NEDERLANDERS IN INDONESIË: /^nv\ EEN MORELE PLICHT! Financieringsmij. Setiakawan "De wet regelt wie Nederlander is. "Zo luidt het eerste lid van artikel 2 van de Nederlandse Grondwet. Het is dus niet een douane-ambtenaar, een ambtenaar van de burgerlijke stand, een burgemeester of wie ook die be paalt of iemand wel of niet Nederlander is, maar de wet: de Rijkswet op het Nederlanderschap. Begin 1992 komen we in Moesson uitgebreid te spreken over deze wet, nu willen we slechts schrijven dat deze wet uiter aard ook geldt voor Nederlanders in Indonesië. Alleen moeten die Neder landers wel weten dat zij Nederlander zijn. INDONESIË Tours Tickets boek bij AURORA (ANVR/SGR/IATA) Clauskindereweg 28-29 1069 Amsterdam Tel. 020-619 93 77/619 93 96 Zat. telefonisch niet bereikbaar Tel. 078 - 180866 Voor de goede orde: het is niet de be doeling van dit artikel om een groep mensen uit Indonesië, waarvan de om vang totaal niet bekend is, naar Neder land te halen, maar wel om weer eens te schrijven dat in dat land mensen wonen die geen Indonesisch staatsburger zijn (omdat zij daartoe nooit een handeling hebben verricht zoals het (destijds) op teren voor het Indonesische staatsburgerschap) maar wel Nederlan der of in ieder geval in aanmerking zou den kunnen komen voor de Neder landse nationaliteit en dus een Neder lands paspoort. Tussen haakjes: ook in dit verband betekent "Nederlander" niet het blank zijn en het hebben van blond haar en blauwe ogen, maar het hebben van de Nederlandse nationaliteit. Om het in een grove hoofdlijn te zeggen: in Indonesië wonen mensen die geen Indonesische nationaliteit bezitten, wel de Nederlandse maar niet weten dat zij die hebben of officieel kunnen krijgen. Het belang voor deze betrokkenen om dit toch te weten, is dat zij desgewenst kunnen besluiten om zich als Nederlan der in Nederland te vestigen. De vraag of zij daar verstandig aan zouden doen, laten we hier dus rusten. Een ander be lang is om gewoon duidelijk te doen zijn dat er in Indonesië Nederlanders wonen die, als er nooit iets gezegd zou worden, op den (korte) duur gewoon zullen "ver dwijnen" zonder dat iemand zich daar over druk maakt. Ook de vraag of zoiets niet vaker voorkomt in de geschiedenis en of dat "verdwijnen" uit het Neder landse boek zo erg is, laten we hier lig gen. Waar het nu om gaat, is de vraag in hoeverre wij, Nederlanders uit Indie/ Indonesië, en de Nederlandse overheid morele verplichtingen hebben ten op zichte van die verre landgenoten in Indo nesië. We kennen allemaal de Stichting Hulp aan Landgenoten in Indonesië (HALIN) die al vele jaren Nederlanders en Warga Negara's die in Indonesië in kommer volle omstandigheden leven, materieel steunt. We kennen ook tal van andere charitatieve particuliere organisaties. Uit de jaren 60 herinneren we ons het NASSI-Comité. Dat de mensen waar we het over heb ben ooit helemaal vergeten zijn, kunnen we dus niet zeggen. Ook zijn zij door de overheid niet vergeten waar het gaat om de uitvoering van de verschillende uitke ringen voor oorloggetroffenen. Het materiële is dus enigszins gedekt. Maar hoe zit het met het immateriële? Als wij in Nederland de laatste jaren de mond vol hebben van Indische cultuur, identiteit, roots enz., hoe zit dat dan ei genlijk met hen in Indonesië? Wat den ken zij? Wat voelen, wat wensen zij? Zouden zij ooit dromen van een nieuw leven (voor hun kinderen) in Holland? Zouden zij zich ooit afvragen hoe het met Indische mensen in Holland is, men sen met wie zij vroeger hebben gespeeld en op school hebben gezeten? Zouden zij weten dat zij misschien aan een Ne derlands paspoort zouden kunnen ko men en dat daarmee een zeer ingrij pende wending aan hun leven gegeven kan worden? En zouden zij weten welke stappen zij moeten ondernemen om te weten te komen of zij nog Nederlander zijn? Wie wel eens op een postkantoor komt, kent dat rek met tientallen informatie folders van de overheid over alle moge lijke onderwerpen. Wie in de Postbus 51-winkel in Den Haag komt, zal zien dat er wel honderden verschillende informatiefolders zijn waarin iedereen (ANVR) uitdrukkelijk gewezen wordt op allerlei rechten waarop men aanspraak kan ma ken. Als er niets gedaan wordt, zal een groep Nederlanders in Indonesië "ver dwijnen", maar voordat dat gebeurt, moet een hoofdstuk uit het Nederlandse geschiedenisboek netjes worden afgeslo ten. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door de betrokkenen in Indonesië dui delijk te wijzen op hun rechten. Zij hoe ven daarvan dan geen gebruik te maken, maar zij weten dan tenminste. En wel licht is het een taak voor ons aller Censio, de centrale van samenwerkende Indische organisaties, om in overleg te treden met de Nederlandse overheid om te komen tot een "informatiefolder" voor Nederlanders in Indonesië. Voorlopig tot slot: in verschillende Indische bladen is een advertentie ver schenen van de heer R. Thumann uit Vlissingen die zich aanbiedt om als be middelaar op te treden voor nieuwe "spijtoptanten". Ook in Moesson is die advertentie er door geglipt. Wie en wat de heer Thumann is en wat hij precies doet, wordt nog nagegaan, maar nu al kan uitdrukkelijk gezegd worden dat Ne derlanders in Indonesië niet de hulp nodig hebben van een particulier, maar wel van de formele instanties. RALPH BOEKHOLT Voor aankoop auto, caravan, meubels, vakantie etc. Leningen v.a. 3.000,- t/m 50.000,-- Aflossingen vanaf 24 mnd. Ook als u 71 bent kunt u aanvragen. Kwijtschelding bij overlijden. MEER WETEN, BEL ONS EVEN t/m 23.00 uur Karei Doormanweg 9 3317 ZD Dordrecht 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 13