Een konsekwentie hiervan is dat alle nieuwigheden verboden zijn. Zo zijn er geen scholen, mag men niet lezen en schrijven en is zelfs het bezit van geschreven teksten verhoden. Het aanleggen van sawahs is taboe, even als het verbouwen van gewassen voor de handel. Het is verboden gebruik te maken van transport- en verbindings faciliteiten, ook van een rijpaard of voertuig, evenals het kweken van vis in visvijvers en het houden van vier voeters (behalve honden). Lampen mogen niet met kerosine, maar alleen met natuurlijke olie worden gebrand, het gebruik van spijkers is niet toege staan, er mag alleen gebruik worden gemaakt van verbindingen met touw. Roken is voor de Binnen-Baduy ver-, boden, wel toegestaan is het kauwen van pinangnoot, gerold in gambirblad. Een ander taboe is slapen met de voeten naar het zuiden gekeerd. Ook moeten zij altijd het adat-kostuum dragen. Hun strenge moraal heeft onder an dere ten gevolge dat diefstal sedert onheugelijke tijden bij hen niet voor komt. In tegenstelling tot vroeger tijden is het tegenwoordig niet meer zo een voudig de oude regels te handhaven. De nieuwe invloeden die zich in de ge meenschap doen voelen, maken dat soms de adat in meer of mindere mate wordt overtreden. Het heiligdom Sasaka Domas De Baduy bezitten geen heiligdommen of tempels in hun desa's. Bijna onbereik baar in de wildernis verborgen bevindt zich een mysterieus heiligdom, Area Domas of Sasaka Domas genaamd, dat voor buitenstaanders niet toegankelijk is. 2) Het is omsloten door een oerwoud, dat de Baduy het "verboden bos" noe men en waarin niets mag worden aange raakt of verstoord. Het heiligdom, gele gen ten zuiden van hun woongebieden in het brongebied van de rivier de Ciujung, is opgebouwd uit dertien terrasvormige steenstapelingen, die van noord naar zuid oplopen. Op de terrassen staan rechtopstaande stenen menhirs) en er liggen stenen met grillige vormen. Een bijzonder grote menhir van tweeën- eenhalve meter, die op het hoogste ter ras staat, belichaamt de hoogste god van de Baduy, Batara Tunggal. De Baduy ge loven dat deze godheid op bepaalde tij den op het terras neerdaalt. Op het tweede terras, dat leeg is, huizen de zie len van de overleden Baduy, voordat zij zich met hun schepper Batara Tunggal verenigen. De zes menhirs op het derde Droge rijstvelden van de Baduy. terras zijn gedenktekens van de kleinkin deren van Batara Tunggal, die worden beschouwd als de directe voorouders van de Baduy-gemeenschap. De jongste kleinzoon van de oppergod, die zich el ders vestigde, wordt door de Baduy be schouwd als de stamvader van het Ban- tense vorstenhuis. Een kleine groep vooraanstaande man nen brengt slechts een maal per jaar een bezoek aan het heiligdom om tot de voorouders te bidden, hun zegen voor het komende jaar af te smeken en de terrassen te reinigen. Alleen de leider van deze groep mag het hoogste terras betreden. Na deze bedevaart volgt een tweede, maar dit maal buiten hun territoir. Deze tocht wordt seba genoemd en gold voorheen de vorst van Banten, wiens voorouderlijke gedenksteen op het hei ligdom staat. Volgens de overlevering bestaat er tussen de Baduy en het Ban- tense vorstenhuis een bijzondere band. Zij zouden hun gebied van een Bantense vorst "in bewaring" hebben gekregen. Door hun gebeden en rituelen droegen de Baduy van hun kant er zorg voor, dat er voorspoed zou heersen in Banten. Deze band werd ieder jaar bekrachtigd in de seba en dan stelde men de vorst op de hoogte van de toekomst, zoals die zich op het heiligdom had geopenbaard. Tegenwoordig vervullen de Baduy deze traditionele plicht nog steeds ten op zichte van de districtshoofden van Rang kas Bitung en Serang aan wie tuinproducten en amuletten worden aangeboden. Als tegenprestatie voor de vervulling van hun traditionele plichten verwachten de Baduy van de gezagsdra gers (die de plaats van de vorst hebben ingenomen) dat zij de positie van de Ba duy zullen eerbiedigen. De Baduy geloven dat zolang de adat en het heiligdom in ere gehouden worden, de goddelijke orde en het evenwicht ge handhaafd blijven, en er voorspoed zal heersen. Gebeurt dit niet, dan zullen rampen volgen zoals overstromingen en vulkaanuitbarstingen. Binnen-Baduy en Buiten-Baduy De Baduy-gemeenschap is verdeeld in twee groepen, de Binnen-Baduy (onge veer 800 mensen) en de Buiten-Baduy (ongeveer 4200 mensen). Zij hebben elk hun eigen territoir en huwen bij voor keur binnen de eigen groep. De onderscheiding van de beide groepen is van mythologische oorsprong. De oorspronkelijke bedoeling zou zijn ge weest dat de heilige grond van het bin- nengebied door slechts veertig gezinnen bewoond mocht worden. Wordt men als Binnen- of Buiten-Baduy geboren, dan blijft men dit levenslang. Slechts overtreding van de adatregels of huwe- 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 29