Indo-Europeanen grond te schetsen van de heden daagse ontwikkelingsproblematiek. Bewonderenswaardig is de wijze waarop de twee onderwerpen "onderwijs"en "sociaal-economische politiek" in genoemde periode vanuit Nederlands en Indonesisch perspec tief worden belicht. Met de Indo-Eu ropeanen weet Abma echter duide lijk geen raad. In de speciaal gete kende plaatjes staan karikaturen van Nederlanders en Indonesiërs heel zwart-wit (bruin-blank) tegenover el kaar. De hier afgebeelde tekening is gemaakt ter illustratie van de vol gende herinnering van Margono Djojohadikusomo aan zijn tijd op een Europese school: "Uitlatingen als "vuile inlander, vieze Javaan" werden ook grif overgenomen door kinderen van Indo-Europese landaard, zoals kinderen van commiezen, klerken van Gouvernementskantoren, bos- opzichters, etc. Vaak waren zij nog bruiner dan ik zelf. Het verschil was alleen dat zij op schoenen liepen en een Hollandse naam droegen. Het is zoals het altijd gaat: "plus royaliste que Ie roi." (pag. 37). Hoe weinig Abma begrijpt van Indo-Europeanen blijkt uit fragment 4. Een vele on waarheden bevattende en door de historische feiten achterhaalde bron wordt hier aan leerlingen voorgelegd; zonder méér. Over Indo-Europeanen is in het boek verder niets te lezen. Stelt u zich eens voor hoe leerlingen Fragment 7 (uit: zie 5): "Opdracht 2a: Wat waren de verwachtingen na de Japanse capitulatie van de Euro peanen en Indo-Europeanen in Nederlands-lndië?- Ze hoopten op een snelle gezins hereniging. - Nederland zou snel het gezag weer in handen nemen. - ledereen zou de oude baan van voor de oorlog weer krijgen. 4a Wat waren de verwachtingen van de Europeanen en Indo-Europeanen die naar Nederland vertrokken? - Ze gingen ervan uit dat ze in de Nederlandse samenleving zouden worden opgeno men. - Ze hoopten in Nederland een nieuw bestaan te kunnen opbouwen. 5a Kwamen de verwachtingen uit? - De Nederlandse regering had weinig maatregelen genomen om de mensen uit Ne- derlands-lndië op te vangen. - De Nederlandse bevolking toonde geen enkele interesse voor de mensen die uit Nederlands-lndië kwamen. - Veel ex-geïnterneerden kregen psychische problemen. - De mensen uit Nederlands-lndië moesten in de beginperiode wennen aan het Nederlandse klimaat, de voeding, de kleding, zeden en gebruiken. - De aanpassing van deze mensen die uit Nederlands-lndië kwamen, verliep deson danks tamelijk geruisloos. 5 Afsluiting van de les: In dit afsluitende gesprek gaat de docent in op de proble men die de gerepatrieerden uit Nederlands-lndië hadden. In dit gesprek kunnen de volgende punten aan de orde komen: het verschil in bevrijding van Nederland en Nederlands-lndië; waarom de Nederlanders geen aandacht hadden voor de gerepatrieerden uit Nederlands-lndië; hoe het nu staat met de gerepatrieerden (en hun nakomelingen)." (pag. 130, 131) Fragment 8 (uit: I. L.G. Dalhuisen e.a., De Tweede Wereldoorlog, toen en nu. Een lessenserie geschiedenis voor LBO/MAVO pag. 44; 2. idem voor HAVO/VWO pag. 46): "Bron 11Lydia Chagoll: "Er was in Nederland niet aan gedacht de gerepatrieerden op te vangen. Het grootste deel van hen heeft alles alleen moeten verwerken. Stille tjes met zichzelf. Destijds, of je nu terugkwam uit Auschwitz of uit Tjideng, werd er alleen rekening gehouden met de doden. "Kop op - vergeet - leef' dat alleen werd gezegd. Het kamp was taboe. Er werd niet over gesproken. Men had geen zin om te luisteren, laat staan om gefluister of gestamel op te vangen." met deze informatie de erbij genoemde vraag beantwoorden! De Tweede Wereldoorlog, toen en nu Van koloniale mengbloed tot zelfbewuste Indo Liane van der Linden Wilfred Simons Van koloniale mengbloed tot zelfbewuste Indo. Op 7 december 1988 vond in Noordwijkerhout een weinig ge slaagd symposium plaats over "Oor log en verzet in Nederlands-lndië 1941 -1949 en de voorlichting aan de na-oorlogse generaties" 2], Eind 1987 had de Stichting Leerplan ontwikkeling al van de ministers van Onderwijs en Wetenschappen en van WVC het verzoek gekregen om "een op de praktijk gericht hand boek" te verzorgen voor onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, met konkrete lessuggesties en lesvoor beelden. Die vraag sloot aan op het beleid zoals was uiteengezet in de nota "Jeugdvoorlichting over de Tweede Wereldoorlog in relatie tot het heden", van de minister van WVC (april 1987). In 1989 verscheen het resultaat: een handboek en twee lessenseries on der de titel "De Tweede Wereld oorlog, toen en nu". Om een aantal redenen verdienen deze boeken bij zondere aandacht. In de eerste plaats zijn ze met medewerking van een groot aantal deskundigen en leraren ontwik keld en op scholen getest. In de tweede plaats zijn ze uitdrukkelijk bedoeld om te voorzien in de maatschappelijke behoef te aan goede voorlichting over de Twee de Wereldoorlog in relatie met het he den. Na zes hoofdstukken over de oor log in Europa wordt in drie hoofdstuk ken aandacht geschonken aan de oorlog in Azië en de gevolgen daarvan. In de derde plaats laten deze boeken goed zien dat er op dit moment heel goed les materiaal is over de geschiedenis van Indische Nederlanders. (Zie fragment 6.) Om duidelijkheid te scheppen in de complexe geschiedenis van Indonesië in de periode 1942-1945 hanteren de au teurs de indeling in Europeanen, Indo- Europeanen en Indonesiërs. Met betrek king tot deze periode kregen Indo-Euro peanen nog niet eerder zo'n duidelijke eigen plaats in een schoolboek. Met betrekking tot de na-oorlogse pe riode en "de komst naar Nederland" lijkt de indeling in Europeanen, Indo-Eu ropeanen en Molukkers ook heel ge slaagd (fragment 7); de uitwerking ervan (lees verder volgende pagina) 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 13