Op 1 april a.s. is bet 75 jaar geleden dat ANETA werd opgericht. Wie
ANETA zegtzegt Berretty. Ook de nationale geschiedschrijver dr. L. de
Jong was daar achtergekomen bij het schrijven van deel 11A van "Het Ko
ninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog". Over dat deel 1 IA
is een proces gevoerd en over dat proces verschijnt eind van deze maand
het boek De Staat, dr. L. de Jong en Indiè. Uit dat boek is hier het ge
deelte over Berretty (1890-1934) overgenomen.
y f m.
"Wie Berretty zegt, zegt Aneta. Berretty
is geboren in Djocja, waar zijn vader,
een man van Italiaanse afkomst, onder
wijzer was; zijn moeder, die hij ver
eerde, was een Javaanse vrouw. Zijn va
der had een particulier schooltje, waar
ook Berretty het enige schoolonderwijs
heeft genoten, dat hij ooit heeft gehad.
In Djocja deed hij als zestienjarige klein-
ambtenaars- en postexamen. Hij werkte
twee jaar als postklerk te Batavia, drie
jaar als corrector en reporter bij het
Het Bataviaasch Nieuwsblad, drie jaar bij
de Java Bode als telegrammen-redacteur.
In die tijd leerde hij vloeiend Frans,
Duits, Engels en Nederlands spreken en
schrijven.
In maart 1917 verzocht een reder de
heer Landley, die een artikel van Ber
retty in de Java Bode had gelezen, en
een redevoering nodig had, hem om die
toespraak te schrijven. Berretty deed dit
en toen Landley hem kwam bedanken
voor het succes dat hij met die toe
spraak had gehad, vroeg Berretty hem
15.000 gulden te leen voor de oprichting
van een Indisch pers- en knipselbureau.
De heren werden het eens en op I april
1917 richtte Berretty het Algemeen
Nieuws- en Telegraaf-agentschap Aneta
op. Het eerste Indische persbureau
werd gevestigd in een met zeildoek afge
sloten ruimte van 8 bij II meter in een
hoek van de Drukkerij Papyrus in de be
nedenstad van Batavia. Het personeel
bestond uit D.W. Berretty en één tik
ker.
n die dagen ontvingen de dagbladen het
nieuws over de (eerste) wereldoorlog of
in het geheel niet, of zeer laat uit de
Straits-bladen. Berretty wist de directie
van de Koninklijke Paketvaart te bewe
gen de kapiteins last te geven op de
terugweg van Singapore naar Batavia
hun schepen te laten stoppen om de
hofmeester gelegenheid te geven de
Straits-bladen te overhandi-