Het jongensorkest "Concerto for Piano and Wind Octet" in typisch neoklassieke stijl. Dit stuk heeft al iets van "piano-slagwerk" dat in de verte aan gamelan doet denken. Pas hierna hoorde hij, bij zijn bereisde vriend Eric Clark, op platen opgenomen Balinese gamelan muziek. Niettegenstaande de kwaliteit van platen en grammofoon in die tijd werd hij onmiddellijk en volledig gegrepen door deze muziek. Hij trouwde kort daarop met zijn vrouw Jane Below en vertrok naar Bali. Ze bleven maar kort in een hotel en huurden al gauw een huisje in de desa Bulugeng. Hij dook daar volledig onder in de muziek. Hij verloor het con tact met anderen, beantwoordde geen brieven meer en wist tenslotte niet eens meer wat voor dag het was. Echter, onver wacht voor hem bleek ineens zijn visum voor zes maanden te zijn verlopen. Zijn vrouw en hij moesten het land verlaten. In 1932 was hij weer terug in Parijs. Hij was daar echter rusteloos en kon er niet meer tot componeren komen- hij had heimwee. Binnen twee maanden stapte hij in Marseille alweer aan boord op weg naar Bali. En daar is hij met zijn vrouw zes jaar gebleven. Zij lieten een huis bouwen bij Sayan op midden-Bali en namen aktief deel aan het culturele leven van hun omgeving. Om de oude gamelan muziek volgens de stijl van het hof te kunnen bestuderen liet hij oude instrumenten restaureren. Niet alleen schonk hij daarna de compleet ge restaureerde gamelan aan de desa Sayan, maar liet de lokale muzikanten ook leren hofmuziek te spelen volgens de oude stijl. Ook liet hij een mini-gamelan maken voor de kleine jongens van de desa onder het motto "jonggeleerd oud gedaan". Hij heeft daar zelfs later een kinderboek over ge schreven: "A club of small men". Boven dien ontdekte hij ook Sampeh, een begaafd klein jongetje, die hij op zijn kosten lessen liet volgen bij de beste dansmeesters van Bali. Sampeh is een bekende Balinese dan ser geworden, ondermeer door zijn ver tolking van de Kebyar, een dans die laag bij de grond, veelal zittend op de knieën wordt uitgevoerd. McPhee realiseerde zich echter al gauw dat door de invloed van het Westen de originele muziek van Bali zou kunnen uit sterven. Daarom begon hij aan een gigan tisch werk, de Balinese muziek in Wes- Sampeh danst de Kebyar 8 terse notatie te vangen en de vele stijlen en melodieen op die wijze vast te leggen. Ondermeer met behulp van een gamelan speler die hij zeer bewonderde en van wie hij veel heeft geleerd: Made Lebah. Van hem hoorde hij ook de uonderlijke verha len over de instrumenten zoals die in Bali leven. En ook die verhalen zijn door hem gedocumenteerd. Zoals b.v. de volgende legende die leefde in een desa in de bergen: De bergbewoners van Bungaya liepen eens langs de zee. Plotseling klonk uit de golven prachtige muziek zoals ze die nog nooit eerder hadden gehoord. Terwijl ze luisterden kwamen muziekin strumenten uit het water omhoog. Hoe wel ze zo zwaar waren als ijzer bleven ze drijven en spoelden ze zelfs aan op het strand. Maar de mensen durfden ze niet aan te raken en gingen terug naar hun desa. Daar vertelden ze hun priester wat ze hadden gezien. Die beval hun terug te keren en de instrumenten op te halen om in de tempel te plaatsen. De tijd ging echter voorbij zonder dat ze werden gebruikt want niemand wist hoe ze bespeeld moesten worden. Tot op een dag, net toen de dorpsoudsten in de tempel bijeen wa ren, er een witte vogel kwam aangevlogen. Deze ging hoog op een balk zitten en leerde hen de vijf toonsoorten en de me lodieën van de gamelan. Zo zijn ze aan hun instrumenten en aan hun muziek gekomen. Met al deze verhalen is het geen wonder dat de gamelan voor de Indonesiër meer is dan zomaar een verzameling slag instrumenten. In 1936 is McPhee even heen en weer geweest naar Mexico op uitnodiging van Carlos Chaver. Deze Mexicaanse dirigent was geïntrigeerd door McPhee's research van oosterse muziek en gaf McPhee op dracht een symphonie te componeren. En nu komt het unieke: McPhee heeft een complete westerse symphonie gecomponeerd voor westerse intrumenten maarmet gamelan klan ken! Hij noemde het'Tabuh-Tabuhan". Letterlijk vertaald betekent dat "Allerlei slaginstrumenten". (In eerste instantie zouden wij denken aan "tabu" (taboe) en dat zou ook geen slechte titel zijn geweest) Het is een grandioos stuk geworden, maar bij mijn weten slechts drie keer uitgevoerd omdat het niet gemakkelijk ligt voor Wes terse oren. Ik heb er ooit maar eens een stukje van gehoord, maar dat is mij bijge bleven: de muziek vertolkte zó schitterend de gamelan. Ook heb ik nog eens een stuk nog voor twee piano's gehoord van McPhee en dan hoor je de gamelan! Niet mooier of beter, maar anders, en wondermooi an ders, subtieler! En eigen andere muziek geïnspireerd op de Balinese gamelan (wie heeft er een plaat, cassette of cd van

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 8