Het nieuwe programma "Verre Bestemmingen 1991" is uit! 4johve.icbi FAIRWIND VERRE BESTEMMINGEN reizen Ln. van Meerdervoort 610 2563 BN Den Haag 070-3468950/51 scheikundige, die er werkte voor I.G. Farben. Ook de kunstkleurstoffen deden hun intrede bij de batik-industrie. Plot seling moest de Duitse dokter het kan toor verlaten - anders zou de zaak op de zwarte lijst van de geallieerden komen. Zo werden we aan de oorlog herinnerd. Ook op een andere veel indringender wijze. Naast ons in ons paviljoen woonde een Duitse dame, die drie grote portretten op een ezel had staan van haar drie zoons. Ze had een vleugel en speelde prachtig. Eens ging dit de gehele nacht door en waren er 's morgens zwarte sluiers over een portret. Dit herhaalde zich drie maal. Het was wel ver van ons, doch het maakte diepe indruk. Maar aan de andere kant was het zo veraf: Nederland was neutraal, we waren jong en niet al te sentimenteel, gecon centreerd op het heden van de ons omringende maatschappij. En er was nog plaats voor vrolijkheid. Op een groot verjaardagsfeest viel mij de eer te beurt met de jarige de polonaise te openen - maar ik kon niet dansen. Het gaf me een akelig gevoel van tekort schieten, maar het dansen was in die tijd in een streng christelijk gezin nog niet gebruikelijk en bij schoolfeestjes etc. hield ik mij in dit opzicht afzijdig. Maar bij een volgende gelegenheid ont fermde zich de echtgenote van overste Munter over mij, die vader en moeder nog kenden uit Atjeh. Zij had een aardig meisje uitgenodigd, dat zo juist van een kostschool in Duits land naar haar familie was teruggekeerd na afloop van de oorlog. Ik was toen al 1 9 jaar en had niet de minste oefening gehad, bovendien stond mijn hoofd niet erg naar feestvieren en vrolijkheid. Het onderricht werd niet voortgezet, maar wel hoorde ik hoe het leven in een oorlogvoerend land is, we zaten meer te praten dan gunstig was voor het ver werven van de noodzakelijke vaardig heid. Zo mengde zich de fundamentele ernst van een levensbeschouwing in het predikantsgezin met de ernst van de indrukken uit Boerenoorlog, Balkan oorlog en tenslotte meer dichtbij de realiteit van Wereldoorlog I. Daarbij kwamen vragen over theologische pro blemen, zoals deze verdeeldheid hebben gebracht onder de christenen al ware het alleen tussen katholieken en protes tanten. Dit alles in een maatschappij waar men niet de invloed ondergaat van een gelijkgestemde traditie. Ik was bij de gesprekken met Catherine Pervors, een Leger des Heils meisje dat verloofd raakte met een - toen nog zeldzame - communist. Ik geloof dat mijn ouders de opvatting hadden dat die ook de geest achter het door mensen geschre ven Nieuwe Testament benaderden en zo waren het ook steeds begrijpende gesprekken, ook met Mohamedanen; één in de erkenning van de Schepper en wars van kwetsing van eerlijke gevoe lens bij de ander. Dit droeg bij tot de groei van een programma van denken en de opvatting die Goethe zo schoon onder woorden brengt: "der Mensch in seinem dunklen Drange ist sich des rechten Weges wohl bewusst'. Een discussie die het oude vaderland in beweging bracht, namelijk of de slang al dan niet gesproken had, was in deze sfeer ondenkbaar. Dit leidde ook tot een conflict op het kantoor ICHVR. Daar ik goede zaken deed met mijn grote Chinese clientèle, meende ik op mijn vriend de Javaanse koper wel wat te mogen afschrijven. Uit de eenvoudige adat die ik bij onze bedienden had leren kennen,wistikdat het voor hem absoluut onmogelijk was zich te onttrekken aan de verplichtingen die de gemeenschap nu eenmaal aan een rijk familielid toeschrijft. Dit gaf aanleiding tot een scherp conflict met een echt Hollandse procuratiehouder, waarop ik onmiddellijk mijn ontslag indiende. Ik wilde baas zijn en vrij en daarmee de belangen van de firma zo goed mogelijk dienen. Maar ik wilde geen willoos werktuig worden tegen mijn principes. De grote chef, meer een Indischman met liefde in het hart voor het volk, gaf mij groot gelijk en ik bleef. Kreeg een gedeeltelijke procuratie. Mijn salaris plus tantième was voor die tijd aanzienlijk en zo naderde ik een belang rijk kruispunt in mijn leven. Vader had als predikant een redelijk, maar geen groot salaris. Die dag dat ik thuis kwam, vroeg ik hem mee te gaan naar de voorgalerij. Daar hadden wij een prachtige rechthoekige tafel staan met marmeren blad, omlijst door teakhout, het object van toegewijde zorg van de djongos. De aap van 19 jaar haalde zijn portefeuille te voorschijn en bedekte het blad met bankbiljetten, de dogcar met paard en koetsier stond nog voor het huis. Ik was 'apetrots' en verwachtte een goedkeurend klopje op de schouder dat ik het zo best gedaan had bij Inter- natio. Het tegendeel was het geval: 'Je kunt niet God dienen en de Mammon' was zijn reactie. Er volgden ernstige gesprekken. Ik vond het werk in de grote vrienden kring heerlijk. Inderdaad was ik gecon centreerd op het verdienprincipe. Er zijn vele teksten in de Bijbel die hier voor waarschuwen, maar hij gebruikte er géén. Hij voorzag als het ware de consequenties van voornamelijk spelen op bezit, zoals thans nog in de wereld. In een warwinkel van overwegingen stond mij ook voor ogen dat ik nog geen hogere opleiding had en dat mijn positie daardoor gemakkelijk overgenomen zou kunnen worden door een afgestu deerde uit Holland. Het gevaar voor "presentkaasjes" van directies werd groter naarmate de hygiënische om standigheden in Indië steeds beter werden. En zo viel het grote besluit: naar Holland. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 21