Swing Session Gerrit gehuldigd, direct na zijn aankomst strop: benzine op. Maar vrouwe Fortuna, die op deze hele rit als ongeziene duoengel met me mee is geweest hielp me alweer, want ik liet mijn motor uitlopen en laat de car nu precies stoppen voor een warong, waar ze de beschikking hadden over ben zine in jeneverkruiken. Eén zo'n kruik leeggooien in de tank was het werk van een paar seconden en drie minuten later tufte ik weer door naar Semarang. Enfin, ik KWAM in Semarang, waar ik om 12 uur 41 minuten binnen kwam stuiven. Er was heel wat publiek, een paar ver slaggevers etc. maar het is begrijpelijk, dat ik niet veel tijd had en dat ik op 't ogenblik al niet meer weet, wat ik tegen de krantenmensen heb gezegd. Brandstof vullen, een glas ijskoude melk en kwart voor enen weer weg. Om kwart voor twee was ik bij kilometer- paal 98 zodat ik kon vaststellen een be houden snelheid te hebben gehaald van 98 kilometer per uur. Thans kwam het slechtste stuk weg dat ik heb gehad, vooral na Rembang, waar de asfaltering ophield. Lasem-Toeban-Babat is ongeveer 120 ki lometer, een ongelooflijk slecht stuk weg meteen laag stof van een halve decimeter. Ook de vermoeienis begon mij parten te spelen. Over erg hobbelende trajecten kon ik hier en daar de car bijna niet meer houden. Mijn armen waren geheel gebandeerd, maar mijn handen voelden als dood. Enfin, maar weer verder, zo hard als ik kon, van tijd tot tijd op een snelheid van zeventig kilometer met losse handen rijden en dan als een gek met mijn armen zwaaien en in mijn handen knijpen. Voorbijgangers moeten soms gedacht hebben, dat er een dolleman op die wagen zat. O, o, wat kropen de kilometerpalen op dit traject en de dorst pijnigde me verschrikkelijk. In Toeban stond personeel van Soerabaja klaar met een acht liter brandstof voor Rudge en ongeveer een liter voor de rij der. Nu het laatste traject: Toeban-Babat- Lamongan-Soerabaja. Het was een heerlijk gezicht toen ik, even voor Grissee op de hoofdweg Grissee-Soerabaja uitkwam. Op dit laatste eind heb ik de Rudge nog eens vol laten uitlopen, tussen onze bekende tambaks. Ik wilde namelijk nog trachten om de officiële "time" beneden de tien uren te houden. Maar dit lukte toch niet. Vliegkamp Morokrembangan kwam in zicht en even later kwam ik de bocht bij Helmigs- verffabrieken om. Er stonden al weer hele rissen mensen langs de weg en ik werd enthousiast begroet door een talrijk pu bliek. Bereidwillige handen trokken de notarieel verzegelde Mont Blanc- chronometer welke de firma Albert Co. ter beschikking had gesteld, uit mijn zak en notaris Eichholtz noteerde de gemaakte tijd, tien uur en een minuut, zodat het bestaande record Batavia-Soerabaja met 52 minuten was geklopt. In 1918 reed ik Batavia-Soerabaja in 20 uur 45 minuten. Dat was toen een record De bladen wijdden er ellenlange artikelen aan en noemden het "dobbelen met de dood". Hoe sindsdien de industrie is voor uitgaan, welke motorfietsen bouwt, welke deze tijd halveren, hoewel ontegenzeggelijk ook de wegen belangrijk beter zijn gewor den, is duidelijk. Er is nog een aardig moment te releveren uit mijn rit, dat me hartelijk in de lach deed schieten, hoewel ik op dat ogenblik dood- en dood-op was. Bij Pati loopt de weg rechttoe rechtaan op een Chinese toko af en slaat vlak voor deze toko onmiddellijk rechts af. Voor de toko zat een dikke Chinees, vermoedelijk de eigenaar, met beide benen onder zich op een houten kruk. Plotseling kreeg hij mijn Rudge in de gaten, die met een honderd kilometer-gangetje op de toko af kwam roffelen. Ik zag eerst zijn mond open gaan, toen gingen zijn beide benen vliegensvlug naar de grond. Een twintig meter voor de eigenlijke bocht remde ik de Rudge af, schakelde over en vloog de bocht om, maar toen stond vriend Chinees ook al in de starthouding voor de honderdmeter- snelloop. En mijn wagen? Wel, de Rudge liep schit terend en heeft geen slag overgeslagen. Hij werd gesmeerd met Aero Shell olie en was uitgerust met Avon-banden. Wij besluiten met een korte herinnering aan enkele vroeger gemaakte records, waarbij het jaar 1918 wel de meest be langwekkende feiten opleverde. In dat jaar toch was het Gerrit de Raadt gelukt, om het record op zijn naam te vestigen met een tijd van 20 uur 45 min. Verschillende personen hebben hierna getracht dit re cord te breken. En alleen aan een der gebroeders Young, de bekende vliegers te Semarang, te weten "Goddie was het gelukt, dit record aanzienlijk te verbeteren door de tijd op 14 uur I I minuten te brengen. Was het bij de eerste geslaagde record- poging reeds dobbelen met de dood, zes maanden later zou Gerrit de Raadt deze rit herhalen. Hij startte te Soerabaja, doch kreeg op Tjiandjoer een aanrijding meteen dogcar, waarbij het paard als het ware in tweeën werd gereten en de motorrijder voor dood werd weggedragen. Gerrit de Raadt bleef toen 3 uren lang bewusteloos en werd door de bladen reeds "dood verklaard". Doch na een paar maanden in het ziekenhuis te hebben gelegen, herstelde de motorduivel. I) Bij de beoordeeling van het record van Gall mag men niet vergeten, dat dit werd gemaakt met een kleine renwagen zodat in feite, dunkt ons, het record van Schütt niet werd geslagen door Gall. Schütt reed met een touring, Gall met een zeer kleine wagen met compressor. Red. Voor uw parties en reünies Sophisticated dansmuziek en gitaarballads DANSCOMBO J.A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51, 2592 EB Den Haag, telefoon: 070 - 3473935 of 070- 3549905 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 29