O McPhee? Graag melden bij schrijver de zes). De eerste uitvoering van Tabuh-Tabuhan kwan tot stand onder leiding van de diri gent Carlos Chaver. Daarna is McPhee weer terug gegaan om verder te werken aan zijn documentatie. Na zes jaar was hij klaar met het verzamelen van gegevens, maar tegelijkertijd was zijn geld op en werd hij gedwongen Bali te verlaten. Op 25 december 1938 vertrok hij met een vrachtschip uit Batavia en voer via Kaap de Goede Hoop naar New York. Hij was platzak en kon in Amerika als zonderlinge componist niet aan de bak komen. Nu was armoe troef en het is in deze periode dat hij zijn vleugel heeft verkocht om aan eten te komen. Zonder piano kon hij zelfs niet meer componeren. Hij begon het geloof in zichzelf te verlie zen, vooral ook omdat bijna niemand zijn muziek kon waarderen. Zijn vrienden probeerden hem met de beste bedoelin gen van zijn obsessie voor gamelan muziek af te helpen en voorspelden hem nog een gouden toekomst als hij zich maar wilde conformeren. In die tijd schijnt hij ook een aantal van zijn composities in een aanval van depressie verscheurd te hebben en in een vuilnisbak gedeponeerd. Maar conformeren kon hij zich niet. Wie wel in hem geloofde was Benjamin Britten. Er moet een langspeel plaat bestaan met de stukken "Gambangan" en "Lagu Delem" gedirigeerd door Benja min Britten. Maar de waardering van Britten bracht nog geen brood op de plank. In 1947 werd zijn symphonie TabuhTabuhan voor het eerst in Amerika uitgevoerd op CBS radio; maar het keer punt kwam in 1953 toen Leopold Sto kowski zijn grote symphonie dirigeerde in New York. Vanaf dat moment begon hij opdrachten te krijgen voor nieuw werk en zelfs beurzen om zijn grote documentaire studie over Balinese muziek voort te zet ten. Zijn laatste jaar gaf hij les aan een conservatorium in Californie en had toen voor het eerst in zijn leven een vast inko men. In die tijd corrigeerde hij ook de 600 pagina proefdrukken van wat later het standaard werk "Music in Bali" zou wor den. Hij stierf in januari 1964 - twee jaar later kwam zijn boek uit. McPhee heeft bijgedragen tot de ontwik keling van percussion in westerse symphonie muziek. Hij heeft daardoor in feite een hele generatie Amerikaanse componisten beïnvloed. McPhee was een groot musicoloog, een talent dat hem belemmerd heeft alles te halen uit zijn andere kwaliteit; het compo neren. Music in Bali is hèt standaardwerk over Balinese muziek en alles wat er mee te maken heeft. Gamelan muziek was en is levende muziek, die verandert met de tijd. Immers de spelers leren het van vader op zoon, er staat niets op papier. McPhee heeft de muziek van de dertiger jaren vastgelegd, hij wist ook niet hoe in de vorige eeuw en daarvoor werd gespeeld. Maar zijn grote verdienste is dat wat hij vastgelegd heeft niet meer verloren kan gaan, en dat zijn notatie methodiekgebruikt kan worden om hedendaagse gamelan mu ziek op papier te zetten. In 1967 is in Bali een muziekacademie opgericht met de bedoeling de Balinese muziek en dans te behouden, die bedreigd wordt door het grote aantal toeristen. Toeristen krijgen korte aftreksels van de Balinese cultuur voorgeshoteld, daar zit het geld. Omdat iedereen moet leven drei gen ook de echte dansers verloren te raken in die toeristenpot en is er straks niemand meer die nog de eeuwenoude muziek kan spelen of dansen. Daarom bestuderen nu de studenten van de academie de zuivere muziek uit het verleden die zij vinden in het standaard werk "Music in Bali" van Colin McPhee. Zijn bijdrage tot de huidige vorming van Balinese muziekstudenten is daarom verbazingwekkend groot. Het is bijna on voorstelbaar dat een Amerikaan van Schotse afkomst zo'n invloed heeft op de Balinese cultuur van vandaag. J.S. SANDBERG Dit is de zeer oude gamelan die uit zee zou zijn opgerezen N.B. Er zijn nog meer vreemde snuiters ge weest. Denk aan Bernhard IJzerdraad, toen die jongeman tijdens de oorlog, eveneens vanaf platen, voor het eerst gamelan mu ziek hoorde werd hij ook gek. Zonder dat hij ooit een gamelan had gezien, heeft hij toen op de klankalleen een vollediggamelan orkest op zijn manier gebouwd. Na de oorlog is hij met de eerste de beste gele genheid naar Indië vertrokken en is daar verder de rest van zijn leven gebleven. Ook hij heeft een belangrijke rol in het culturele leven van Indonesië gespeeld. Hij heeft onder meer vele malen gamelan orkesten op tournee naar Europa gebracht. De door McPhee gerestaureerde gamelan 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 9