op de huishouding betrekking hebben - te behartigen, door op de bijeenkomsten iets van elkaar te leren of iemand uit te nodigen, die, al of niet tegen betaling, haar kennis aan de leden van de vereni ging wilde overdragen. Deze fase van de vrouwenbeweging kunnen we vergelijken met de tijd van Madame de Maintenon. Ook toen gold het immers als een ideaal, dat de vrou wen goed konden koken en bedreven waren in vrouwelijke handwerken. Meer dan dit werd niet verlangd, omdat men steeds voor ogen had, dat de vrouw moest trouwen. Maar, zoals de tijd van Madame de Maintenon het veld moest ruimen voor nieuwe ideeën, zo drong langzamerhand ook bij de inheemse vrouwen het besef door, dat er een hoger ideaal bestaat, dan het behartigen van persoonlijke belangen alleen. Toen werd het nastreven van dit hoger ideaal nog gekoppeld aan het behartigen van persoonlijke belangen. Zo ontston den de verenigingen met een spaar- en begrafenisfonds. Doch langzamerhand drong het idee door, dat het heerlijk is om voor anderen te werken, waarbij het per soonlijke belang wordt uitgeschakeld, althans geen direkt voordeel heeft. Dit was het begin van maatschappelijk werk in de inheemse vrouwenbeweging. Thans tellen we verschillende vrouwen verenigingen, die aan maatschappelijk werk doen. Die verenigingen kunnen we in twee groepen verdelen, nl.: 1die op neutrale grondslag berusten 2. die, welke staan op nationale basis Tot de eerste groep behoren die vereni gingen, welke voor haar maatschappelijk werk financiële steun ontvangen, zowel van de overheid, als van personen, ongeacht hun geloof of nationaliteit. Tot de tweede groep behoren die ver enigingen, die het zelf-help-beginsel huldigen, die liever geen maatschapelijk werk entameren, als ze dit niet kunnen doen met eigen krachten. Laten we thans overgaan tot het be spreken van verschillende vrouwen verenigingen, die aan maatschappelijk werk doen. POETRI BOEDI SEDJATI (De Vrouw van het Ware Streven.) Te Soerabaja zetelt het hoofdbestuur van de vereniging "Poetri Boedi Sedjati", die, geholpen door een mannenvereni- ging, heel veel gedaan heeft voor het algemeen belang. Ze heeft daar bijvoor beeld een vrouwentehuis opgericht, waarin men verwaarloosde vrouwen en meisjes opneemt en haar onderricht geeft in naaien, koken, weven, etc. Die vrouwen kunnen dan, als ze uit dat huis ontslagen worden, kokki, djait of iets anders worden, waardoor ze eerlijk hun bordje rijst kunnen verdienen. De vereniging heeft ook scholen opge richt, onder andere een Fröbelschool, waar meisjes met einddiploma van de Fröbelkweekschool onderwijs geven. Deze daad van de vereniging is dubbel te appreciëren, omdat ze niet alleen de kleuters aan onderwijs helpt, maar ook de meisjes, die de Fröbelkweekschool afgelopen hebben en die anders hun kennis niet in de praktijk zouden kunnen brengen, aan werk helpen. In de laatste tijd doet de vereniging ook aan moeder zorg in de kampongs en ook aan het bestrijden van het analfabetisme. WANITO OETOMO (De edele vrouw) Te Jogjakarta is gevestigd het Hoofd bestuur van de vereniging "Wanito Oe- tomodie ook veel doet aan maat schappelijk werk. Gezamenlijk met andere verenigingen heeft deze vereniging de handel in vrou wen en meisjes bestreden. Dit werk is niet licht te schatten, omdat men met mensen van heel slecht allooi te doen heeft. Omdat er op plaatsen, waar deze vrou wenvereniging werkt, ook behoefte wordt gevoeld aan lezen en schrijven, zo wordt er gewerkt aan het bestrijden van het analfabetisme. PASOENDAN ISTRI (De vrouwen van de Pasoendan) De "Pasoendan Istri", waarvan de leden alleen Soendanese vrouwen kunnen zijn, heeft in de laatste tijd heel veel van zich doen horen. Deze vereniging is eigenlijk een onderdeel van de mannen- vereniging "Pasoendan". Zij heeft een eigen hoofdbestuur, dat zijn zetel heeft te Bandoeng. In de laatste tijd is de "Pasoendan Istri" flink opgeschoten met haar maatschap pelijk werk. Te Meester Cornelis is er een vrouwen tehuis opgericht, te Petodjo (Batavia- Centrum) een consultatie-bureau voor zuigelingen. KEMADJOEAN ISTRI (De vooruitgang der vrouw) De vereniging "Kemadjoean Istri", een vrouwenvereniging, die haar zetel heeft te Meester-Cornelis, aanvankelijk een soort dameskransje, is nu uitgegroeid tot een vereniging, die veel van zich heeft doen horen door haar sociaal werk. Deze vereniging was de eerste, die aan zuigelingenzorg deed. Getroffen door het hoge sterfte-cijfer van zuigelingen in de kampongs van de leeftijd beneden een jaar, werd begonnen met het op richten van twee consultatie-bureau's in kampongs, die het dichtst bevolkt zijn. Geholpen door doktoren van de C.B.Z. en studenten is de "Kemadjoean Istri" tot nu toe gelukkig nog in staat haar consutatie-bureau's in stand te houden. Behalve door de vereniging zijn deze consultatie-bureau's bekostigd met subsidie van de gemeente. Aan armenzorg heeft de "Kemadjoean Istri' nog niet gedaan behalve dan als contribuerend lid van de Vereniging Armenzorg te Batavia. De zuigelingenzorg van de "Kemadjoean Istri" vindt nu navolging in andere regentschappen. De D.V.G. werkt mee aan het opwekken van de dames, vooral uit de B.B.-wereld, tot het oprichten van consultatie-bureau's voor zuigelingen uit de kampongs. ROEKOEN ISTRI (De eendracht der vrouwen) De vrouwenvereniging "Roekoen Istri" te Batavia heeft een weeshuis. De wezen uit de kampongs worden, voor zover de familieleden daartegen geen bezwaar maken, opgenomen in het weeshuis, waar ze een betere verzorging hebben dan in de kampongs. Het weeshuis is thans een stichting geworden. De kinderen krijgen in het weeshuis onderricht in lezen en schrijven. De vereniging "Roekoen Istri" doet ook aan het bestrijden van het analfabetisme. SAREKAT ISTRI JACATRA (Verbond van Jakatrasche vrouwen) Naast de vereniging "Roekoen Istri" heeft de vrouwenvereniging "Sarekat Istri Jacatra" een weeshuis opgericht, maar uitsluitend voor Moslimse kinde ren. Deze twee weeshuizen zijn van vrou wenverenigingen. Er zijn te Batavia nog andere weeshuizen voor inheemse kin deren, maar niet van vrouwenvereni gingen. ISTRI SEDAR (De bewuste vrouw) De vrouwenvereniging "Istri Sedar" is een vereniging, welke streeft naar het verkrijgen van gelijke rechten van man nen en vrouwen. Ze maakt voor haar ideeën propaganda op een wijze, waaruit de zelfbewustheid der vrouw spreekt. De vereniging hekelt, zowel in woord als in geschrift, de slechte positie, welke de inheemse vrouw in het sociale leven inneemt. Ze heeft scholen opgericht voor meisjes en doet mee aan het bestrijden van het analfabetisme. Foto links: Het Indonesische Vrouwencongres in 1964. (lees veder pagina 17) 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 19