Op 1 april a.s. is bet 75 jaar geleden dat ANETA werd opgericht. Wie ANETA zegtzegt Berretty. Ook de nationale geschiedschrijver dr. L. de Jong was daar achtergekomen bij het schrijven van deel 11A van "Het Ko ninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog". Over dat deel 1 IA is een proces gevoerd en over dat proces verschijnt eind van deze maand het boek De Staat, dr. L. de Jong en Indiè. Uit dat boek is hier het ge deelte over Berretty (1890-1934) overgenomen. y f m. "Wie Berretty zegt, zegt Aneta. Berretty is geboren in Djocja, waar zijn vader, een man van Italiaanse afkomst, onder wijzer was; zijn moeder, die hij ver eerde, was een Javaanse vrouw. Zijn va der had een particulier schooltje, waar ook Berretty het enige schoolonderwijs heeft genoten, dat hij ooit heeft gehad. In Djocja deed hij als zestienjarige klein- ambtenaars- en postexamen. Hij werkte twee jaar als postklerk te Batavia, drie jaar als corrector en reporter bij het Het Bataviaasch Nieuwsblad, drie jaar bij de Java Bode als telegrammen-redacteur. In die tijd leerde hij vloeiend Frans, Duits, Engels en Nederlands spreken en schrijven. In maart 1917 verzocht een reder de heer Landley, die een artikel van Ber retty in de Java Bode had gelezen, en een redevoering nodig had, hem om die toespraak te schrijven. Berretty deed dit en toen Landley hem kwam bedanken voor het succes dat hij met die toe spraak had gehad, vroeg Berretty hem 15.000 gulden te leen voor de oprichting van een Indisch pers- en knipselbureau. De heren werden het eens en op I april 1917 richtte Berretty het Algemeen Nieuws- en Telegraaf-agentschap Aneta op. Het eerste Indische persbureau werd gevestigd in een met zeildoek afge sloten ruimte van 8 bij II meter in een hoek van de Drukkerij Papyrus in de be nedenstad van Batavia. Het personeel bestond uit D.W. Berretty en één tik ker. n die dagen ontvingen de dagbladen het nieuws over de (eerste) wereldoorlog of in het geheel niet, of zeer laat uit de Straits-bladen. Berretty wist de directie van de Koninklijke Paketvaart te bewe gen de kapiteins last te geven op de terugweg van Singapore naar Batavia hun schepen te laten stoppen om de hofmeester gelegenheid te geven de Straits-bladen te overhandi-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 34