"RockinRamona "INDO-ROCK, the original recordings" I De Javalins tijdens een Duitse T.V.show. In het midden 'onze eigen Smokey Robinson', Franky Franken en rechts het kleinste electronische orgeltje ter wereld. figuurlijk afstand heeft genomen van de muziekbusiness en zelfs helemaal niet geassocieerd wenst te worden met Indo rock. Waarom wilde je hem in de film hebben, terwijl hij zich hele maal niet met het nu nog bestaande Indorockwereldje in Nederland wil inlaten, daar zelfs op neerkijkt HH: Toen ik het interview met Andy Tielman las in het manuscript van Rockin' Ramona, vond ik die man zeer intrigerend. Hij had hele rare dingen ge daan, in zijn jeugd al, heel tegendraadse dingen, zoals niet willen werken, niet naar school willen, om alleen maar mu ziek te maken. Het is iemand met een ge heel eigen visie, die daar dan vervolgens alles voor doet. In zekere zin een heel eigenwijs iemand. Wel de kunstenaar van het geheel volgens mij. Er is een haat-liefde verhouding tussen hem en de rest van de Indogemeenschap. Ze roddelen allemaal over hem, de meest verschrikkelijke dingen zeggen ze over hem, maar aan de andere kant dragen ze hem allemaal op handen. Hij is hun held. Dus, hoe kun je nou een film over Indorock maken zonder Andy Tielman, die nota bene de aangever van alles is geweest? Wat vind jij het meest opvallend aan de Tielman Brothers als groep in hun hoogtijdagen? HH: DefamilieTielman schepte er altijd genoegen in een mythe te creëren. Bij Tielman geen "wijven" in de kleed kamer, geen bezoek van andere muzi kanten. Wel daarna, als ze de club verlieten. Ze hadden weinig contact met het publiek, bewust. Ze creëerden een soort geheimzinnigheid. Er zat een visie achter. Ze waren beter dan de rest, niet alleen technisch, maar ook qua motivatie, drijfveer. Dat was op zijn best toen het nog een familieband was. Er kwamen later andere muzikanten bij, goede jongens, maar de magie was weg. Andy heeft het daar nog steeds over. Het meest van alle Indorockers denkt hij terug aan vroeger, een beetje verbitterd waarschijnlijk dat er toch niet uitgehaald is wat erin heeft gezeten. De andere groepen hadden zeker ook talent, misschien wel veel talent, maar het is niet zeker of daar ook wat uit was gekomen verder. De Tielman Brothers wel, absoluut, die hadden heel groot kunnen worden. Andy heeft waarschijn lijk het meest van allemaal het gevoel een kans gemist te hebben. Als je ziet hoe groot de Beatles zijn geworden. Speelt Andy een hoofdrol in Rockin' Ramona? HH: In zekere zin wel. In het boek had hij overigens al een centrale rol. Ik heb vier rollen met Andy gedraaid, veertig minuten. Als je al dat materiaal achter elkaar draait, blijf je geboeid. Ik heb in de film natuurlijk lang niet alles gebruikt, er komen zoveel andere mensen in beeld. Zoals Jan Akkerman, die in In dische kringen zeer populair is. In de film improviseert hij op Black Eyes, prachtig. Je vertelde, dat je ook naar Duitsland bent geweest om te filmen. Waarom? HH: Daar is Indorock heel belangrijk geweest, zeker wat betreft de beroeps bands. Professioneel muziekmaken in Nederland in die tijd? Ga eerst maar eens naar het conservatorium of blijf anders tussen de schuifdeuren staan, dat was de mentaliteit. De Indobands waren in zekere zin revolutionair, zon der dat ze het zelf beseften. Het was belangrijk voor ze indruk te maken en dat lukte in Duitsland beter dan hier en er was meer geld te verdienen. De meisjes waren er makkelijker te versie ren. Duitsland stond in die tijd open voor rock Et roll. Elvis zat er in dienst. De Duitse jeugd, de in de oorlog geboren generatie, was een aparte generatie. De Duitsers waren vertrapt, ze hadden de oorlog verloren, het land was verwoest, het ging gebukt onder problemen. Dat land, die jeugd had rock Et roll nodig, geen dixieland, zoals in Nederland. Duitsers waren rijp voor rauwe, eerlijke muziek. De stijl van de Indobands sloeg er enorm aan. Het sfeertje van de "Halb- starken" leeft nog steeds onder de teenagers van toen. Uit die hoek kwam ook het eerste boekje over Indorock, dat in 1 984 verschenen is. In Duitsland bestaan helaas de oude clubs niet meer, in Nederland ook niet, behalve een zaaltje in Breda, waar de Tielman Brothers ook gespeeld hebben. Tenslotte; hoe komt die kerk in de film terecht? HH: Indo's zijn vaak gelovig en/of bij gelovig. Kerk of krissen. De krissen zie je bij Harry Koster. Het katholieke zie je bij Ronny Neyndorff, die een kaarsje opsteekt en gaat bidden voor een behouden reis. Hij werd gefilmd vlak voordat hij met een vriend naar Indo nesië ging. Neyndorff is ooit begonnen met een bandje, dat repeteerde in een zaaltje van de Onze Lieve Vrouwenkerk in Amsterdam Geuzenveld. Daar komt hij nog vaak om te bidden. Het is niet onverenigbaar, rock Et roll en geloof. In Rockin' Ramona sloop het ook bin nen. Ik hou daar wel van, van die "toevalligheden". L.M. "Rockin' Ramona" zal naar verwach ting komend najaar in de bioscopen te zien zijn. het boek van Lutgard Mutsaers over de geschiedenis van de Indo- Rock. Verkrijgbaar bij boekhandel toko Moesson. Prijs f 35,00, porto f 5,50. een CD met 1 6 nummers van o.a. The Tielman Brothers, Hurricane Rollers, Hot Jumpers, e.v.a. Ook verkrijgbaar bij boekhandel toko Moesson. Prijs f 24,95, porto f 3,00. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 24