BIJ DE VOORPLAAT (foto: Carel Lawick) DAN STA JE Oproep GEZOCHT VAKANTIE I.D.C. POIRRIE 19e 20e EEUWSE INDISCHE SCHILDERIJEN aquarellen en tekeningen door Nederlandse en andere Europese kunstenaars. HAKS MARIS - Zijlweg 283 - 2015 CM Haarlem tel. 023 - 23 35 01 - fax. 023 - 25 35 07 Opeens begint het te regenen. Niet zo maar wat druppels maar echt plenzen. En dan lijkt het of een sprookje uit is, of het met de regen wordt weggespoeld. Want in no-time is alles en iedereen door- en doornat. Overal zijn opeens grote plassen, overal is modder, overal komt water af en door. Nergens meer zon en kleur, alleen water dat alle mooiheid wegspoelt. Dan ook zie je niet meer typisch Indonesische straattaferelen, maar enkel gammele bouwsels en vehicels. Je ziet mensen die in één keer alles zijn kwijt geraakt en die weggedoken het einde van het natuur geweld afwachten. De auto wordt gestart. Je kijkt nog even naar de verdronken plaats waar je nog maar een half uur geleden uitgebreid zat te eten en genoot van de omgeving, alles en iedereen. Waar je dacht "dit is toch prachtig, wat wil een mens nog meer?" De auto rijdt weg, met jou en je bent blij deze plek te kunnen verlaten, op weg naar een schoon en droog hotel. Om daar uit te rusten, te slapen en om morgen van daaruit opnieuw erop uit te trekken en te genie ten. Ja, zo kan dat gaan als je op vakantie bent in Indonesië. Hoewel, Indische mensen zeggen nooit dat ze daar op vakantie gaan. Op vakantie ga je naar Benidorm, naar Amerika of naar de Rivièra, maar niet naar Indonesië. Je gaat naar Indonesië. En niet om het een of ander, maar het liefst zou men ook niet "Indonesië" zeggen, maar "huis" Ikga even naar huis. Want dat is het heus nog altijd als je daar naar toe gaat. En als je er bent en het plenst en je vlucht, dan voel je je even schuldig, je voelt je even leeg. Maar ook begin je een beetje te beseffen. Bijvoorbeeld het verschil tussen sprookjes en werkelijkheid. Tussen ver langen en realiteit. Je begint iets te begrij pen van "tussen twee vaderlanden" en zoiets als "dualisme". Ik moet naar de voorplaat toe, naar de "roemah saté", het gebouwencomplex van het Departement van gouvernements- bedrijven in Bandoeng. Zo heet dat nu niet meer, maar toen, in de oude tijd, wél. En dat departement was een verzameling van allerlei overheidsinstanties en -bedrijven, zoals de Dienst van toezicht op de Spoor- en Tramwegen, de Zoutregie, de PTT, en de Dienst van de Mijnbouw. Begin 1991 wandelde een meneer Lawick uit Holland langs dit gebouw en hij zag onder meer een bruidspaar dat dit complex had uitgekozen als decor voor de officiële trouwfoto's. Lawick maakte daar weer een plaatje van en dat prijkt nu op de voorplaat van dit eerste nummer van de 36e jaargang van Moesson, het Indisch tijdschrift dat nu ook een maandblad is geworden. Toen ik deze foto voor de eerste keer zag, dacht ik: da's aardig. Een "koloniaal" gebouw dat als achtergrond wordt gebruikt voor de vastlegging van de mooiste dag van een leven, van een nieuw begin. Natuurlijk is de "roemah saté" voor het bruidspaar geen koloniaal gebouw of het oude kantoor van de Zoutregie, maar gewoon het mooiste plekje van Bandung om bruidsfoto's te maken. Daar moeten we verder niets achter zoeken of bij fantaseren. Doen we ook niet. We willen alleen even kijken naar een stijlvolle voorplaat van een nieuw begin: een nieuwe jaargang, een maandblad. Naar een stille ontmoeting tussen verleden, heden en een toekomst vol verwachtingen. Opzo'n moment, op zo'n dag gaat het hart alleen uit naar geluk. Naar het goede dat is geweest, dat is en dat komen gaat. Voor even is alles puur omdat voor even niet gedacht wordt aan zoveel dat ook was, is en komen zal. En op zo'n dag wordt een ark gebouwd om bescherming te hebben en om bij elkaar te kunnen blijven voor de dagen waarop de regens alle licht en kleur, al het uiterlijke en sprookjesachtige lijken weg te spoelen. Want regens houden ooit op en wanneer de grond weer droog is en het licht keert terug, dan weet je je weer gelukkig. Omdat je niet gevlucht bent. Dan sta je. Net als de roemah saté, een décor voor een nieuw begin. RALPH BOEKHOLT Het NIMAWO (Nederlands Insti tuut voor Maatschappelijk Werk Onderzoek) is bezig met een on derzoek naar de behoefte aan verzorgingstehuizen onder Indische Nederlanders. In het kader hiervan zouden wij graag gesprekken willen voeren met Nederlanders met een Indische achtergrond die 65 jaar of ouder zijn. Wilt u meewerken aan het onder zoek dan kunt u ons telefonisch (070-3541211) of schriftelijk (Willem de Zwijgerlaan 66, 2582 ES Den Haag) benaderen en vragen naar riki van Overbeek. We komen dan bij u thuis voor een gesprek. Het Indisch Documentatie Centrum (IWI) en IFA) is in verband met vakan ties gesloten van 15 t/m 31 juli a.s. Best een aardige meid, ze probeert alleen een beetje op te vallen. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 2