%//f Frits Hinze en violist Hordian bespreken een gedeelte van het vioolconcert van C. Saint-Saëns. laire en semi-klassieke stukken. Dat zijn populariteit in deze periode zeer groot was, bewijzen de zeer lovende kritieken in de diverse dagbladen, welke volgden op de vele concerten voorde kunstkring van Batavia, de Stichting Radio Omroep in de overgangstijd in de grote concert zaal van de dierentuin te Batavia, de concerten in de sociëteit Concordia etc. etc. Toen zijn zoon Chris in 1975 een tour nee door I ndonesië maakte, werd hij tot zijn verbazing gekonfronteerd met het feit dat de naam Frits Hinze nog steeds een begrip was bij vele Indonesiërs. Enkele kritieken van de plaatselijke pers uit die tijd illustreren de waardering voor zijn werk nog het best: Bataviaasch Nieuwsblad, 12-9-1949: "Een buitengewoon gemotiveerd or kest, een bekwaam dirigent en een solist van groot kaliber hebben dit concert van het Radio Philharmonisch Orkest tot een groot en intiem muzikaal feest gemaakt. Zelden hebben we met zoveel toewijding horen spelen, zelden heeft een orkest de noten zo laten leven als het onder Hinze's leiding deed. Hinze's leiding deed." De muziekrecensent van het Bataviaa- sche Dagblad maakte het helemaal mooi en ging zoals dat tegenwoordig heet "uitzijn dak" en schreef op 22-1 2- 1947: "Voor een overvolle concertzaal heeft Frits Hinze afgelopen zondagavond een programma gepresenteerd met Joan Giessen als solist. Voor de samenstelling alleen al verdient Hinze de hoogste lof. Als we deze muziek horen spelen, zo bezield, klankvol en toch zo ingetogen, dat vergeten we namen, ideeën, begrippen, dan zijn we los van ruimte en tijd.etc. etc. Er zouden in de archieven van de studio's in Batavia nog talrijke platen liggen van de orkestopnamen onder leiding van Frits Hinze. Wie was Frits Hinze? Frits was ongekend veelzijdig en zijn talenten beperkten zich niet alleen tot de muziek. Hij kon bijzonder mooi teke nen en schilderen, iets wat hij volgens zeggen zichzelf heeft aangeleerd. Hij kon buitengewoon goed schrijven, iets wat hij van zijn vader had, die zelf een zevental, voorzover bekend, hoofdzake lijk Indische romans heeft geschreven en een dagboek over zijn ervaringen tijdens de Japanse bezetting. Jammer dat slechts een paar manuscripen be waard zijn gebleven. Frits had zich ver diept in de astrologie en hoewel hij van zichzelf zei dat hij een slechte rekenaar was, stond menigeen verbaasd over de nauwkeurigheid van zijn berekeningen. Verder beheerste hij in woord en ge schrift opmerkelijk goed zijn talen: Nederlands, Engels, Frans en Duits en natuurlijk Maleis. Iets wat ook bijna noodzakelijk was als dirigent bij het NI ROM orkest, waar de leden overal vandaan kwamen: Russen, Fransen, Duitsers, Engelsen, Amerikanen, Neder landers enz. Last but not least was hij zoals gezegd overtuigd anthroposoof en filosofeerde en studeerde hij dat het een lieve lust was. In zijn latere leven heeft hij hier veel steun aan gehad en kracht uit kunnen putten. (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 21