HET KZ-SYNDROOM door J.A. Stolk, huisarts Luidt voluit het kampziekte-syndroom en is een onherstelbare klacht over het verleden. De achtergrond van het syn droom roept beelden op van kanonge bulder, verwoeste steden, onderdruk king, kapot gemaakte levens. Gezinnen, die uiteengerukt zijn. Vrouwen, die om de gesneuvelde mannen treuren. Kinde ren met ontroostbaar verdriet, die hun moeder in dat onbegrijpelijke geweld hebben zien sterven. Een oorlog overleven, betekent nog niet, dat je het leven dat daarna voor je ligt, kan beleven zoals je dat eerder zo schit terend deed met je ouders, je broers en zusters voordat deze calamiteiten zich voltrokken. De gevangeniswanden van je ziel zijn die juichende momenten van geluk. Het le ven kende enkel zekerheden en was makkelijk. De warmte van de zon was er in overvloed en de aarde gaf voedsel aan iedereen. Waarom overleef ik na die gelukzalige tijd al dat geweld en moet ik meedoen aan het herstel van wat?, voor wie?, waarvoor? Pas je aan! Gedraag je niet als een verwend kind! Houd op met klagen! Wees flink! Ik kan dat niet, daarvoor ben ik te geluk kig geweest. Waar ik nu ben daar heb ik niets te zoeken. Waar ik vandaan kom, wordt mij verweten. Probeer mij niets te verklaren. Laat mij zelf zoeken. Wanneer ik begrepen word, is dat voor mij voldoende hulp. Spreek ik nu enkel voor en over de z.g. indische Nederlander of geldt dit ook voor al die verbijsterden en verdrietigen uit kampen in Duitsland, Rusland, China, Vietnam. Mensen, die daar overleefden en al die anderen, die geteisterden uit landen waar de oorlog verwoestend overheen is gegaan. Er is een verschil. leder, die in een kamp gezeten heeft, kent zijn beulen en heeft de genoegdoe ning gekend, deze na de oorlog veroor deeld te zien. De Indische (ex-) geïnter neerde heeft de wereld op zijn kop ge draaid, teruggezien na zijn vrijlating en bevrijding. Oorlog, interneringskampen, misbruikt en verpauperd, kijkt hij diegenen in het gelaat, wiens zaak hij dacht te dienen en krijgt toegesnauwd: Nou ja!, wat had je daar in dat Indie ook te zoeken? Er is met anderen erger gebeurd. Dan ook nog dat gezeur dat Hirohito jullie beul is geweest. De man was slachtoffer van de omstandigheden en tot die omstandigheden behoorden ook jullie uit de jappen-kampen. Het KZ-syndroom is de uitzondering op de regel, dat alleen ongelukkigen met een verwoeste jeugd (incest, mishande ling, misbruik) bij de psychiater terecht komen, maar ook diegenen, die een in tens gelukkige jeugd hebben gekend. Alle pijn, alle vernederingen, alle verlies, je hele verwoeste verleden en het on dragelijke besef, dat het nimmer meer kan worden zoals het was. Ontken zulke dingen niet. Niet meer zwijgen. Niets meer verbergen. Niet meer wegstoppen in je ziel. Niet meer de onechtheid van de facade. Nimmer meer de leugen. De slachtoffers hebben te lang gezwe gen. De stom gedragen pijn is niet meer te torsen. Zonder verleden ben ik niemand. Luister naar mij en luister in ootmoed. Ken jij deze verhalen over lichamelijke pijn, de destructie van de ziel en het diepe verdriet over al dat verlorene en kel van horen-zeggen, wend je niet af in onbegrip. Ik ben geen clown, die zichzelf schopt en pest en tart om de aandacht en voor een lach. Lachen zoals ik dat vroeger deed, heb ik allang verleerd. Lach niet om mij, maar tracht te lachen met mij. Hoor mijn klacht en probeer te begrijpen, oprecht begrip, want voor hulp is het te laat. Er is een land welk zich slingert om de evenaar, bloemrijke taal van Multatuli en dat historisch verbonden is met Neder land en dat zijn stempel heeft gedrukt op alle Nederlanders, die daar geboren werden of er voor langere tijd verble ven. Een zeer herkenbaar stempel. Lacherige, vriendelijke, praterige maar ook trotse mensen. Hun gekrenkte trots maakte hen tot zwijgzame mensen. Indië is ons historisch verleden en wij weten als vanzelfsprekend dat "degenen, die hun verleden ontkennen, geen toekomst hebben". Robert Penn Warren's literaire vondst maar onze waarheid. Er is nooit ont kend. Maar er is te lang gezwegen en te lang zwijgen lijkt op een ontkennen. Wij allen hebben dat gedaan, zijn blijven zwijgen over het bestaande onbestaan bare, "zoiets" overkomt geen mens. Nog steeds zwijgen wij, misschien op een andere wijze, bijvoorbeeld verstopt achter de niemendallen van alledag. Er is immers niets zo ontluisterend om te moeten zeggen en te bekennen: Ik kan mijn verleden en dus mijn heden en mijn toekomst niet meer dragen. Help mij!? Wie? Hoe? Helpt het soms een klein beetje door dat zwijgen te doorbreken? Ik weet het niet. Ik weet het nog steeds niet. Er is een oud en kreupel Engels kinder versje, dat in een paar regels vertelt van het onherstelbaar verdriet van mensen, die hun land verloren, vernederd en be spot werden daarom en enkel het puin overhielden van hun waardigheid en nie mand ter wereld, die hen helpen kon. Alles weg, alleen de stukken en brokken, de splinters en scherven resten nog. Voor altijd alles kapot. De overlevenden van al dat onheil zijn de beklagenswaardigen. All the Kings horses and all the Kings men never could make Humpty, Dumpty together again. Humpty Dumpty is het KZ-syndroom. Bizar, pathetisch, tragisch. Bijna altijd on geneeslijk ziek. Altijd de littekens. Humpty Dumpty is de overlevende en dus de beklagenswaardige. Niemand kan helpen, lijmen helpt niet meer, de bars ten blijven zichtbaar. Wij uit ons Indie, die samen met Humpty Dumpty "van het hek zijn gevallen", worden nooit meer heel, blijven altijd vol barsten. Een kampziekte-syndroom maakt niet al leen de overlevende van de verschrikkin gen van het kamp of van de gevangenis tot slachtoffer en tot patiënt. Ook de opgeslotene in zijn ziel. De gevangene van zijn geweten. Zij ook kennen de ziekmakende, soms dodelijke symptomen van het KZ-syn droom. De slachtoffers en hun beulen, ik heb ze allen gekend. Een enkele heb ik kunnen helpen. De een met liefde, de ander mijns ondanks. De mensen waarvan men dacht dat het oude oorlogsleed oorzaak was van de klachten, die zij hadden, kwamen met verhalen, die lang, heel lang geleden wa- 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 20