O Asli JE WORDT TOCH MUN SCHAT BU DE VOORPLAAT (Foto: H. van Lawick van Pabst) Bij deze voorplaat van Orkes Keroncong "Irama Kesuma" in Bogor hoort natuur lijk geluid. Ister! Wanneer u bij uw platenzaak of bij boekhandel-toko Moes son de compact disc "Krontjong Asli" koopt, hèbt u dat geluid. Wat zeg ik: geluid? Niks geluid, muziek! Muziek. Krontjong van Irama Kesuma, Lief Java, De Nachtsirenen, Sinar Surya en In dische Club Amsterdam. En niet voor het een of ander, maar deze CD slaat alle andere krontjong-CD's die momenteel te koop zijn. Even over CD's gesproken: deze overi gens fraaie geluidsdrager blijkt sommige mensen tot irritant gedrag te brengen. Komt men bijvoorbeeld de winkel bin nen en zegt: "deze CD is niet goed. Hij slaat stukken over". Je gaat controleren en je hoort niks bijzonders. Je zegt dat aan de klant. Die zegt: "ja, maar in het tweede en achtste nummer hoor je een tik, op 1 minuut veertien en op 58 seconden". Je luistert weer. Weer hoor je niets. Of wacht even, als je héél scherp luistert hoor je op die punten een halve fractie van een seconde iets dat een oneffenheid zou kunnen zijn, en dan een die te maken heeft met het feit dat op de weliswaar nieuwe CD opnamen staan die jaren geleden zijn gemaakt. Je legt dat uit aan de klant en die gaat met zijn ingestorte wereld weg. Nog niet zó lang geleden luisterde hij overigens nog naar zijn vele grammofoonplaten met ruis, krassen, tikken en alles wat er nog meer bij hoorde, maar nu, met de CD, moet alles perfect klinken. Van muziek liefhebbers zijn zij geluidsjagers ge worden die hun heil verwachten van een ceedeetje. Maar ja, knoppen, meters, lichtjes, naal den, elementen enz. hebben voor veel Indische jongens toch altijd al iets magisch gehad. Hoe meer knoppen, hoe interessanter. Wie zei ook alweer datje moet lachen als je de mens beziet. Maar even terug naar krontjong. Kron tjong is melancholie. Net als Indo-Rock. Net als country. En je voelt dat of je voelt dat niet. Daar valt weinig meer over te zeggen. Wel zou je een boom op kunnen zetten over de vraag in hoeverre Indische mensen deze muziek zouden moeten koesteren omdat krontjong authentiek Indische muziek is. Een van de weinige oorspronkelijke Indische cultuuruitin gen. Natuurlijk, iemand kan niet van krontjong houden. Maar ook dan moet hij of zij niet verloochenen dat krontjong wél authentiek Indisch is. En op dat moment wordt een aantal vragen inte ressant. Bijvoorbeeld het waèrom men niet van krontjong houdt of denkt te houden. Vaak hoor je zeggen "even vind ik het wel mooi, maar niet te lang".En ook hoor je "ik wil wel een plaat maar dan zonder zang". Hier voelen we 'm aankomen: dezulken zijn als de dood óf voor de buren óf voor huisgenoten óf voor zichzelf. Kassian hoeveel Indo's in hun eigen huis ge dwongen zijn om hun eigen muziek alleen via een koptelefoon te beluisteren en dan nog vaak alleen op momenten dat de wederhelft en kinderen even niet thuis zijn. Zielig ook degenen die menen dat krontjong afbreuk doet aan hun status en hun met bedak blank gemaakte ziel. Ook daarom is krontjong melancholie. R.B. "Krontjong Asli, melancholie uit ons Indische verleden", EMI/Bovema CD 7943382, prijs f 1 9,95, porto f 3,-. DOOR DE REGEN WORDEN JE KLEREN NAT, WEES NIET VERLEGEN, JE WORDT TOCH MIJN SCHAT Een donderend applaus beloont de gemaskerde zanger (ja, waarom eigen lijk gemaskerd?) nog vóór zijn lied ge ëindigd