Acht jaar Dominee Visser op Sulawesi door TOM VAN DEN BERGE WILLIAM SEGERS Dominee Visser werd in 1 970voorzendingswerkdoorde Nederlands Hervormde Kerk naar Sulawesi (Celebes), in Indonesië gezonden. Nadat hij in 1 978 door de Indonesische militaire machthebbers gedwongen werd het land te verlaten, keerde hij terug naar Nederland. Al vrij snel ging hij zich inzetten voor de opvang van drugsverslaafden, daklozen en vluchtelingen in de Pauluskerk in Rotterdam. Hij doet dit werk niet in alle stilte. Vlak voor Kerstmis vorig jaar bracht hij nog met een dertigtal daklozen de nacht door op het bordes van het stadhuis. Visser wilde met zijn aktie bereiken dat de gemeente Rotterdam meer geld beschikbaar zou stellen voor de opvang van daklozen. Dominee Visser Wat voor toestand trof u aan toen u in 1970 aankwam op Sulawesi? Sulawesi Tengah (Midden-Celebes), waar ik mijn werkterrein zou krijgen, was in die tijd volledig onbereikbaar. Alle wegen en alle bruggen waren ver woest en alles moest gelopen worden. In dat gebied had nog maar kort daar voor een burgeroorlog gewoed. Kahar Muzakar, de opstandelingenleider van de Darul Islam (een beweging die naar de vestiging van een islamitische staat streefde) op Celebes, was toen maar pas (in 1965 - T. v.d. B W.S.) ver slagen. Alle onder de noodtoestand afgekondigde bepalingen golden in die tijd nog. Maar ik had wel alle vrijheid, ik kon overal heen. In Jakarta had ik ook geen problemen. Wat kreeg u als opdracht mee? Moest u het geloof gaan verbreiden? Nee, dat was al voorbij. Het was eigenlijk een soort assistentie die je verleende aan de lokale kerk. Het gesprek wordt nu onderbroken door een medewerker van het opvangcentrum voor drugsverslaafden en daklozen in de Pauluskerk. Deze komt melden dat er beneden recherche voor de deur staat die een van de aanwezigen in het opvangcentrum wil arresteren wegens een inbraak. Dominee Visser ging even naar beneden, maar vertelde na terug komst dat hij aan dit soort gevallen weinig kon doen. Er bestond tussen hem en de politie alleen de afspraak dat deze eerst aan hem zouden laten weten als een bezoeker van het centrum ge arresteerd zou worden. Hij benadrukte wel dat dit soort arrestaties weinig voor komt, "anders kunnen ze de helft wel aanhouden, want het zijn (bijna) alle rnaar drugsgebruikers". Na deze onderbreking legt dominee Visser uit dat hij aanvankelijk vooral vormingswerk voor het lokale kader van de kerk op Midden-Sulawesi verzorgde. Dit werd in de loop van de jaren steeds meer toegspitst op de eigen situatie. "We hebben niks aan godsdienst als de mensen ongezond zijn en we hebben niks aan gezonde mensen als ze niet weten hoe ze aan geld moeten komen; en je hebt niks aan mensen die alleen maar weten geld te verdienen, maar een rotte mentaliteit hebben". "Ik deed zelf veel aan gezondheidszorg, daar wist ik ook wel wat van. Later namen we ook dukuns (inheemse dokters) mee en verloskundigen en verpleegkundigen. Ik heb zelfs nog verhalen over varkens gehouden, maar toen dacht ik jongen nou kom ik toch wel aardig(gelach) aan het eind van mijn kennis. Later nam echter ook een Javaanse landbouwdes kundige deel aan dat soort cursussen. Bedacht u zelf al die plannen of haak te u ook in op initiatieven die vanuit de bevolking genomen werden? Het gebied heeft vanwege de burger- 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 8