!)wkbcke ftededcuideU m kei (Hoosi u.&. QeuxjJ&n Foto op het omslag van "Indische Nederlanders en gerepatrieerden". DE LERARENOPLEIDINGEN Wat leren leraren tijdens hun opleiding over Indische Nederlanders? De aan dacht die leraren in basis- en voortgezet onderwijs besteden aan bepaalde onder werpen wordt voor een deel bepaald door schoolboeken, maar ook door hun opleiding. Er zijn drie soorten lerarenopleidingen: Ide Hoger Beroepsopleiding voor lera ren basisonderwijs (voorheen: onder wijzers; PABO, PA en kweekschool); Fragment I (uit: A. van Hulzen, Vader landse geschiedenis, 4e druk Groningen 1979, deel 2): "In de loop van 1942 en 1943 werden alle Nederlanders die nog in Oost-lndië achter gebleven waren, mannen, vrouwen en kin deren, in kampen ondergebracht; deze geïnterneerden werden steeds meer van de buitenwereld afgesneden." (pag. 364) "Een aantal Zuidmolukkers was reeds naar ons land uitgeweken, omdat zij niet in de republiek Indonesië wilden leven; tever geefs hoopten zij op de steun van ons land bij hun strijd om een onafhankelijk volks bestaan. (pag. 368) Fragment 2 (uit L. Mulder e.a., Geschiede nis van Nederland, Apeldoorn 1989): "Zowel voor de Nederlanders, die in kam pen werden opgesloten, als voor de Indonesische bevolking brak een zeer moeilijke tijd aan. De Nederlanders werden genadeloos hard behandeld. Van de 96.300 Europese burgers die de Japanners intern eerden, overleden er gedurende de oorlog 13 120." (pag. 281) "Duizenden Zuidmolukkers, vooral oud- KNIL-militairen, repatrieerden naar Ne derland. Ook veel Indische Nederlanders kwamen na verloop van tijd naar Europa." (pag. 283) 2. de HBO-opleiding voor leraren In het VO (voorheen: MO en NLO); 3. de universitaire lerarenopleiding voor het VO. Een belangrijke bron van historische kennis van leraren vormen de zoge naamde handboeken. Dat zijn leerboe ken die een historisch overzicht geven van een bepaalde periode of gebied. Net als schoolboeken zijn deze handboeken een samenvatting van wetenschappelijke publikaties over verschillende onder werpen. Nederlandse geschiedenis Voor de lerarenopleidingen voor het VO bestaat er niet een echt goed handboek voor Nederlandse geschiedenis. Dat bestaat wel voor de lerarenopleiding basisonderwijs, waar traditioneel veel accent ligt op de nationale geschiedenis. Vele generaties leraren in het basison derwijs zijn opgeleid met het boek "Vaderlandse geschiedenis" van Van Hulzen. Een recenter hand boek is "Geschiedenis van Neder land" van Mulder e.a. Als we deze met elkaar vergelijken zien we de zelfde verschuiving in aandacht voor Indische Nederlanders die ik ook al in mijn eerdere artikelen constateerde: van geen aandacht naar beperkte en gebrekkige aan dacht. (Zie fragmenten I en 2). Allochtonen/Minderheden Een ander soort handboek dat ge schreven is voor verschillende vor men van Middelbaar- en Hoger Be roepsonderwijs is het recente "Allochtonen, een inleiding" van Van der Werf. Het is bedoeld voor de eerste fase van kennisnemen met de situatie van de allochtonen. De informatie over Indische Nederlan ders is beperkt van omvang, maar van een opvallend goede kwaliteit (zie frag ment 3). De schrijver is duidelijk goed op de hoogte. Dit geldt ook voor een vergelijkbaar boek uit 1980: "De Min derheden" van Schumacher. Ook dit boek is een goed voorbeeld van een des kundige samenvatting van de belangrijk ste beschikbare literatuur (fragment 4). Fragment 3 (uit: S van der Werf, Allochtonen, een inleiding, Muiderberg 1991, pag. 17, 18): "Onder de Indische Nederlanders bestaat een variatie aan categorieën zoals het ver schil tussen de Nederlandse kolonialen (ook wel de "totoks" genoemd) en de Indo-Europeanen (de "indo's"), die de kinderen uit de relaties tussen Nederlanders en Indonesiërs ("in landers") waren. Juridisch waren de totoks en de indo's gelijkgesteld maar de totoks keken neer op indo's en die weer op de in landers. Veel Indische Nederlanders waren nog nooit in hun Nederlandse vaderland geweest. De komst van de Indische Neder landers hangt nauw samen met de Indonesische geschiedenis De opvang van de Indische Nederlanders wordt vaak als een geslaagde integratie in Nederland beschouwd. Werk was er wel voor de veelal goed opgeleide repatrianten - al werd met de nieuwe baan veelal status verlies geleden. Op school deden de kinde ren het wel goed en in de instelling van de Indische Nederlanders overheerste het ge voel van "geen-weg-terug". Maar velen van hen leden onder het onbegrip voor de situatie in Indonesië en de kruideniersachtige afkoperij van oorlogs uitkeringen. Naar buiten toe leek het een geslaagde integratie. Uit verhalen, onder zoek en (auto-biografische) literatuur we ten we hoe velen zich hier niet thuis voel den en leden aan onbegrip en discrimina tie."

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 12