MivUltf*. \NCjfohl/UCtjA
Schilderen, een vorm van leven
SCHILDERIJEN
Te koop gevraagd
Er wordt heel wat geschilderd tegen
woordig. Uit verveling, als uitingsdrang,
om geld te verdienen (het is bewezen
dat je met wat willekeurige lijntjes en
klodders gigantische bedragen kunt ver
dienen), als therapie om frustraties kwijt
Nicolette (van Gullik), olieverf
te raken en daarna met genoegen naar
visueel geworden frustraties te kijken.
Of.... omdat schilderen een levensvorm
geworden is waar je niet meer buiten
kunt. Het overbrengen van gedachten,
gevoelens die je terugvindt in de na
tuur, bepaalde situaties, mensen, die
ren. Een tweede leven, essentieel ge
worden om verder te kunnen. Ik weet
schilders die niets van hun werk willen
verkopen. Hun atelier, hun huis barst
van de doeken, hangend, staand, lig
gend opgestapeld. Kunst? Voor wie is
het kunst, wie vindt wat mooi? Is dat
belangrijk? De waardering die men er
voor krijgt is als een arm om de
schouders van een vriend. Meer niet.
Mirjam Westenbroek-Overhaus begon
te schilderen nadat ze heel ziek was
geweest. Een bijna fatale ziekte, maar
ze verkoos te blijven leven. Om haar
man, haar kinderen. Ze zocht naar iets
van zichzelf, iets dat gaaf en goed was
na alle pijn, angst en zorgen. De be
hoefte om mooie lijnen en mooie
kleuren vast te leggen, de inspiratie die
ze ontving uit de natuur, maar ook
haar eigen gedachten, deden haar blij
ven leven.
Mirjam werd geboren in Den Haag.
Haar vader had een beddenzaak in
de Boekhorststraat, ze hielp hem
daarbij. Ze maakte kennis met Ton
Westenbroek, ze trouwden en
kregen vier kinderen. Woonden
een tijd in Maassluis waar Ton een
slijterij had. Later werd hij ambte
naar bij de ministeries van Land
bouw en Huisvesting, ambitieus als
hij was maakte hij als extraneus zijn
rechtenstudie af. Mirjams ziekte
deed hun rustige leventje instorten,
maar Mirjam verkoos te blijven le
ven, zoals ze zelf zegt. Ze klampte
zich vast aan een eigen levensfilo
sofie en ging schilderen. Ze merkte
dat realiteit en fantasie heel dicht
naast elkaar liggen. Het liefst zouden
ze de hele wereld afreizen, zelf zien,
ondervinden, begrijpen. Nu ligt op
enkele buitenlandse reizen na haar
wereldje in Zevenaar waar ze een
leuk huis, een mooie tuin hebben.
Mirjam schildert alles, in aquarel, in
olieverf. Onbewust heeft haar voor
keur zich ontwikkeld voor exotische,
tropische onderwerpen. Ze schildert
geïnspireerd door foto's (op aanvraag
schildert ze die ook na, portretten b.v.)
Mirjam Westenbroek bij haar schilderijen.
maar veel van haar werk ontstaat in haar
gedachten, haar zoeken naar harmonie
en vrede voor zichzelf en haar omgeving.
Fysiek voelt ze zich sterker dan ooit. De
zorgen die er altijd nog zijn veegt ze weg
met een penseelstreek. Neen, met vele
penseelstreken, want zo eenvoudig is
het leven nu ook weer niet. Is Mirjam
Westenbroek Indisch? Neen, al heeft ze
Indische schilderijen in haar collectie.
Maar als je met Mirjam en haar man aan
het praten raakt, vallen grenzen weg.
Heb ik nu het gehad over kunst of
over een manier van leven? LD
Na telefonische afspraak 08360-
27428, bent u bij Mirjam van harte
welkom om naar haar schilderijen
te kijken.
Danseres Mai'ana-groep, olieverf
van de volgende schilders:
R. Bonnet, Ernst Dezentje,
W.G. Hoffker, A.J. Le Mayeur,
F. Holleman, G. Adolfs,
Raden Saleh, A. Sonnega
enzovoort.
Reacties met foto en afmeting naar
P. LEIMENA, Michelangelostraat
107-11, 1077 CA Amsterdam.
Tel. 020 - 79 08 80.
38