1/Üim fèn&iiesi SiCintong lEfotel De Bandoengse TEMESIAS PIANIST In het medische vak zijn het vaak fatale fouten, dodelijke fouten, daarom beper ken wij ons maar tot de dokter van de (zieken)huis-, tuin- en keukengenees- kunde, want die dokter haalt meestal het snelst de krant bij gemaakte fouten of vermeende fouten of stomme pech. Dood is dood en dat is fout, pech voor de dokter. In dat medische jargon van ons spreken wij over iatrogeen. Krijg je pukkels en jeuk door de aan jou voorgeschreven medicijn, dan is dat iatrogeen veroorzaakt. De ontsteking in je keel is dan dankzij de penicilline ver dwenen maar dat rode, pukkelige lijf en die jeuk is toch maar een snert streek van de dokter volgens de toverformule iatrogene erythrodermie of een andere medische kreet. Conclusie, dokters zijn nuttig maar leve ren je af en toe wel een rotstreek. Af en toe? Soedah lah! Beter maar gattel'n. Misschien net als trasi. Stink, maar zonder, niet lekker. Al die zaken, welke ik u tot nu toe heb voorgeschoteld, wil niet meer of minder zeggen dat in deze tijd van ons, relative rend denken een vereiste is om te leven, om te overleven. Vroeger waren er veel meer zekerhe den. Het was allemaal meer zwart-wit. Niet iets daar tussen. Omdat wij toen niet zo veel wisten, waren er meer ze kerheden nodig? Omdat wij toen veel minder wisten, viel er ook weinig te relativeren! De aarde stond centraal in het universum, zo pre dikten de godgeleerden, de roomse mullah's van de middeleeuwen en dege nen, die beweerden dat de aarde een zandkorrel is in het heelal en met vele andere planeten om de zon cirkelden, werden tot de gifbeker veroordeeld, op gehangen of onthoofd. Dat leven volgens een zwart-wit pa troon, een makkelijker leven? in elk ge val een eenvoudiger leven. Hopelijk wordt het woord misschien nu meer gebruikt, dan in mijn jeugd, ter evaluatie van die zaken, die je liever in waarde en in betekenis openlaat.Althans niet invult volgens de normen van het ogenblik wanneer zo'n kwestie actueel is geworden of weer actueel is geworden. Vroeger, eerder in de geschiedenis was zo'n kwestie anders en later zal het weer en op een andere manier anders worden. De kwestie bijvoorbeeld van waarden en normen en zaken als liefde, trouw en eerbied geplaatst in deze tijd en voor zien van een verklarende tekst van deze tijd, zijn een waarheid van deze tijd, kun nen tot dogma verheven worden, maar in een later ogenblik zullen vraagtekens achter die zekerheden worden geplaatst. De dogma bleek een leugen. De vraag is of je zo mag en kan redene ren. Het geven van acetosal en phenacetine beide "geneesmiddelen" te gen een ontsteking en de daarbij ho rende koorts en pijn, was een zinvolle manier om de geneeskunde uit te oefe nen. Mag en kan je nu zeggen dat het geven van acetosal en phenacetine een onzin nige handeling is geweest, toen in die tijd? een leugen? en blijk geven van on kunde? ledereen zal tot de conclusie ko men dat dit een onzinnige redenering is. Nu weten wij dat phenacetine een toxisch middel is en de nierfunctie kan kapot maken en dat beide "geneesmid delen" niet of nauwelijks helpen de ont steking te genezen. Het is een onzinnige redenering met de verkeerde conclusies wanneer er geen rekening mee gehou den wordt de zaken te plaatsen in de tijd van het gebeuren en bij de dan geldende kennis van zaken. Helaas gaat die redenering met die con clusies niet op voor ons historisch verle den. En toch was phenacetine een goed middel toen! En toch werd er daar iets groots verricht toen! Misschien een beetje huilerig argument maar geen leu gen. De leugen is de ontkenning dat er in de geschiedenis, het historisch gebeuren van oorzaak en gevolg, zoals die zich heeft voltrokken geen goede dingen zijn te melden. Om in de terminologie van deze rubriek te blijven, onze koloniale historie is me laats. Wie de geschiedenis bestudeert of zich voor geschiedenis interesseert, maakt een reis naar de onvoltooid verleden tijd (O.V.T.) Bentiet the goldenboy van de taal, die ik het best begrijp en het meest bemin, zou het hebben over: Morhen ik ga terug, wanneer hij het werkwoord te ruggaan zou vervoegen in de O.T.T.T. (u weet nog wel de onvoltooid tegenwoor dige toekomende tijd). Ik ging terug, de O.V.T. wordt dan con- kunt u zien en horen op zondag 31 mei a.s. van 18.00 uut t/m 22.00 uur in de HOUTRUST-ROTONDE Den Haag sequent: Hister ik ga terug. Nog even verder met de grammatica volgens Ben tiet. De V.T.T., ik ben teruggegaan, is dan lo gisch vervoegd: Ik al terug en dit blijft zo in de O.T.T. Veel meer over die verbijsterende "klare taal", het petjok kunt u lezen in het boekje van Tjalie over zijn belevenissen met zijn kornuit door dik en dun Ben tiet. Die taal hoort bij ons net zoals onze door de zon verbrande huid. Naar het land en de stad en het hemelse klimaat, waar ik ben geboren, groot ge bracht ben en de beste jaren van mijn (jonge) leven heb doorgebracht, Java en Soerabaia in die koesterende maar soms ook pijnigende warmte, ben ik éénmaal teruggeweest. Het was een reis naar de onvoltooid verleden tijd, het was een reis in de geschiedenis. Er was veel te leurstelling en blijdschap bij die her nieuwde kennismaking, helaas veel meer teleurstelling. Hister ik ga terug, maar klop niet. Zo was mijn reis naar de onvoltooid verle den tijd, althans zo zou ik die reis om schrijven in emotioneel opzicht en veel meer woorden zijn er niet voor nodig, het is duidelijk zo. Beauty is in the eye of the beholder: Het mooiste land van de wereld, met het beste klimaat en de beste tijd van ons le ven in dat land wat wij wel eens duiden met: Ons Indië. Een ander vindt het daar te warm, erg primitief, stoffig en vol on gedierte. Het verlies van ouders, kinderen, bezit tingen en dingen, die je dierbaar zijn, doen je ook het verleden verliezen en vaak ook nog je toekomst. Verdrietige gebeurtenissen, mensen met een smartelijk verlies. Maar gelukkig zijn er en waren er ook de goede tijden met blijde mensen, lachende mensen, dat was er ook en is er, oh!, happy days, nog steeds. Emoties en gevoelens van liefde en haat zijn zo heel persoonlijk. Onvertaalbaar voor derden. Dat zijn wij toch met el kaar eens? Dat had u gedacht! en ik zal u vertellen (lees verder volgende pagina) Tuk-Tuk, Samosir Isl. North Sumatera, Indonesia ORCHIDEEËN-PARADIJS op het ei land Samosir. Prijs voor 2 pers. in 2-pers. kamer 30,— incl. ontbijt, tax en service. 3-weeks verblijf 20% korting. Op verzoek halen wij u van airport Medan. Adres: Silintong, Jl. Durian 5, Medan 20234. Tel. en Fax 09.62.61.529265 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 23