Om te voorkomen dat ze hun eigen kontjo's zouden beuken Als Barkey binnenkomt, is dat een gebeurtenis die niemand ontgaat. Barkey zegt namelijk niet gewoon "goedemorgen" maar hij roept altijd opgetogen "hallo". Zo van: het feest is toch nog niet afgelopen? Barkey is dus zo iemand die al direkt bij binnenkomst leven in de brouwerij brengt. Af en toe kan zoiets ook wat fout gaan, bijvoorbeeld wanneer in de brouwerij net een gloeiende herrie aan de gang is en dan moet er even "sstt" worden gedaan. Maar mensen als Barkey zijn vaak de anti-vries in het dageljkse leven en werken. In Indische kring is Louis Barkey een bekend figuur, niet in de laatste plaats omdat hij tijdens bijeenkomsten regelmatig achter een tafel staat waarop familiewapens zijn uitgestald. "Ik heet Leonardus Johannes Barkey, in augustus 1 923 geboren in Manggar, Biliton. Vader Indischman, moeder Chinese. Na de scheiding van mijn ouders ben ik tot mijn 1 7e opgevoed door de broeders op Pankalpinang. Daarna nog een tijd op St. Vincentius in Buitenzorg. Toen onder de wapenen, oorlog en krijgsgevangene in Tjimahi, daarna Flores en Pakan Baroe. Na de oorlog als soldaat in Palembang ge legerd en daar las ik iets over technisch onderwijs in Soerabaia. Dat was de technische opleiding voor gedemobili- seerden en die heb ik toen gevolgd (niveau M.T.S.). Daarna ben ikgaan wer ken bij de Droogdok Maatschappij in Soerabaia. Ik had daar een goede baan en ben er tot 1 960 gebleven. Toen werd de situatie voor Nederlanders te gevaar lijk en ben ik met mijn gezin naar Holland gegaan. Hier ben ik bij Defensie terecht gekomen. Daar heb ik mij tot mijn pen sionering bezig gehouden met het schrijven en samenstellen van manuals, techinische handleidingen. Zo'n 20 jaar geleden maakte ik kennis met Dick Visker die bezig was met zijn Indisch Familie Archief. Toen dacht ik: wat kan ik doen voor de Indische ge meenschap? Omdat ik een beetje kan tekenen besloot ik mij te verdiepen in familiewapens. Nu 20 jaar later denk ik dat ik er iets van af weet, maar ik ben geen heraldicus. Wel een heraldisch tekenaar. Over familiewapens kunnen we heel duur en deftig praten, maar een familie wapen is gewoon een familielogo, een kenteken. Je hoeft niet van adel te zijn om een familiewapen te kunnen dragen. De stelling is dat iedereen een familie wapen kan dragen als hij maar niet het wapen van een ander voert. Het leuke aan een wapen is dat het méér tot een familie hoort, meer familie gebonden is dan een naam. Een wapen is altijd uniek, een naam niet. Familiewapens zijn al eeuwenoud, maar ontdaan van alle franje was zo'n wapen bedoeld om op het slagveld herkenning te hebben. Aan de schilden kon men zien wie vriend en vijand was omdat daarop de familiewapens waren geschil derd. Om te voorkomen dat ze hun eigen kontjo's zouden beuken. In een familiewapen komt tot uitdruk king wat een familienaam zegt. Heel simpel voorbeeld: de familie Molenaar heeft een molen in het wapen. Maarook kunnen alleen aanknopingspunten erin worden verwerkt. Een tabaksplantje bijvoorbeeld vanwege een grootvader die ergens in de tabak heeft gezeten. Overigens hoeven familiewapens niet altijd nieuw ontworpen te worden. Veel families hebben al een wapen, het vergt alleen onderzoek in de archieven om te weten te komen hoe dat eruit ziet. In de loop der jaren heb ik al veel mensen daarbij behulpzaam kunnen zijn. Fami liewapens onderzoeken en ontwerpen was vroeger mijn hobby en nu in feite een dagtaak. Dat wil ik nu trouwens best zeggen: zorg dat je een hobby hebt voor de tijd na je pensionering. Dat is belangrijk. Over Indische familiewapens heb ik twee boeken samengesteld. Die zijn larkry Het familiewapen van, en door Louis Barkey. niet uitgegeven maar aangeboden aan verschillende bibliotheken en archieven, onder meer het Indisch Familie Archief en het Indisch Wetenschappelijk Insti tuut. Ik ben nu ook bezig met een boek over Indische gemeentewapens. Ja, ik ben nu nog steeds medewerker van het IFA en ook andere Indische verenigingen help ik een beetje. Ik wil iets doen voor de Indische gemeen schap. En als ook ik mij soms afvraag waarom er toch geen betere samen werking mogelijk is, denk ik wel eens omdat Indië zo groot was. Iemand uit streek A denkt en voelt toch heel anders dan iemand uit streek B. En dus blijven alle A's bij elkaar en willen weinig werkelijk te maken hebben met de B's. Ik weet niet hoor, misschien. Ach, vertellen of schrijven over mijn jeugd bij de broeders? Het was sad. Als rnijn ouders niet waren gescheiden, was mijn jeugd anders geweest, mijn schooltijd anders geweest, alles. Maar dat is allemaal als als. Denk echter niet dat ik nu een ongelukkig mens ben, integendeel." R.B. Louis Barkey, te wapen.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 9