"SWIB"TOUR TRAVEL INDONESIA Louis Bouwmeesterplein 17 5038 TN Tilburg (the Netherlands) phone/fax 013 - 420117/431628 ft Gaat U op eigen gelegenheid naar Indonesië? Wij hebben voor U alle accomodatie's/programma's. Wij zijn gespecialiseerd voor Uw Indonesië reis. ft Unieke groepsreis (29 dagen) in juli 1992. Uw Indonesië-reis hoeft niet duur te zijn! Informeert U bij 'SWIB' Tour Travel Indonesia! INDISCHE DAGEN DEN HAAG 1991 1. Herdenking '45 in Congresgebouw en bij het Indisch Monument 15 augustus 1991. 2. Manifestatie Catshuis 18 juli 1991. Alles op videocassette VHS 60 min. (Franko thuis) Maak 20,over (buitenland 25,op de volgende rekening: giro: 2171570, bank: 46.36.82.017 t.n.v. R. Jager, Rozeveldlaan 68, 2241 NV Wassenaar palen, die op uitdrukkelijk verzoek van de Baduy niet de gebruikelijke kleur kre gen, maar hun heilige kleur wit. Noten I) Andere voorbeelden van dergelijke kleine, in afzondering levende bevolkingsgroepen in Indonesië zijn de Tenggerezen op Oost-Java, vast houdend aan hun Javaans-Hindoe- istische religie, en de Bali Aga, de oer-Baliërs van Tengganan (zie het artikel "Een tocht naar Djaman Kuno" door R. Hausman, Tong Tong, 18e jaargang, no. 9). Met betrekking tot de herkomst van de Baduy bestaan verschillende theo- riën. Een ervan luidt, dat zij afstam melingen zijn van diegenen, die op het einde van de vijftiende of het be gin van zestiende eeuw voor de op rukkende Islam in West-Java de wijk namen naar het ondoordringbare bin nenland. Zij weigerden de nieuwe godsdienst te omhelzen en bleven trouw aan hun eigen religie. Het staat niet met zekerheid vast, of zij afkomstig zijn uit Banten zelf of dat zij vluchtelingen waren uit Pajajaran, het laatste Hindoerijk in West-Java (waarvan de hoofdplaats Pakuan bij het tegenwoordige Bogor lag), toen dit in 1579 door Moslims uit Banten werd veroverd. Voor deze laatste theorie pleit, dat de pantuns van de Baduy veel overeenkomst vertonen met die van de Preanger. Een nieuwere, veel waarschijnlijker theorie is de Mandala-theorie. Volgens deze theorie namen de Baduy ook reeds in de Hindoeistische tijd een uitzonderlijke positie in. In oude geschriften, afkomstig van Oost-Javaanse hoven, wordt m.b.t. dergelijke bijzondere gemeenschap pen het begrip mandala genoemd. De term mandala, uit het Sanskriet af komstig, wordt op Java gebruikt om een heilige gemeenschap of heilig ge bied aan te duiden. Deze waren vaak gesitueerd op bergen en in de nabij heid van het brongebied van rivieren, die worden beschouwd als de ver blijfplaats van goden, geesten en voorouders. De bewoners van de mandala-gemeenschappen waren ge organiseerd op godsdienstige grond slag en leidden een sober en medi tatief bestaan volgens strenge leefre gels. In de Hindoerijken op Java na men deze gemeenschappen een be langrijke positie in, omdat aan hen door hun leefwijze bijzondere spiri tuele krachten werden toegeschre ven, waarmee zij invloed konden uit oefenen op de wereld om hen heen. Zij hadden tot taak het kosmisch evenwicht te bewaren, dat verstoord zou worden als zij hun leefwijze zou den veranderen, en waarvan natuur rampen het gevolg zouden zijn. Met de Hindoe Javaanse vorsten onder hielden zij nauwe betrekkingen, die op hun beurt de grond en de autono mie van de gemeenschap bescherm den. De bijzondere band die de Baduy tot op heden met hoogwaar digheidsbekleders hebben, is een logi sche voortzetting van de oude relatie met de Hindoevorsten. Volgens de manadala-theorie was de Baduy-gemeenschap dus reeds sedert oudsher in het gebied van Zuid-Ban- ten gevestigd. (Zie "een kleur van heiligheid" wereldbeeld en kleding van de Baduy, door Jet Bakels, pag. 12-14). 2) Area Domas was oorspronkelijk de benaming van een verzameling stenen beelden, die zich bevindt in een bos aan de voet van de Pangrango, zuid oostelijk van Bogor op het vroegere landgoed Pondok Gede. Volgens de overlevering zou, de laatste vorst van Pajajaran, met 800 (doma) volgelin gen naar deze plek zijn uitgeweken, toen zijn residentie Pakuan door de Moslems werd ingenomen. Als straf voor hun ongeloof zouden zij in de beelden en stenen van Area; Domas zijn veranderd. Oorspronkelijk was Area Domas alleen de benaming van de bovenbedoelde verzameling van 800 ruw bewerkte stenen, waarvan de vorm enigszins aan mensen - of dierengestalten herinnert; maar al lengs heeft men die naam toegepast op iedere hoop van door mensenhan den bijeengebrachte en min of meer bewerkte groote stenen, die als of fer- en bidplaats dienst deed: open bidplaatsen, zooals men er in de Soendalanden verscheidene aantreft. Volgens sommige onderzoekers zijn de Baduy te beschouwen als graf wachters die zoals na de dood van vorsten en andere aanzienlijken op Java gebruikelijk was het graf moes ten bewaken en zo het gezelschap van de overleden vorst waren. Literatuur: Gegevens voor dit artikel zijn ontleend aan: "Een kleur van heiligheid", wereld beeld en kleding van de Baduy door Jet Bakels, uitg. Museon, Den Haag. Verdere literatuur: The Baduy people of West-Java ("Indonesia Indah" Magazine no. 14/ 1990); Encyclopedie van Ned.-lndië; Ge schiedenis van Indonesië door Dr. H.J. de Graaf; Artja Domas, het zielenland der Badoej's (Tijdschr. Ind. T.L. Vk. I (1909) pag. 494-526) door C.M. Pleyte. 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 31