Naar Indonesië op eigen houtje? 9 oorlog, waar ik zojuist van vertelde, tot 1968-1969 stilgestaan. Het gevolg was dat toen ik daar kwam, ik alles mee had. De mensen hingen aan je lippen. Kranten waren er niet, dus al mijn stenciltjes - ik had de enige stencil machine in het gebied - werden ver slonden. Ik had dan ook een grote invloed in het begin en dat heeft weer geleid tot conflicten met het leger. Ik heb zelfs vliegvelden geïntroduceerd. Ik heb daar ook nog een kleine cursus voor gevolgd. Met steun vanuit Amerika zijn toen meerdere vliegvelden aange legd. Er was namelijk nog nauwelijks technisch onderwijs, niemand had daar nog de ballen verstand van. Dus dan moet je tegen de desa zeggen: Alle bomen kappen, dat moet er uit, zand- storten. Dat moest allemaal in gotong royong (onderlinge hulpverlening) ge beuren. Er zijn nog steeds van die vliegvelden in gebruik. Het is wel ge beurd dat we 's nachts met een wals uit Poso moesten komen, om een landings baan door platwalsen voor gebruik klaar te maken. Die wals moest over een berg heen rijden. Als de wals tot stilstand kwam, sprongen er mensen uit mijn auto (van waaruit ik de wals moest bijlichten) om met blokken hout te zorgen dat de weg voor de wals be gaanbaar bleef. Daarbij heeft nog een vent een pink verloren. We hebben wel eens dingen onder steund als er lokale initiatieven ont stonden. Je was dan van succes ver zekerd, want het werd gedragen door de mensen ter plekke. Je kon ontzettend veel kwijt aan de mensen, de mensen waren erg leergierig. Natuurlijk die oude adat was er nog altijd en die oude godsdient, dus er waren remmen. Maar daar kon je over praten met de mensen, zo van: Kunnen die bruilofts- en begra fenisfeesten niet goedkoper, dan kan het toch ook gezellig zijn? En moet je nou altijd aan gotong royong doen? Je hebt mensen die prestige willen hebben en daardoor zich allerlei dingen gaan permitteren, tot corruptie toe. Verder is een van de grootste problemen bij de economische ontwikkeling van zo n gebied, dat zodra iemand een paar centen heeft, zijn hele familie naar hem toekomt om van zijn rijkdom te gaan leven. Zo van: vroeger heeft mijn vader jou geholpen, nou moet jij mij helpen. Dat was heel interessant om met de mensen te bespreken: in hoeverre willen we die adat doorbreken, opheffen. Wat vindt u van de kritiek die mensen als Wertheim in de jaren zeventig hebben geuit op de hulpverlening in een door generaals geleid land als Indonesië? Niet alleen dienen derge lijke hulpprojecten als een soort ondersteuning van een dictatuur gezien te worden, maar ook - aldus deze critici - vergrootten deze projec ten de kloof tussen armen en rijken in de dorpssamenleving. Ja, dat is niet helemaal onzin. Er zijn natuurlijk veel ontwikkelingsprojecten, waar alleen bepaalde mensen van profi teren. Maar van een project profiteert al snel iemand, die al op gang gekomen is. Er werd wel zo veel mogelijk in de breedte gewerkt, zodat alle mensen aan de projecten deelnamen. Je hebt echter te maken met het probleem dat er bepaalde mensen in een samenleving de baas zijn. Deze mensen hebben een beetje de neiging die projecten naar zich toe te trekken. Er komen natuurlijk conflicten als je bestaande, min of meer feodale verhoudingen, probeert te door breken. Projecten voor de allerarmsten is iets van een latere tijd. Ik heb er wel naar gestreefd om gelijkmatig te werken, door te zorgen dat de ontwikkelings projecten verspreid over het hele gebied tot stand kwamen, dat je dus niet be paalde bevolkingsgroepen te veel voor keur verleende. De meesten woonden overigens in een dun bevolkt, uitge strekt gebied. Men had het land zelf in eigendom. Er was dus niet een tegen stelling tussen grondbezitters en land lozen. Men kan stellen dat er twee grote pro blemen