Ned&dcmdeU in kd lEDERLANDEND^i TWEEDE WERELDOORLOG do&i *7am a.d. QetujAen 6 Nederlands-lndie in oorlog Kindercrèche van Indische Nederlanders in Soerabaja in 1944, afgebeeld in "Documentaire Nederland en de Tweede Wereldoorlog" 34 Overig aanvullend materiaal Als docenten les willen geven over Indische Nederlanders kunnen ze naast hun schoolboeken gebruik maken van di verse soorten aanvullend informatie materiaal. In mijn vorige artikel besprak ik speciaal voor het onderwijs gemaakt materiaal. Dit artikel gaat over enkele recent verschenen boeken die niet spe- Fragment I (uit: L. Mutsaers, Rockin' Ramona. 'n gekleurde kijk op de bakermat van de nederpop, Den Haag 1989): "De Indische repatrianten zager er heel anders uit dan de Hollanders. Indo's heb ben zowel Aziatisch als Europees bloed. De dertienduizend Ambonezen za gen er nog méér 'anders' uit, omdat zij behoren tot het Polynesische ras. Van de Indo's werd altijd beweerd, dat ze pro bleemloos en zonder veel eisen te stellen opgingen 'n het bestaande sociale systeem in Nederland. Recente onderzoeken reke nen echter af met dit idee. Het is wel zo dat de Indische Nederlanders - aan deze benaming werd in de jaren vijftig de voor keur gegeven met de bedoeling het Nederlanderschap van de Indo's te bena drukken - in het algemeen streefden naar een spoedige en zo volledig mogelijke in tegratie. Bij de Ambonezen bestond over het algemeen die wens niet. De nieuwe groepen gekleurde inwoners van Neder land werden min of meer aan hun lot overgelaten, maar oppervlakkig gezien werd er door regerings- en particuliere in stanties veel aandacht aan hen besteed. Zoveel, dat er autochtone Nederlanders waren die hun jalouzie openlijk of onder huids lieten blijken. Vooral de jonge Indo's hadden daar last van. De Indische gemeenschap met name in Den Haag was in het voorjaar van 1958 in staat van verontwaardigde opschudding geraakt door de berichtgeving in de landelijke pers over straatgevechten tussen Indische en Hollandse jongeren." (pag. 10) schiedenis van Indische Nederlanders moet daarnaast oog hebben voor goede en minder goede publikaties. Hij moet er op bedacht zijn dat de ene schrijver uit legt waarop hij zijn uitspraken baseert, terwijl de ander iets zonder meer op schrijft. Rockin' Ramona De belangstelling voor Indische Neder landers groeit. Had het begrip "Indo- Rock" tot 1989 nauwelijks bekendheid, nu kunt u het vinden in de stofomschrij- ving van het schriftelijk eindexamenon- derwerp "Nederland naar een modern industriële samenleving" voor geschiede nis en staatsinrichting in 1993. Eindelijk gerechtigheid, maar weten geschiedenis docenten wel wat Indo-Rock is? Onge- ciaal voor het onderwijs zijn geschreven, maar daarvoor wel gebruikt zouden kun nen worden. Net als in mijn vorige arti kelen heb ik fragmenten opgenomen om lezers direkt kennis te laten maken met de besproken boeken. Onvermijdelijk is natuurlijk dat fragmenten daarbij uit hun verband worden gehaald; dat kan niet anders. In de gevallen waarin ik een oor deel uitspreek, is dit echter gebaseerd op de gehele uitgave. Lezers die een eigen oordeel willen vormen zullen ook de gehele uitgave moeten bekij ken. Uiteenlopende kwaliteit De kwaliteit van de hierna bespro ken publikaties valt nogal uiteen. Het ene boek is voor een bepaalde doel groep ook geschikter dan het an dere. De oplettende lezer zal in de geciteerde fragmenten be speuren dat de geschiedenis van Indische Nederlanders door ver schillende auteurs heel verschil lend wordt benaderd, waardoor in het ene boek ook een ander beeld wordt gepresenteerd dan in het andere. Dit is onvermijde lijk bij geschiedschrijving. Elke auteur kiest zijn eigen infor matiebronnen en ordent zijn ge gevens op zijn eigen manier. De ene auteur kan met een boek ook een andere bedoeling heb ben dan een andere. Als kinderen iéts zouden moeten leren in het geschiedenis onderwijs, dan is het juist het omgaan met verschillende me ningen over het verleden, waar van we nooit meer precies kun nen zeggen hoe het was. Dat be tekent ook dat leerlingen niet al les voor waar moeten aanne men. Wie zich verdiept in de ge- Indische jongens in het KNIL in 1942. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 10