Over djamoes gesproken geworden. Maar is die djamoe wel de zelfde die Oma klaar maakte? Heaven knows. Nyonya Meneer, Simona, Jago en nog vele vele merken schreeuwen je van gigantische reclameborden in Jakarta toe dat je aan je gezondheid moet den ken. En dat doen de Indonesiërs, krui dendrankjes worden even graag en evenveel gedronken als stroop en fris dranken. Wist u dat er tegenwoordig ook Instant djamoe poeder op de markt is? Geen warm water meer nodig, de thee hoeft niet te trekken. Het familie bedrijf Nyonya Meneer schijnt opge splitst in twee bedrijven, het ene heeft de naam Nyonya Meneer behouden, het andere heet Dua Putri Dewi en verkoopt de instant poeders. Jammer dat er behalve wat mevrouw Kloppenburg-Versteegh in haar boek heeft geschreven, zo weinig over de werking van de kruiden is geschreven. De meest bekende koemis koetjing, temoe lawak, sambiloto, daon inggoe om er maar een paar te noemen horen bij bepaalde ziekten. Maar wat weten we van de combinaties i/an kruiden? Zelden wordt slechts één kruid gebruikt, vaak is het samengaan van drie of vier soorten die de heilzame werking ver oorzaakt. In Surabaya doet Dr. Hans Siwon, bui tengewoon docent in de Phamacognosy aan de Airlangga Universiteit, al jaren lang een nauwgezet onderzoek naar de geneeskracht van de kruiden. Hij is geloof ik de enige Europeaan die met zoveel vastberadenheid, overtuiging én kennis, dit onderzoek leidt. Zijn ideaal, De Groene Apotheek (Apotik Hijau) ingang te doen vinden die de volks gezondheid zonder chemische middelen rnoet bevorderen. Dat hier de faculteit pharmacognosy in Leiden niet meer bestaat zal wel te maken hebben met het feit dat de grote chemische industrieën het voor het zeggen hebben. Toch is de kruiden geneeswijze niet te stuiten. Ik hoop alleen dat er eens een boek zal worden geschreven over de Indische djamoes zoals ze nu op de markt wor den gebracht, de samenstelling, de uit werking en de geneeskracht. Want het blijft nu maar geloven, hopen en ver trouwen. LD Zoals op deze foto die Rogier tien jaar geleden maakte, zo worden djamoes nog steeds op de pasar verkocht. En zo kennen we die ook uit de tijd dat Ma of Oma naar je toekwam met een glas donker vocht. "Opdrinken, dan wordt je gauw beter." En dan dronk je, een klontje goela batoe toe voor de bitter heid. Meestal dronk je de helft van het glas leeg, het glas met de rest van de djamoe werd met een toetoepan (deksel) weggezet. Voor voor het naar bed gaan. Ik herinner me dat ik voor mijn typhus wekenlang iedere ochtend een bitter- glaasje laboe poetih-sap heb moeten drinken. De laboe werd 's avonds ge raspt, het raspsel in een doek gedaan boven een kommetje en buiten onder de bougainville opgehangen. De ochtend dauw zou de geneeskracht van de laboe verhogen. Dan werd het raspsel uitge perst en kreeg ik mijn glaasje. Smaakte flauw, naar niks. De koorts bleef na een week al geheel weg, de typhus heeft geen enkel spoor bij me achtergelaten. Nu drinken we djamoe pillen, capsules, fijngestampt en als thee getrokken. Djamoe verpakt in kleurige pakjes met een naam erop en een fabrieksmerk. Djamoe is een kant-en-klare consumptie T-1

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 13