waren. Je had ambtenaren die land kochten buiten hun eigen gebied, wat eigenlijk niet mocht. Het tweede probleem was het verschijnsel dat de mensen de rijst, die nog op het land stond, voor geld verkochten aan hande laren. Dit werd het ijon-systeem genoemd. Door dit systeem bleven de mensen arm, wat voor projekt je ook opzette. Ik heb daar veel lezingen over gehouden. Heeft u op Sulawesi iets gemerkt van anti-Chinese sentimenten? In 1973 heb ik een pogrom tegen Chinezen in Palu meegemaakt. Er wer den toen toko's (winkels) verbrand. Ik heb daar Chinezen over gesproken die zeiden dat het ook wel een beetje hun eigen schuld was. Men voelde dat men moest zorgen dat de kloof tussen arm en rijk niet te groot werd. Er waren wel Chinezen die inzagen dat het hun eigen belang was dat de lonen niet te laag waren en de prijzen niette hoog werden opgedreven. Het militaire veiligheids systeem was overigens wel zo goed georganiseerd, dat men in korte tijd onlusten kon onderdrukken. Waren er nog conflicten tussen islam en christendom? Die conflicten waren niet dominerend. Ingrijpender was het conflict tussen de oude stamgodsdiensten en het christelijk geloof over de verantwoordelijkheid voor de opbouw van het land. Bijvoor beeld, bij het verschijnen van een bepaalde vogel, werd er gezegd: wij gaan vandaag niet werken, want het is een slechte dag. Dan zei ik: Ja mensen, zijn wij nou helemaal, die vogel gaan we trotseren. Dus de mensen lef geven: die flauwekul om een hele dag niet te werken om zo'n vogel. Of er werden bepaalde dingen niet gegeten, omdat men dacht dat er boze geesten in het voedsel zaten. Ook mochten bepaalde landbouwgewassen niet op een zekere manier behandeld worden, want er zou nog een geest in zitten. Dan zeg je: Ben je nou helemaal, want er zit helemaal geen geest in. Die rijstgodinnen bestaan niet. Nou ja, dat zeg ik nou wel zo, maar daar moest je met de mensen langdurig over praten. Was u succesvol in het realiseren van veranderingen? We hebben betrekkelijk veel kunnen bereiken. Je moet natuurlijk niet alles tegelijk willen bereiken. Je moet ook accepteren dat dingen nog niet willen lukken. Onze propaganda voor de Keluarga berencana (family planning of geboorteregeling) sloeg in het begin bij de bevolking niet aan. Maar we hebben er alles aan gedaan: lezingen gehouden, boekjes uitgegeven en rollenspelen gehouden. Ik geloof dat in 1978 onze Kecamatan (district) zelfs van geheel Indonesië de beste resultaten geboekt heeft op het gebied van de geboorte regeling. Dus het had wel succes. Niet door mij zo zeer. Zo'n idee moet natuur lijk overgenomen worden door de in formele leiders in de samenleving, pas dan heeft het succes. Hoe overtuig je de bevolking nu? Je moet uiteraard beginnen waar de mensen zijn. Ik heb er altijd naar ge streefd om de mensen te bezoeken waar ze woonden. Daar moest ik wel een week voor lopen. Dan had je al de helft van het succes binnen. Dat vonden de mensen zo subliem dat je het er als Hollander voor over had om een weekte lopen om hen te kunnen bezoeken. Dan laat je je informeren door de plaatselijke leiders over de situatie in hun gebied. In de lezingen die ik later hield, gebruikte ik deze informatie weer. Ik probeerde hen dan vanuit de geloofsovertuiging duidelijk te maken om in hun toestand veranderingen aan te brengen. Je wees hen ook op bijgeloof, dat vaak een rem was op ontwikkeling. We lieten na afloop van zo'n bezoek veel paper achter. Na een zekere tijd kwamen wij weer terug (lees verder volgende pagina) Moesson beschikt over een complete logeeradressenlijst van± 1 50 guest houses, particuliere adressen, etc. Te bestellen door f 9,-over te maken op Postbanknr. 6685. Inlichtingen: tel. 070 - 354 55 00.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 9