is, zodat het instrumentaal na spel helaas verloren gaat in het geklap, gejoel en gefluit van het publiek. Het is ter gelegenheid van een huwelijks feest bij een rijke "djagal" of slager/- vleeshouwer in één van de gangen van Peneleh. Ter opluistering van het be langrijke festijn is er een krontjongclub gehuurd, wel niet de kampioen, maar toch minstens de "runner up" van het jaar. Ik, nietig jongetje, ben niet als gast uitgenodigd, maar sta ongenodigd bui ten te nontonnen, hoog op mijn tenen, om maar niets van het gebodene te missen. Hoewel ik eigenlijk niet zogoed begrijp, waarom iemand verlegen moet zijn als hij natgeregend is, ben ik toch in hoger sferen gekomen door de soepele melodie, de slepende viool en vooral het opwindende gesyncopeerde rythme. Ik sta te overwegen, wat ik het liefst zou willen zijn, de violist die zo "lekker kan glijen", dat je er prettige rillingen van krijgt, de cellist, die van zijn eigen spel genietend op zijn krukje meewipt en als maar tokkelt in zo onverhoedse tegen- cadans, dat je niet kan stil staan. Of misschien de onverstoorbare krontjong speler, die regelmatig als een klok de vulgaire maat aangeeft? Ja, dat zal het zijn, dat is de gemakkelijkste en toch lijk je even belangrijk als de anderen, b.v. net eeen sleepdrager die even gewichtig kan kijken als de koning zelf. Op dit moment wordt er heel bescheiden aan mijn mouw getrokken, en met een plof val ik figuurlijk en letterlijk op de begane wereld, want van schrik sta ik meteen op mijn blote hielen. Het is onze trouwe katjong, die mij komt vertellen, dat ik thuis word verwacht, endat er wat voor me opzit. Met lome stappen loop ik huiswaarts, maar als de katjong op levendige wijze schildert hoe de ogen van pa zijn en hoe boos de woor den klinken, komt er in mijn voort beweging een eenparige versnelling en tenslotte hollen wij samen naar huis. "Hoe vaak moet ik je nog zeggen, dat ik niet wil hebben, dat je naar krontjong luistert? Je weet toch, dat het onzedelijk is! Het is alleen muziek voor buaja's vanen nu komen er strijk en zet een paar straatnamen, waarbij ik altijd in opstand kom (inwendig natuurlijk). Want juist in die straten wonen mijn fijnste voetbalvrienden, die niet eens krontjong spelen, n.b.! Ja, wat kun je doen dan: Ja Pa! Ja, Pa! uiterlijk 't toonbeeld van deemoedig heid, maar innerlijk 'n laaiend vuur van revolte. Ook na de mondigheid moet men vaak deze houding handhaven, wil men niet met de buitenwereld in onzachte aanraking komen. Wordt men ouder, dan moet men zelfs ook het inwendige vuur wat temperen, om eigen versleten en verstijfde aderen te sparen. Duizenden vaders hebben met mijn eigen vader dezelfde mening gehad en hebben het veto uitgesproken over de krontjong tegenover zoveel maal dui zenden kinderen. En zoveel duizenden kinderen die gehoorzaam zijn, hebben deze doctrine weer overgebracht op hun talrijke kroost, zodat de "anti-kron- tjong-stam" tot formidabele afmetingen is gegroeid. Maar er zijn ook ongehoorzame kinder tjes en niet weinige, die zich onweer staanbaar aangetrokken voelen tot deze muziek, die zo past bij hun 50 tot 100% Oosterse oren en ziel. Ze zijn ongehoor zaam, niet omdat ze vinden, dat alles op een vooroordeel berust, maar "zo maar". En deze kindertjes goeien op tot slun gels, die op (Fragment uit "Krontjong Asli" door Soetjahjo in Tong-Tong 1 5-9-1 968) 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 2