en overal: werkelijke verhalen, werkelijke mensen en de indrukken van een voorbijganger. R.B. "Dit is een van de foto's die ik in juni 1990 in Bandung maakte van een stralende jonge vrouw. Zij heet Yusi. Vinden jullie het iets voor Moesson? Ik hoor het wel.", aldus Ernst Drissen uit Den Bosch. Nou beste Ernst, hier is ze dan, jammer genoeg niet in kleur, maar toch. Maar dit blijft een uitzondering anders kunnen we binnenkort een paar miljoen jonge vrouwen uit Indonesië laten stralen in Moesson. Deze foto herinnerde mij er trouwens wel aan dat ik nog iets wilde schrijven over die zondagmiddag toen ik die drie uur durende autorit maakte van Jakarta naar Pelabuan Ratu en terug. Je kent dat wel: raam open, leunen en kijken. En kijken. Soms zie je wat, soms zie je niets. Wat je in ieder geval ziet, zijn ogen. Want de auto rijdt dus nog geen meter van mensen die langs de weg lopen, liggen en staan. Het zijn fracties van seconden dat ogen elkaar ontmoe ten, maar wat kan in die tijd veel gelezen worden. Bijvoorbeeld het "take me away from here". Was het fantasie of was het echt wat ik las in de ogen van vooral vrouwen die stonden langs de weg. En niet zomaar staan, maar wachtend op een ander leven. Wachtend, hopend op een ander leven. Een leven in de stad? Afwisseling? Rijkdom? Weg uit de groene natuur? Weg van de eenvoudige huisjes? Niet meer kijken naar auto's, maar er zelf inzitten? Zag ik dèt? Willen ze dat? Ik zag antennes op daken van de meest eenvoudige optrekjes. Heeft de televisie ermee te maken? (Westerse) series die tot in de diepste desa worden ver zwolgen? Waren ze arm, de mensen die ik zag? Wat is arm? Is elke dag de hele dag pisangs verkopen arm? Is elke dag de hele dag achter een beeldscherm zitten rijk? Zo mag je het niet vergelijken, dat is waar, maar als je aan deze kant van de lijn staat weet je wat hen te wachten staat als hun dromen waarheid worden. En wat moet je dan zeggen? "Blijf daar, blijf daar?" Ik rijd er alleen maar deftig langs. Zou ik uit willen stappen en blijven? Alweer geen vergelijking, in derdaad, want zij zijn zij en wonen daar en ik ben ik en woon hier. En allen zijn wij wie we zijn, allen hebben een eigen geschiedenis. Maar allen zijn wij ook mensen en mensen hebben veel gemeen. Zoals het ook willen hebben wat een ander heeft. Dat trekje kent weliswaar veel negatieve gevolgen, maar de kern ervan is wel natuurlijk. Waarom met vuurstenen blijven werken als er lucifers zijn? Ik dwaal af. Misschien was ik al vanaf het begin van dit praatje verdwaald en snap ik niks van Indonesië. Denk ik bijvoorbeeld aan die ene morgen, dan denk ik weer anders. De trein van Jakarta naar Yogya had grote vertraging en nieuwe, door Huilenoord geschonken matrassen. De stemming is perfekt en vooral 's avonds wordt veel gelachen en gezongen. Voor de oude-rotten-genera- tie wellicht geen opzienbarend nieuws, want wie herinnert zich niet hoe inder daad vooral de avond zich leende voor het gezellige ngobrollen en al dan niet vaardige getokkel op uke of gitaar, met af en toe een verpetterende muskieten map op wang of blote kuit? De heer Veenhuizen kent Tante Lisa als een heel bescheiden, zachtmoedige vrouw, die over een opmerkelijke daad kracht beschikt en het lot van de ten- achter gestelden zeer toegedaan is. Haar "schooltje" bestiert zij met haar man op bewonderenswaardige wijze, dat bewijst ondermeer het school rooster. Om half zes staan de kinderen op om te mandiën. Kwart over zes is het tijd voor het rijst-ontbijt. De lessen vangen aan om zeven uur. Om half tien is het pauze met een biskwietje en een glas koude thee. Bij de twaalf uur-lunch krijgen de kinderen weer een rijstmaaltijd. Van een tot drie uur wordt er gerust. Daarna geven de goeroe's les in lezen, schrij ven en rekenen. De schooldag eindigt met spelletjes, waarbij veel wordt ge zongen en mythen, sagen en sprookjes uit de oudste geschiedenis van het land worden verteld. Ook gaat men in op Bijbelvertellingen, welke via het wayang- spel worden duidelijk gemaakt. Om negen uur is het kinderbedtijd. De kinderen worden echter ouder. Een stringente vraag is, welke mogelijk heden er voor een verdere opleiding openstaan. Voor Tante Lisa bestaat daarover geen twijfel: Een kleine ambachtschoolklas met aangepast onderwijs voor de jongens en een huis- houdschooltje voor de meisjes, waarop zij kunnen leren koken, wassen, strijken en bloemschikken. Een project, dat bij welslagen de gehandicapten de kans geeft om tot zelfstandigheid te komen en zich later maatschappelijk te kunnen handhaven. Gezien de toewij ding en gedrevenheid van deze bemin nelijke vrouw lijkt de realisatie van een dergelijk plan zeker niet onmogelijk. De drieëenheid van Het Hooge Land, Huilenoord en Het Hietveld gaat intus sen gewoon door met het activeren en afwikkelen van verschillende hulpver leningsprojecten. Er staan diverse potjes op het vuur. Ook het contact met Tante Lisa blijft gehandhaafd. Zeker als het aan dominee Veenhuizen en echtgenote Marianne ligt. Tussen de eerste steen legging van het Zendingsziekenhuis in Djèbres en de oprichting van Tante Lisa's schooltje liggen meer dan vijftig jaren. Een lange tijd waarin veel is gebeurd, maar de band bleef. J. POIRRIÉ 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 5