INDONESIË GELEZEN.. GEZIEN Het Laatste Stoomparadijs BOEK BAND: Geen/ 148,-, Indonesië, het laatste stoomparadijs Vlucht door het oerwoud maar slechts strekt) Het is waar, je moet een beetje gek zijn van (oude) treinen om ruim zeven tien tjes te betalen voor het boek "Loko- motip Uap", Indonesische stoomloco motieven in actie", maar als je zo'n lief hebber bent, dan heb je ook een koste lijk boek vol met foto's en gegevens van stoomlocomotieven die nog tot midden jaren zeventig in Indosesië dienst deden. Wie denkt dat een stoomtrein alleen maar iets is voor kinderlijke zielen, zal bij het zien van de videofilm "Indonesië het laatste stoomparadijs" bepaald op andere gedachten komen en meer nog: die zal bij het zien van de beelden over vallen worden door het besef dat een stoomtrein geen speelgoed was en Indië ook niet. Als je bijvoorbeeld op de in 1974 gemaakte film treinenuit de Hol landse tijd ziet rijden en de stoomtram door Surabaja, dan krijg je gevoel voor de intense en rijke geschiedenis van Indië. Dan ook zie je het belang van een boek als "Lokomotip Uap" R.B. "Lokomotip Uap, Indonesische stoom locomotieven" door A.E. Durrant. Uitg. Elmar B.V. Rijswijk, geb. 203 blzn, foto's en tekst in het Nederlands, Duits en Engels. Prijs 69,--, porto 7,50. "Indonesië, het laatste stoomparadijs", videofilm van Nick Lera, uitg. Stichting Rail Art, Leiden. 41 minuten kleur. Prijs 79, tot I november a.s., daarna 89, Porto 5,--. Boek plus videofilm samen tot I novem ber a.s. slechts 99, --, porto 7,50 (introduktieprijzen alleen bij Moesson). Het begon heel droevig, want Mama was overleden. Leo en Zusje waren alleen. Al snel moest Leo naar het mannenkamp. Maar Leo moest goed voor Zusje zor gen. Dus daarom hadden ze besloten te vluchten. Ze kwamen toen bij de familie Liem. Daar kregen ze onderdak, maar ze moesten voor de Jappen uitkijken. Later gingen ze met een Zwitser in een auto mee. Die verongelukte, Leo en Zusje bleven gespaard. Ze liepen verder en kwamen na een paar dagen bij een kam pong, daar waren allemaal gewone men sen. De hoofdman had een jongen die Mochtar heette. Hij bracht Leo en Zusje naar een hut, daar waren ze veilig. Mochtar bracht elke ochtend eten naar Leo en Zusje. Toen kwam er een Indo nesische jongen, die ook gevlucht was (romusha). Hij vertelde gelijk waar hij vandaan kwam. De volgende dag werd er een zoekactie gehouden. Triest, want de jongen had zich dood laten schieten. Leo en Zusje gingen verder en kwamen in Kampal ampot. Daar kregen ze onder dak. Ondertussen was Zusje ziek geworden, maar ze knapte weer op. Ze gingen weer verder op weg, naar de rivier. Daar verdronk Zusje bij het oversteken. De volgende dag stond er een man voor Leo. Het was een zwaar gewapende Ne derlandse soldaat. Leo ging met de sol daat mee die Zusje oppakten. Ze kwa men bij het grote bivak. Daar waren an- (lees verder volgende pagina) In 1974 bezocht de BBC-cineast Nick Lera (medewerker aan o.a. de bekende TV-serie "Great Railway Journeys") het PJKA-spoorwegnet op de eilanden Java en Sumatra, en legde de toen nog aanwezige stoomrariteiten in combinatie met het schitterende landschap op onnavolgbare wijze vast op 16 mm kleurenfilm. Uit deze schitterende opnames met een grote variëteit (u ziet o.a. de stoomtram van Surabaya en vele o.a. door Werkspoor gebouwde locs, zoals de zich thans in het Spoorwegmuseum te Utrecht bevindende lokomotief CC50, vroeger bijgenaamd "Sri Gunung") heeft hij speciaal voor ons een film van 41 minuten samengesteld, voorzien van Nederlands commentaar door Bert Steinkamp. Dit unieke tijdsdocument over het spoor in het voormalige Nederlands-lndië mag in de collectie van geen enkele Moesson-lezer ontbreken Introduktieprijs tot I november a.s.: 79,--, nadien 89,-. Voor degenen, die zich nader willen oriënteren omtrent de fascinerende geschiedenis van de spoorwegen in de Gordel van Smaragd, zijn er nog enkele exemplaren verkrijgbaar van het fraaie fotoboek "Lokomotip Uap" door A.E. Dur- m f\f\ (zolang de UU a__T voorraad rant, verschenen in 1989 bij uitgeverij Elmar. 203 blz., prijs 69,—, bestelnr. 553. U kunt deze artikelen afhalen bij Boekhandel Moesson, of bij ons bestellen door overmaking van het verschuldigde bedrag 7,- verzendkosten op gironr. 52261 17 t.n.v. Stichting RAIL ART, Postbus I 1219, 2301 EE Leiden, tel. 071 -126796, onder vermelding van de gewenste bestelnummer(s). 38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 38