"RockinRamona
"INDO-ROCK,
the original recordings"
I
De Javalins tijdens een Duitse T.V.show. In het midden 'onze eigen Smokey
Robinson', Franky Franken en rechts het kleinste electronische orgeltje ter
wereld.
figuurlijk afstand heeft genomen van
de muziekbusiness en zelfs helemaal
niet geassocieerd wenst te worden
met Indo rock. Waarom wilde je hem in
de film hebben, terwijl hij zich hele
maal niet met het nu nog bestaande
Indorockwereldje in Nederland wil
inlaten, daar zelfs op neerkijkt
HH: Toen ik het interview met Andy
Tielman las in het manuscript van
Rockin' Ramona, vond ik die man zeer
intrigerend. Hij had hele rare dingen ge
daan, in zijn jeugd al, heel tegendraadse
dingen, zoals niet willen werken, niet
naar school willen, om alleen maar mu
ziek te maken. Het is iemand met een ge
heel eigen visie, die daar dan vervolgens
alles voor doet. In zekere zin een heel
eigenwijs iemand. Wel de kunstenaar
van het geheel volgens mij. Er is een
haat-liefde verhouding tussen hem en
de rest van de Indogemeenschap. Ze
roddelen allemaal over hem, de meest
verschrikkelijke dingen zeggen ze over
hem, maar aan de andere kant dragen
ze hem allemaal op handen. Hij is hun
held. Dus, hoe kun je nou een film over
Indorock maken zonder Andy Tielman,
die nota bene de aangever van alles is
geweest?
Wat vind jij het meest opvallend aan
de Tielman Brothers als groep in hun
hoogtijdagen?
HH: DefamilieTielman schepte er altijd
genoegen in een mythe te creëren. Bij
Tielman geen "wijven" in de kleed
kamer, geen bezoek van andere muzi
kanten. Wel daarna, als ze de club
verlieten. Ze hadden weinig contact
met het publiek, bewust. Ze creëerden
een soort geheimzinnigheid. Er zat een
visie achter. Ze waren beter dan de rest,
niet alleen technisch, maar ook qua
motivatie, drijfveer. Dat was op zijn best
toen het nog een familieband was. Er
kwamen later andere muzikanten bij,
goede jongens, maar de magie was
weg. Andy heeft het daar nog steeds
over. Het meest van alle Indorockers
denkt hij terug aan vroeger, een beetje
verbitterd waarschijnlijk dat er toch niet
uitgehaald is wat erin heeft gezeten. De
andere groepen hadden zeker ook talent,
misschien wel veel talent, maar het is
niet zeker of daar ook wat uit was
gekomen verder. De Tielman Brothers
wel, absoluut, die hadden heel groot
kunnen worden. Andy heeft waarschijn
lijk het meest van allemaal het gevoel
een kans gemist te hebben. Als je ziet
hoe groot de Beatles zijn geworden.
Speelt Andy een hoofdrol in Rockin'
Ramona?
HH: In zekere zin wel. In het boek had
hij overigens al een centrale rol. Ik heb
vier rollen met Andy gedraaid, veertig
minuten. Als je al dat materiaal achter
elkaar draait, blijf je geboeid. Ik heb in
de film natuurlijk lang niet alles gebruikt,
er komen zoveel andere mensen in
beeld. Zoals Jan Akkerman, die in In
dische kringen zeer populair is. In de
film improviseert hij op Black Eyes,
prachtig.
Je vertelde, dat je ook naar Duitsland
bent geweest om te filmen. Waarom?
HH: Daar is Indorock heel belangrijk
geweest, zeker wat betreft de beroeps
bands. Professioneel muziekmaken in
Nederland in die tijd? Ga eerst maar
eens naar het conservatorium of blijf
anders tussen de schuifdeuren staan,
dat was de mentaliteit. De Indobands
waren in zekere zin revolutionair, zon
der dat ze het zelf beseften. Het was
belangrijk voor ze indruk te maken en
dat lukte in Duitsland beter dan hier en
er was meer geld te verdienen. De
meisjes waren er makkelijker te versie
ren. Duitsland stond in die tijd open
voor rock Et roll. Elvis zat er in dienst. De
Duitse jeugd, de in de oorlog geboren
generatie, was een aparte generatie. De
Duitsers waren vertrapt, ze hadden de
oorlog verloren, het land was verwoest,
het ging gebukt onder problemen. Dat
land, die jeugd had rock Et roll nodig,
geen dixieland, zoals in Nederland.
Duitsers waren rijp voor rauwe, eerlijke
muziek. De stijl van de Indobands sloeg
er enorm aan. Het sfeertje van de "Halb-
starken" leeft nog steeds onder de
teenagers van toen. Uit die hoek kwam
ook het eerste boekje over Indorock, dat
in 1 984 verschenen is. In Duitsland
bestaan helaas de oude clubs niet meer,
in Nederland ook niet, behalve een
zaaltje in Breda, waar de Tielman
Brothers ook gespeeld hebben.
Tenslotte; hoe komt die kerk in de film
terecht?
HH: Indo's zijn vaak gelovig en/of bij
gelovig. Kerk of krissen. De krissen zie
je bij Harry Koster. Het katholieke zie je
bij Ronny Neyndorff, die een kaarsje
opsteekt en gaat bidden voor een
behouden reis. Hij werd gefilmd vlak
voordat hij met een vriend naar Indo
nesië ging. Neyndorff is ooit begonnen
met een bandje, dat repeteerde in een
zaaltje van de Onze Lieve Vrouwenkerk
in Amsterdam Geuzenveld. Daar komt
hij nog vaak om te bidden. Het is niet
onverenigbaar, rock Et roll en geloof.
In Rockin' Ramona sloop het ook bin
nen. Ik hou daar wel van, van die
"toevalligheden".
L.M.
"Rockin' Ramona" zal naar verwach
ting komend najaar in de bioscopen
te zien zijn.
het boek van Lutgard Mutsaers
over de geschiedenis van de Indo-
Rock. Verkrijgbaar bij boekhandel
toko Moesson.
Prijs f 35,00, porto f 5,50.
een CD met 1 6 nummers van o.a.
The Tielman Brothers, Hurricane
Rollers, Hot Jumpers, e.v.a.
Ook verkrijgbaar bij boekhandel
toko Moesson.
Prijs f 24,95, porto f 3,00.
20