Het Karbouwengat De Menangkabauers en het Karbouwengat Niet voor één gat te vangen Een foutje is zo gemaakt. Dat bleek al gauw na het verschijnen van Moesson nr. 1 4 met die prachtige voorplaat van het Karbouwengat. Althans, dat dachten wij, want twee attente lezers lieten ons weten dat het hier ging om de Harau-kloof, een geografische bezienswaardigheid dicht in de buurt van het Karbouwengat die er, gezien het minimale aantal reakties, kennelijk vaker mee wordt verward. Zo ook nu; in een fotoalbum van wijlen Prof. Dr. A. Hagedoorn (wiens Herinneringen voor het eerst in diezelfde Moesson te lezen waren) vonden we een aantal losse foto's zonder bijschrift waaronder het exemplaar in kwestie. Op de vraag waar deze genomen was, klonk al gauw: "dat is toch het Karbouwengat?" Na in de encyclopedie van Nederlands Indië achter "Karbouwengat' een beeldende beschrijving te hebben gevonden van wat de foto te zien gaf, was de zaak beklonken. Een slordigheidje natuurlijk dat we hierbij graag rechtzetten meteen mooie foto van het echte Karbouwengat. In Moesson van 1 maart j.l. las ik de interessante beschrijving over het karbouwengat en hoe de kloof bij Bukit- tinggi aan zijn naam "Karbouwengat" zou zijn gekomen. Toen ik destijds in Emmahaven (Telukbayur) bij Padang woonde en werkte gaf een Menang- kabauer - de mandur air: Suman galar Sutan Bagindo - mij een andere uitleg over de naamgeving, welke ik u hierna graag wil vertellen. Heel lang geleden kwam er uit het zuiden een volk, dat de bevolking van de Padangse Boven- en Benedenlanden wilde bestrijden en hun gebied wilde veroveren. De bevolking van deze Padangse landen was echter een vrede lievend volk, dat niet voor oorlog voelde. Aan het volk uit het zuiden werd daarom een voorstel gedaan twee karbouwen met elkaarte laten strijden, één karbouw van van het volk uit het zuiden tegen één karbouw van de bewoners van de Pa dangse landen. Als de karbouw van het volk uit het zuiden de strijd zou winnen, zouden de bewoners van de Padangse landen zich zonder meer overgeven, maar als de karbouw van de bevoking van de Padangse landen het zou winnen, dan zou het volk uit het zuiden zich zonder strijd weer naar hun eigen land terugtrekken. Met dit voorstel werd ingestemd. Het volk uit het zuiden kwam met een grote sterke karbouwenkoe met indruk wekkende horens, waar de bevolking van de Padangse landen met respect naar keek. Zij zetten daarop een klein jong karbouwenkalfje in en zetten het een scherp mes op de neus. Toen het karbouwenkalfje de karbouwenkoe zag, rende het er verheugd op af en begon direkt te drinken. Met elke dronk stiet echter het mes in het lichaam van de karbouwenkoe, waarop deze het op een lopen zette, nagezeten door het kalf. De koe rende tenslotte het hoge land (bukit) op en zag de steile afgrond niet, waar door ze in de diepte (ngarai) stortte en dood neerviel. De bevolking van de Padangse Boven- en Benedenlanden had gewonnen, omdat hun karbouwenkalf de karbou wenkoe had verslagen. Het volk uit het zuiden droop beschaamd af. Het aan de westkust van Midden-Sumatra gelegen gebied van de Padangse Boven- en Benedenlanden kreeg sindsdien de naam Menangkabau (karbouw gewon nen). Voor de in dit gebied wonende Menangkabauers was het hiervoor beschreven gebeuren zó belangrijk, dat zij het symbool van de karbouw door twee karbouwenhorens in hun kunst uitingen vaak verwerkt. Dit symbool kan men bijvoorbeeld herkennen in de bouwstijl, waarbij de nok van de ge bouwen aan beide einden omhoog buigt als de karbouwenhorens. Ook bij de bruidstooi buigt de hoofdtooi als twee karbouwenshorens omhoog. In andere kunstuitingen, zoals zilversmeedwerk, keren de karbouwenhorens vaak terug. De taal welke er wordt gesproken is het Menangkabaus, een taal verwant aan- maar geen dialect van het Maleis. De Nederlanders, die later het verhaal van de karbouwenstrijd vernamen, noemden om die reden het ravijn bij Bukittingi (Fort de Koek): het Karbou wengat. R.J.C. BROSTOWSKI Voor het rondleiden van een Nederlands- Engels-sprekend reisgezelschap in de buurt van Padang heeft het Indonesische reisbureau een Indo ingehuurd. Na een lange dag van bezienswaardigheden is het beroemde Karbouwengat aan de beurt. "And this, ladies and gentlemen, is the famouseheh(even laat zijn parate kennis van de Engelse taal hem in de steek, maar niet voor lang) the famous Buffalo Bill 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 25