Sociale Trefpunten Er zijn van die voorvallen die zich in je jonge jaren voordoen en die tot in lengte van jaren in je herinnering blijven. Tussen een hele lange rij van wachtenden die heen en weer werden geduwd, stond o.m. een Engelsman, die ongelukkigerwijze tijdens het achteruit deinen, op de voet trapte van een achter hem staande inheemse vrouw die dit goed liet merken. Prompt verontschuldigde hij zich, zich zo goed en zo kwaad mogelijk omdraaiende met "I am sorry" te zeggen, waarop hij onmiddellijk in onvervalst plat Bataviaans van repliek werd gediend met de volgende - later onsterfelijk geworden - woorden: "apa ajam soreh, loe djago malem" tot grote hilariteit van de direkte omgeving waartoe ook ondergetekende behoorde. Dit voorval vond plaats voor de "Kome die Stamboel" die voornamelijk in goed kope gelegenheden werd opgevoerd om de toegangsprijzen voor de I nheem- se bevolkingsgroepen zo laag mogelijk te kunnen houden. Het kan geweest zijn, dat de uitvoering georganiseerd werd in de "Chung Hwa bioscoop" op Pantjoran, ofwel in de "Orion bioscoop" op Glodok; bijna alle bioscoop-theaters hadden een toneel voor het grote doek waarop de "Komedie Stamboel" zich dan afspeelde. De grote trekpleister was "miss Riboet" zonder welke roemruchte figuur de "Komedie Stamboel" niet veel volk trok. Miss Riboet, een vrij grote Maleise vrouw ging zo in haar rol op, dat geen blanke toneelspeelster haar stijl en expressie kon verbeteren, waarbij kwam, dat de meest uiteenlopende grollen en grappen te berde werden gebracht die door de teksten werden heen geweven en veelal werden ondersteund door een of meer dere dansende clowns. Het geheel was vaak bijzonder hilarisch en het publiek, waaronder veel Indische Nederlanders en vaak ook Hollanders die het "pasar-Maleis" goed verston den door een jarenlang verblijf in de tropen, genoot met volle teugen. De enkele buitenlander die van het optreden van Miss Riboet had gehoord, ging wel eens kijken, aangetrokken door hetwoord "Miss" maar vertrok meestal na een kwartiertje omdat hij er geen sylabe van begreep. De "Komedie Stamboel" was één van de vele "sociale trefpunten", bijkans een "instituut", zoals er voor de laatste wereldoorlog - maar speciaal gedurende de laatste 20er, begin 30er jaren - vele waren in de "Grote Oost". Was de "Komedie Stamboel" een groot "sociaal trefpunt" voor de inheemse bevolkingsgroepen, voor de Europese waren er vele. Duizenden Indische Nederlanders, Hol landers en buitenlanders beleefden veel plezier aan dergelijke trefpunten, niet alleen op Zon- en feestdagen, maar ook op vele door de weekse middagen aan gezien de ambtelijke kantooruren liepen van 's morgens 07.00 uur tot 's middags 14.00 uur. Wie kende bijv. niet het "zwembad Tjikini" onder het bezielende admini strateurschap van Pa Vos of van Pa Rode. Dan was er B.V.C., de Bataviascne Voet bal Club, die een redelijke zware ballo- Hotel des Indes tage-procedure hanteerde onder "Paatje Crasborn" waar niet alleen werd gevoelbald maar ook intensief werd gehocky'ed. Niet te vergeten: de "Dierentuin" onder leiding van de heer Noordhoek Hegt, minder "Dierentuin" dan bioscoop, maar waar vooral cabaret werd bedreven onder leiding van "Lou Lioni", om toneel niet te vergeten; cabaret met o.m. Chris en Tati Broek huizen, die er tevens een dansschool op nahielden, met Annie Young, met Ber tie van der Sprong, die tesamen met Charlie Overbeek Bloem jazzpiano- duetten ten gehore brachten en vele amateurs begeleidden, alsook vele an deren die van alles deden, zoals het maken en verzorgen van de coulissen etc. De overige voetbalverenigingen mogen zeker niet worden vergeten, zoals "V.I.O.S." onder Piet van Hooydonk, "Hercules" die "sterren" onder hun voetballers telden zoals de gebroeders Pieper en de gebroeders Jahn, een "Galstaun" die schoten op het doel lanceerde "op kniehoogte", die zoals hijzelf placht te zeggen "in de meeste gevallen" onhoudbaar zouden zijn. Laten wij vooral de sociëteiten niet vergeten, de militaire Sociëteit "Concor dia" waar 's zondagsmorgens films werden gedraaid met "kroepoek oedang en mosterd' voor officieren en hun gezinnen, de "Harmonie", het belang rijkste trefpunt voor handel, industrie en overheidsdienaren. Wat ook beslist niet mag worden ver geten zijn de beide hotels, hotel "des Indes" en hotel "der Nederlanden". Hotel "des Indes" was heel bekend door zijn rijsttafels, waar zo'n 1 2 of soms wel 1 5 verschillende 'djongos- sen" de verschillende gerechten ser veerden in een aaneengesloten rij, gekleed in witte "tunieken" met fleurig gewikkelde hoofddoeken, hetgeen een bijzonder tafereel opleverde. Gasten werden meestentijds naar hotel "des Indes" meegenomen om daar te kunnen genieten van een vorstelijke maaltijd; maar hotel "des Indes" was eveneens heel bekend door zijn dans avonden die meestal op zaterdag- en zondagavonden werden georganiseerd en waar uitstekende dansorkesten - soms Australische, soms uit Hawaii afkomstige - dansbands optraden die regelmatig veel publiek trokken. Hotel "Der Nederlanden" was het meest bekend door zijn dansmatinees op zater dag- en zondagmiddagen waar meestal lokale dansorkesten optraden; ook deze middagen werden zeer druk bezocht en waren razend populair. Ja, men mag en kan zeker spreken van "sociale trefpunten" of "instituten". J. L. BOER 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 20